واشنگتن فری بیکن نوشت: 13 شرکت چند ملیتی سرگرم بررسی معاملات جدید با ایران هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه اینترنتی "واشنگتن فری بیکن" در مقاله‌ای به قلم "آدام کریدو" نوشت: دست کم 13 شرکت بزرگ چندملیتی در هفته های اخیر اعلام کرده اند در تلاشند بار دیگر در چند ماه آینده وارد بازار ایران شوند. بسیاری از این شرکت ها ، که شامل شرکت خودروسازی رنو و غول های نفتی بزرگی مانند بریتیش پترولیوم ، پیشتر هیئت های تجاری بلندپایه ای را به تهران فرستاده اند تا با مقامات ایرانی درباره امضای قراردادهای تجاری جدید گفتگو کنند. قانونگذاران، منابع داخلی کنگره ، و کارشناسان دیگر با مشاهده آمار و ارقامی که نشان می دهد میلیاردها دلار از وجوه مالیات دهندگان نصیب شرکت های مشتاق به مشارکت با تهران شده است مبهوت مانده اند. این شرکت ها عبارتند از بوئینگ و جنرال الکتریک و نیز شرکت نفتی انی ایتالیا ، مرک Merck ، سافران Safran ‌، ویتول Vitol ، بوش رکسروت Bosch Rexroth ، سانوفی پاستور Sanofi Pastuer و ای وی ال  AVL. 

قانونگذاران آمریکا مدعی‌‌اند این شرکت ها را باید مجبور کرد میان معامله با پنتاگون و معامله با ایران یکی را انتخاب کنند.

"برد شرمن" عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا و از اعضای کمیته امور خارجی این مجلس گفت: اینکه پیمانکاران بزرگ فدرال حتی به فکر معامله با ایران در این دوره موقت هستند نشان می دهد که ما در اجرای تحریم های کنونی بایستی بسیار هوشیار و مراقب باشیم.
 
شرمن گفت: حتی اگر فعالیت‌های آنها از لحاظ فنی مشمول قوانین تحریمی کنونی ما نباشد، این شرکت‌ها باید بدانند که کنگره نظاره‌گر است. 

شرمن گفت تحریم های بعدی ایران در کنگره باید شامل نوعی منع تقریبا کامل در هرگونه معامله تجاری با ایران باشد.

قوانین آمریکا شرکت هایی را که قراردادهای فدرال امضا کرده اند از معامله با ایران منع کرده است ، اما در توافق هسته ای موقت اخیر بندی گنجانده شده است که تحریم های اقتصادی را کاهش داده است. توافق هسته ای موقت مشخص نمی‌کند کدام شرکت ها می توانند به صورت قانونی با ایران معامله کنند. با این حال ، در این توافق روابط تجاری مجاز ترسیم شده است. بنا بر دستورالعملی که وزارت خزانه داری آمریکا منتشر کرده است بر اساس توافق هسته ای موقت ، تحریم ها در صنعت پتروشیمی ، صنعت نفت ، صنعت خودرو ، بخش تجارت طلا و فلزات گرانبهای ایران در دوره شش ماهه کاهش خواهد یافت. این به معنای آن است که این بخش معین از فعالیت های تجاری در چند ماه آینده دیگر مشمول تحریم نخواهد بود.

منتقدان کاهش تحریم ها می گویند این سیاست بدی است که به پیمانکاران فدرال اجازه معامله با ایران را می‌دهد. 

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده آمریکا در گفتگوهای گروه پنج به اضافه یک با ایران اخیرا در یک نشست پرسش و پاسخ در کنگره به شرکت ها هشدار داد برای وارد شدن به بازار ایران عجله نکنند. وی در عین حال گفت :ما باید امیدوار باشیم که آنها به تهران نخواهند رفت و در زمانی که ما برای دستیابی به یک توافق جامع سرگرم مذاکره ایم خویشتنداری نشان خواهند داد.

با این حال ، هئیت های تجاری بین المللی از زمان اجرای توافق هسته ای موقت به سوی ایران هجوم برده اند. مثلا شرکت رنو ارسال قطعات خودرو به ایران را ژانویه امسال از سر گرفت. 

نمایندگان شرکت نفتی برتیش پترولیوم طبق گزارش ها در یک کنفرانس سرمایه گذاران نفتی در ایران که حسن روحانی رئیس جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در آن حضور داشته اند شرکت کرده اند. 

شرکت انی ایتالیا نیز طبق گزارش ها در دسامبر 2013 با وزیر نفت ایران دیدار داشت، یعنی درست یک ماه پس از امضای توافق هسته ای ژنو.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار