دبیر کل مجمع بیداری اسلامی گفت: روزهای 20 و 21 اسفند، "اجلاس بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی" با مشارکت بیش از 100 دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به ویژه دانشگاه دفاع ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" دبیر کل مجمع بیداری اسلامی در نشست خبری که صبح امروز به منظور برگزاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی برگزار شد، اظهار داشت: در روزهای 19، 20 و 21 اسفند ماه سال جاری یک مجموعه دو نشستی را برگزار خواهیم کرد که در روز 19 شورای عالی بین‌المللی بیداری اسلامی به ریاست "ابراهیم جعفری" نخست وزیر اسبق عراق و با شرکت غریب به 60 نفر از بزرگان جهان اسلام و نقش آفرینی کشورهای اسلامی در سایر نقاط جهان جلسه ویژه‌ای را خواهیم داشت.  
 
وی ادامه داد: این شورای عالی هسته مرکزی اجلاس‌های منطقه‌ای بوده و در اولین اجلاسی که گذشت (سال 1390) تعیین شد.
 
ولایتی افزود: کسانی که اطلاعاتی که در سرتاسر دنیای اسلام دارند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های جهانی اسلام مشارکت کنند و به نوعی به صورت اولیه آسیب شناسی شرایط موجود را برای آینده داشته باشند.
 
دبیر کل مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اجلاس‌های گذشته شورای عالی بیداری اسلامی همچون جوانان، اساتید، علمای اسلام و شعرا افزود: از روز 19 اسفند جلسه شورای عالی بیداری اسلامی برگزار شده و روزهای 20 و 21 اسفند نیز در ادامه این نشست اجلاس بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با مشارکت بیش از یکصد دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به ویژه دانشگاه دفاع ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار خواهد شد.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: در این اجلاس شرکت کنندگان در شورای عالی بیداری اسلامی شرکت خواهند کرد. مقالات از پیش تعیین شده در همایش آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براین که همایش بین‌المللی مذکور راهکار عملی برای مقابله با جهبه استکبار دارد؟ گفت: بدون تردید بخشی از فعالیت‌هایی که جهان اسلام دارد تشکیل گردهمایی فکری، سیاسی، اجتماعی و علمی است که توسط متفکران هم چنین کسانی که دستی در احیای ارزش‌های اسلامی داشته باشند صورت می‌گیرد که در نقطه مقابل آن دشمنان ساکت نمی‌نشینند.
 
 وی ادامه داد: حتی در دانشگاه‌های غربی چگونگی مبارزه با بیداری اسلامی طراحی می‌شود که بایستی یک پشتیبانی از مجموعه کاری اندیشه‌ای ترویجی، فکری صورت بگیرد که نقش این مجموعه و گردهمایی آن در سال‌های اخیر صورت گرفت.

*مجمع اساتید دانشگاه جهان و اجلاس‌های علما، بانوان و شعرا در جهان اسلام تاثیرگذار هستند
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: مجمع اساتید دانشگاه جهان و اجلاس‌های علما، بانوان و شعرا در مجمع بیداری اسلامی همه در جهان اسلام تاثیرگذار هستند بنابراین بدون چنین گردهمایی‌هایی نقش اسلام راستین و پرهیز از دشمنی‌های استکبار ممکن نیست لذا یکی از نتایج بسیار مهم تقویت وحدت اسلامی میان شیعه و سنی است.
 
دبیر کل مجمع بیداری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا کشورهای عربستان و قطر نمایندگانی در این اجلاس دارند؟ گفت: تقریبا از همه کشورهای اسلامی دعوت به عمل آمده است اما گاها با توجه به سخت‌گیری‌های برخی از کشورها که شرکت در چنین اجلاس‌هایی مشکل دارند افرادی از اتباع آن کشور که خارج از کشور خود زندگی می‌کنند، دعوت می‌شوند اما هیچ منعی برای حضور کشورهای اسلامی نیست تقریبا در فهرست ما همه کشورهای اسلامی حضور دارند.
 
رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی هم چنین به حضور میهمانان ویژه و سخنرانان اجلاس آتی اشاره کرد و اظهار داشت: از سران نهضت فلسطین، مقاومت اسلامی لبنان، دست‌اندرکاران حرکت بیداری اسلامی مصر، لیبی، یمن، تونس، افغانستان، اندونزی، مالزی، هندوستان، هم چنین تعدادی از کشورهای اروپایی مسلمان که اقلیت هستند از جمله کشور بوسنی، حوزه بالکان قاره آمریکا کانادا آمریکای لاتین و هم چنین شخصیت‌هایی که هر کدام در این کشورها به صفت حرکت در جهت ارزش‌های اسلامی شناخته شده‌اند، دعوت به عمل آمده است.

