دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام گفت: انرژی یکی از مهم ترین ارکان توسعه است اما نباید به صرف داشتن انرژی خوشحال باشیم بنابر این باید به فکر مدیریت راهبردی منابع حیاتی باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های سند چشم‌انداز ملی، رابطه اقتصاد ملی با انرژی اعم از نفت، گاز، انرژی‌ هسته‌ای و مسئله گاز است که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه توجهات دقیقی در این رابطه صورت گرفته است به همین دلیل این سمپوزیوم باید تلاش کند که به سند راهبردی انرژی دست یابد تا متوجه اشکالات و تواقص کار شویم.
 
وی در ارتباط با اینکه چرا باید به فکر یک مدیریت راهبردی باشیم، تصریح کرد: همه‌ می‌دانیم که انرژی یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کشور است چرا که تولید در سطح جهان بدون انرژی مفهومی ندارد بنابر این باید مسائل مربوط به عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار دهیم چرا که ما کمتر به بخش تقاضا توجه کرده‌ایم و بیشترین توجهات به سمت ارائه انرژی در کشور بوده است بنابر این باید به این مسئله در مدیریت راهبردی توجه کنیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از علل تورم 50-60 ساله در کشور ما مسئله دلار‌های نفتی است و همین طور مسئله فنی و اقتصادی انرژی نیز اهمیت بسیاری دارد بنابراین به صرف داشتن انرژی نباید خوشحال باشیم، باید به فکر مدیریت راهبردی این منابع حیاتی باشیم، مدیریت راهبردی یعنی تقاضا را ببینیم و به آن توجه کنیم.
 
وی افزود: هنگامی که ما شدت مصرف انرژی خود را با کشور های پیشرفته مقایسه می‌کنیم به نقاط بسیار دردناکی می‌رسیم چرا که مصرف انرژی ما نسبت به ترکیه دو برابر است بنابراین بحث مدیریت راهبردی و تهیه سند بسیار حائز اهمیت است.

رضایی تصریح کرد: اگر بخواهیم در آینده به مصرف انرژی در ایران و جهان نگاه کنیم باید بگوییم که از سال‌های 2010 تا 2040 ، 75 درصد از مصرف انرژی مربوط به آسیا و بعد آفریقا است. در سال 2040 هند بیشترین آمار جمعیتی را خواهد داشت و نرخ رشد اقتصادی چین که متوسط 10 درصد بوده کمتر از هند خواهد شد. اما چین و هند در آینده بیشترین متقاضی انرژی خواهند بود همچنین کشورهای شمال آفریقا، اروپا و کشورهای توسعه یافته یک روند آرامی را در مصرف انرژی طی می‌کنند و سعی دارند تا تقاضای انرژی را ثابت نگه دارند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تحلیل‌گران انرژی سه سناریو را در نظر گرفته‌اند که یکی ادامه وضع موجود بوده و سناریوی دوم احیای نقش ایران با برطرف شدن تحریم‌ها و سناریوی سوم ارتقای عراق و سناریوی چهارم ارتقای عراق و ایران است.
 
وی افزود: در رابطه با قیمت هم سه سناریو پیش بینی شده است به طوری که قیمت 237 دلاری و 163 دلاری و 75 دلاری تا سال 2040  پیش بینی شده است بنابر این اگر ما بیایم الگوی مصرف را در پیش بگیریم  یک فاصله ی بسیار زیادی بین مصرف و تولید داریم و می‌توانیم همچنان از صادر کنندگان مهم دنیا باشیم.
 
رضایی تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که امروز آمار و اطلاعتش بیان می شود از قبل پیش بینی شده است و همین طور در سیاست های اقتصاد مقاومتی در هفت بند از بیست و چهار بند آن مستقیما به بخش انرژی پرداخته شده است.
 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم همانند گذشته از انرژی‌هایمان مصرف کنیم تا سال 1401 مصرف و تولیدمان با یکدیگر برابر می‌شود؛ ما اگر با اصلاحاتی که در اواخر در مصرف انرژی ما صورت گرفته جلو برویم تا سال 1404 صادرات منابع انرژی نخواهیم داشت اما اگر الگوی مصرفی را درپیش گیریم در سال 1409 فاصله بسیار زیادی بین تولید و مصرف داریم. بنابراین ما باید دقت‌ بیشتری در مصرف انرژی داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی دارای 24 بند است که هفت بند آن مربوط به انرژی است. در همه کشورهای دنیا توسعه با رشد اقتصادی همراه است و اگر کشوری توسعه نیافته باشد رشد اقتصادی آن هم پایین است.

رضایی اظهار کرد: در 100 سال گذشته، قبل و بعد از انقلاب اگر نفت را از دولت‌ها می‌گرفتند دولت‌ها سقوط می‌کردند و عمرشان نهایت به دو سال می‌رسید و این نشان دهنده این است که ما با ناکارآمدی کشور را اداره می‌کنیم لذا قواعد قیمت‌گذاری را باید به نحوی تعیین کنیم که سرمایه‌گذاران نگران نباشند که با تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها قواعد و قیمت‌ها انرژی تغییر کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم نتایج این همایش مورد استفاده مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار