رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مرکز با توجه به وظایف ذاتی خود درصدد است پژوهش‌های لازم را در جهت تدوین سند ملی راهبردی، تولید و مصرف انرژی انجام دهد لذا با تعیین جدول زمانی منسجم باید بتوانیم در طی مراسم قانونی به این سند راهبردی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "علی اکبر ولایتی" در کنفرانس هوای پاک، خودروی برقی، منافع ملی که صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، هدف از برقراری چنین کنفرانسی را این گونه عنوان و اظهار داشت: جمعیت ایران و جهان رو به افزایش است و تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۲۰ درصد افزایش جمعیت خواهیم داشت که کمتر از ۹۱ میلیون نفر نخواهیم بود.  
 
وی افزود: این افزایش جمعیت باعث رشد افزایش انرژی می‌شود که تا ۱۵ سال آینده نیمی از انرژی دنیا در شرق، چین، هند و هند و چین مطرح می‌شود و بیش از نیمی از مناطق انرژی شناخته شده فسیلی در شرق و جنوب شرق و تولیدکنندگان آن در شمال، غرب و جنوب غرب هستند.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: کشورهایی همچون آذربایجان و آسیای مرکزی برایشان به صرفه است که از طریق ایران به دریای آزاد راه پیدا کنند و ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های انتقال انرژی دنیا مطرح است که این ویژگی جغرافیایی و ترانزیتی را هیچ یک از کشورهای دیگر ندارند.  
 
ولایتی بیان داشت: تولید و مصرف انرژی از هر طریقی آلودگی ایجاد می‌کند و تا محدودیت‌های موجود در این میان را مرتفع نکنیم به میزان آلودگی افزوده می‌شود لذا باید راههای کاهش آلودگی و تولید انرژی با ارزان‌ترین قیمت را در پیش بگیریم.  
 
وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و سلامت آن در نازلترین اولویت‌های ما قرار دارد، گفت: چنین مسئله‌ای خلاف باور‌ها و ارزش‌های دینی و ملی ما است.
 
مشاور مقام مظعم رهبری در امور بین الملل گفت: اگر محیط زیست در بالا‌ترین اولویت‌ها قرار نمی‌گیرد، حداقل باید در سطح سایر اولویت‌ها باشد و متاسفانه شرایط اقتصادی کشور موجب شده که خودروهای فرسوده در سطح شهر کار کنند.  
 
ولایتی گفت: مصرف انرژی در کشور ما معادل ۱۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام است که تا سال ۱۴۰۴ یعنی پایان سند چشم انداز ۲۰ ساله حداقل ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.  
 
وی به راههای درست جهت استفاده از انرژی و کاهش آلودگی‌ها اشاره و تصریح کرد: افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه‌های کشور، افزایش ظرفیت نیروگاهی، تامین انرژی از منابع انرژی دیگر همچون هسته‌ای و خورشیدی، تغییر الگوی مصرف انرژی، بهبود کیفیت مصرف، کنترل آلودگی محیط زیست و رفع موانع تحریم در انتقال تکنولوژیک و صنعت و... موضوعات به هم وابسته‌ای هستند که به صورت متوازن، همزمان و مرتبط باهم باید به آن‌ها توجه کرد.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به نقش این مرکز در انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه افزایش تولید انرژی و کاهش آلودگی اشاره و خاطرنشان کرد: این مرکز با توجه به وظایف ذاتی خود درصدد است پژوهش‌های لازم را در جهت تدوین سند ملی راهبردی، تولید و مصرف انرژی انشاءالله انجام دهد لذا با تعیین جدول زمانی منسجم باید بتوانیم در طی مراسم قانونی به این سند راهبردی دست پیدا کنیم.  
 انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس ، مرکز ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار