بر طبق گزارش‌های جهانی، بیماری دیابت به عنوان یک عامل خطر مهم، تاثیر و نقش قابل ملاحظه‌ای در افزایش موارد سل وفعال کردن سل نهفته به سل فعال داشته است.

علی اکبر مرادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، حدود یک سوم جمعیت جهان به "میکروب سل" آلوده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها در معرض "سل " فعال هستند. 

وی با بیان اینکه برخی از عوامل موجب افزایش موارد سل نهفته به سل فعال شده‌اند، تصریح کرد: تغییر الگوهای رفتاری و تغییر ماهیت برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن، عاملی مهم در گسترش سل بوده است. 

مرادی با اشاره به اینکه یکی از عوامل خطری که با ایجاد ضعف "سیستم ایمنی" بدن در بروز سل نقش دارد، بیماری دیابت است، تاکید کرد: بر طبق گزارش‌های جهانی بیماری دیابت به عنوان یک عامل خطر مهم، تاثیر و نقش قابل ملاحظه‌ای در افزایش موارد سل و فعال کردن سل نهفته به سل فعال داشته است. 

وی گفت: بر طبق مطالعات انجام شده، بیماری" دیابت "به ویژه در صورتیکه کنترل نشود، می‌تواند به عنوان یک بیماری زمینه‌ای و مستعد کننده مهم در بروز سل فعال، شکست روش‌های درمانی و مرگ و میر بیماران نقش مهمی داشته باشد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار