از آداب کهن اين منطقه که از سده‌هاى پيش هم‌چنان پابرجاست، استقبال از عيد نوروز با آتش‌افروزى شب چهارشنبه‌سورى است.

به گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران، از آداب کهن اين منطقه که از سده‌هاى پيش هم‌چنان پابرجاست، استقبال از عيد نوروز با آتش‌افروزى شب چهارشنبه‌سورى است.



در آخرين چهارشنبهٔ هر سال، مردم به ويژه کودکان و جوانان با پوشال و هيزم آتش روشن مى‌‌کنند و از روى آن مى‌پرند و جملهٔ‌ معروف «زردى من از تو، سرخى تو از من» را تکرار مى‌کنند.

در روز چهارشنبه‌سورى در خانواده‌ها نبايد نفرينى از دهان کسى خارج شود؛ زيرا مردم استان بر اين باورند که در روزهاى ماه آخر سال جمعاً ۱۹۹۹ قضا و بلا نازل مى‌شود که ۹۹۹ مورد آن فقط به چهارشنبه‌سورى مربوط است.



در اين روز اگر کسى لباس دوخته ‌شدهٔ خود را از خياطى بياورد، بايد هم وزن آن خرما يا شکر يا برنج به يک نفر فقير صدقه بدهد.
 
عصر چهارشنبه‌سورى کوزهٔ‌ نو يا کهنه‌اى را در خانه به زمين مى‌زنند تا بشکند و بر اين باورند که به جاى آوردن اين رسم، قضا و بلا را دور مى‌کند.
 


هم زمان با تحويل سال نو، عيد نوروز در کليهٔ شهرها و روستاهاى استان مانند ساير مناطق ايران برگزار مى‌شود.

مردم لباس‌هاى نو مى‌پوشند، ‌به ديد و بازديد مى‌پردازند و کين و کدورت‌ها را از دل مى‌زدايند. شادى و سرور عيد نوروز تا چندين روز به طول مى‌انجامد و در اين روزها، آشنايان و خويشاوندان جهت تبريک سال نو به ديدار هم مى‌روند./ز
برچسب ها: آداب ، رسوم ، عید ، باستانی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.