ولایتی افزود: حرکتی که در جهت شکل دهی و ساماندهی حرکت‌های بیداری اسلامی در ایران شروع و استمرار پیدا کرده است، ادامه خواهد یافت لکن ممکن است همه این حرکت‌ها در ایران نباشد، اما هرکدام در منطقه‌های دیگر (عراق، لبنان، پاکستان، هندوستان) داوطلب برگزاری آن هستند که اجلاس‌های منطقه‌ای را در کشورهای خود برگزار کنند.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه پس از تشکیل شورای عالی بیداری اسلامی در ادامه اجلاس‌های خود، در این همایش آسیب‌شناسی بیداری اسلامی را هم بررسی خواهد کرد، بیان داشت: در سالهای پس از شکل‌گیری قیام‌ها براساس خواسته اسلامگرایان در کشورهای تونس، مصر و یمن و کاری که در سوریه به عنوان مقاومت صورت گرفت، بایستی آسیب‌شناسی شود، چرا که ممکن است برخی حرکت‌های معکوس شتاب حرکت اسلامی را در برخی کشور‌ها کُند کرده و این مهم شاید باعث ناامیدی کسانی شود که به بیداری اسلامی امیدوار شده‌اند.  
 
دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با بیان اینکه امواج بیداری اسلامی کاملا از گذشته متفاوت است، اظهار داشت: در کشور یمن خواسته مردم آن طوری که خودشان می‌خواستند عمل نشد، درست است که رئیس جمهور آنکه نگذاشته شد اما خواسته مردم محقق نشد.  
 
رئیس شورای سیاست گذاری همایش مذکور ادامه داد: در کشور بحرین هم اینگونه بود که خواسته مردم ناحق نبود و هرکدام صرفنظر از سنی یا شیعه بودن یک رای داشتند که دمکراسی موجود در آنجا مورد قبول واقع نشد، اما مردم بحرین به حرکت مسالمت آمیز خود با وجود همه سرکوب‌ها ادامه می‌دهند و این نهضت ادامه دارد.  
 
وی به بیداری اسلامی موجود در کشور سوریه و حلقه مقاومت اشاره کرد و افزود: با وجود همه تحرکاتی که در سوریه به قصد شکست ملزومات اسلام شد، اما موفق نشدند و حرف اول در پیروزی سوریه را مقاومت زد.  
 
ولایتی به تفرقه‌ای که در میان مذهب سنی و شیعه در کشور عراق از سوی دشمنان خارجی ایجاد شد اشاره کرد و یادآور شد: با وجود حضور دشمنان در عراق با هدف تفرقه که از سویی تظاهرات مردم را در روزهای اربعین سرکوب می‌کردند و مردم بیگناه کشته می‌شدند، اما پیروزی کسانی که طالب سعادت بودند به طور غیر مستقیم اتفاق افتاد و دشمنان شکست خوردند.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل عنوان کرد: در اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی قرار است آسیب‌شناسی و راه حل جدیدی ارائه شود.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاوت این همایش با همایش بیداری اسلامی چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد هردو همایش به لحاظ محتوا همجنس باشند، به این معنا که اگر یک گردهمایی در سرتاسر جهان اسلام برگزار شود و افراد صاحب‌نظر و پیشتاز باهم مشارکت و تبادل نظر دارند، بایستی به نتایج عملی برسد.  
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیداری اسلامی هدف مشارکت کشور‌ها، شخصیت‌ها بوده، همچنین هدف درجه اول این است که کشور‌ها ارزش‌های اسلامی را ترویج دهند، بنابراین یک تحولی در جوامع اسلامی و رابطه بین جهان اسلام و دنیای امروز بایستی صورت بگیرد که از نتایج آن وحدت میان مسلمانان جهان و مذاهب مختلف اسلام است. 

 ولایتی خاطر نشان کرد: کوتاه کردن دست استعمار و بالابردن ارزش‌های اسلامی بایستی هدف باشد و آن را قدر بدانیم، بنابراین وحدت میان مذاهب اسلامی و مسلمانان، همچنین تاثیرات آن در جهان بایستی ادامه یابد که تلفیق آن چیزی است که امروز دانشگاه دفاع ملی و بقیه مراکز پژوهشی با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند، بنابراین این همایش‌ها مکمل یکدیگر هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دبیر ، کل ، مجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار