کلیدهای مقابله با اضطراب در دوران کودکی

یک روانشناس گفت: اگر بخواهیم عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن اضطراب در کودکان را دسته‌بندی کنیم، اشاره به عوامل فردی، اجتماعی و از همه مهم‌تر خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت.

فائزه دشتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در کودکان، اضطراب یک حالت ناخوشایند و همراه با دلواپسی، هراس است و ممکن است در یک رویارویی با یک موقعیت باشد، حضور در جمع دوستان یا در شرایطی تکرار صحنه‌ای از گذشته باشد و یا ممکن است در شرایط تصادف، یک حالت ناخوشایند و اضطراب به کودکان دست بدهند. 

وی ادامه داد: وقتی بزرگترها می‌خواهند آنها را به زور به فعالیت جمعی وادارند برخی از آنها اعتراض می‌کنند، ممکن است برخورد والدین از جانب کودکان مورد پذیرش نباشد و کودک دچار اضطراب شود.

وی افزود: گاهی خجالتی و کم‌رو بودن باعث اضطراب می‌شود از صحبت کردن کودک در کلاس و در حضور بچه‌ها می‌ترسند و آنها بیش از حد مراقب خودشان هستند و اغلب از خودشان ایراد می‌گیرند و احساس ترس از اینکه، از جانب دیگران مورد قضاوت قرار گیرند  ، به آنان اجازه نمی‌دهند با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند، یا به آنان نزدیک شوند.

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌هایی برای بهبود وضع اضطراب وجود دارد؛ والدین کودکان را در محیط آرام قرار دهند. حفظ سلامت جسمانی و برنامه‌های منظم معمولاً اضطراب را کاهش می‌دهد و نیروی سازگاری او را به بالا می‌برد و با تغذیه، ورزش و خواب هم در کم کردن اضطراب تأثیرگذار است.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: اضطراب ، کودک ، مقابله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار