وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر سخنان ضد سوری خود را تکرار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "احمد داوود اوغلو" در گفتگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه به یک راهبرد جدی بین‌المللی شامل همکاری اطلاعاتی واقعی، و همچنین تخلیه همه جنگجویان خارجی نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به دولت اسد و حضور گروه‌های مسلح وابسته به القاعده، گفت این بحران "تهدیدی همگانی" محسوب می‌شود.

داوود اوغلو تصریح کرد: این تنها مشکل ترکیه نیست، بلکه مشکلی برای همه منطقه محسوب می‌شود.

وی ادعا کرد: سوریه همچنین به مخاطره‌ای برای همه کشورهای اروپایی تبدیل می‌شود، به این دلیل که حضور این گروه‌های تروریستی به نبود قدرت وابسته است. این تهدیدی برای همه ماست.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد مذاکرات موسوم به "ژنو دو" بین دولت سوریه و شورشی‌ها شکست خورد، چرا که دمشق موضوع اصلی گفتگوها را نادیده گرفت.

وی افزود این مسئله برای جامعه بین‌المللی که با شدت بحران در سوریه و همچنین با جرائم جنگی دولت این کشور مقابله نکرد، یک شکست محسوب می‌شود.

وی در ادامه روسیه را در پی جلوگیری از اقدام جدی شورای امنیت در این زمینه و همچنین ادامه ارسال تسلیحات سنگین به سوریه، مسئول دانست.

به گفته داوود اوغلو، اردوغان اخیرا در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی در روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور گفتگو کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: همه می‌گویند تنها راه حل یک راه حل سیاسی است؛ اما ما باید جدی و هدفمند باشیم.

وی در ادامه گفت: همه ما باید به منظور ایجاد فضای امنیتی مناسب با یکدیگر همکاری کنیم. این به معنای همکاری برای جلوگیری از هر گونه حضور تروریستی است.

داوود اوغلو تصریح کرد سوریه پس از دوران اسد باید یک ارتش ملی جدید داشته باشد.

وی  افزود بر خلاف ناآرامی‌ها در تونس، مصر، لیبی و یمن که به سرنگونی سران این کشورها منجر شد، ناآرامی‌ها در سوریه به سادگی به سرنگونی اسد منجر نمی‌شود. اسد موفق شده است جان سالم به در ببرد.

وی افزود: اگر فکر می‌کردیم که بشار اسد به زودی سرنگون خواهد شد، آن همه تلاش نمی‌کردیم. ما از وقوع این سناریو نگران بودیم و می‌خواستیم از آن جلوگیری کنیم.

داوود اوغلو گفت بی‌اقتداری جامعه بین‌المللی غیر منتظره‌تر بود.

وی گفت: ترکیه برای خوشامدگویی به آوارگان سوری به شدت تلاش کرده، اما در عین حال همه تدابیر را به کار گرفته است تا از حضور گروه‌های تروریستی جلوگیری کند. اما این مسئله به تلاش مشترک نیاز دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار