برخی اسناد منتشر شده، نقش قطر و آمریکا، در ساخته وپرداخته کردن بسیاری از توطئه‌ها برای هدف قرار دادن کشورهای عربی و تقسیم این کشورها پرده برداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه تشرین نوشت: برخی اسناد منتشر شده، صراحتا از نقش قطر و آمریکا، در ساخته وپرداخته کردن بسیاری از توطئه ها برای هدف قرار دادن کشورهای عربی و تقسیم این کشورها پرده برداشته است.

پایگاه اینترنتی روزنامه تشرین چاپ سوریه در شماره امروز خود در گزارشی با اشاره به وجود اسنادی از تلاش‌های قطر و آمریکا برای تجزیه برخی از کشورهای عربی، نوشت: روزنامه مصری «الیوم السابع» از اسنادی محرمانه پرده برداشت که آن را از  صورت جلسه نشست میان "تمیم بن حمد" امیر فعلی قطر و "لیندسی گراهام" سناتور آمریکایی، که به داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی معروف است، به دست آورده است. این نشست در سی‌ام می سال 2011میلادی یعنی آن زمان که تمیم، ولی عهد قطر بود، میان دو طرف های قطری وآمریکایی در دوحه برگزار شد.

این صورت جلسه، نشان دهنده برنامه ریزی بین دو طرف برای تقسیم کشورهای عربی و رهایی از رژیم های فعال در این کشورهاست. بر اساس آن، قرار شد قطر پشتیبانی مالی این مساله را با اختصاص میلیاردها دلار در داخل کشورهای هدف برای تحقق این امر، برعهده گیرد .

بر پایه این گزارش، خبرگزاری سانای سوریه به نقل از این روزنامه مصری نوشت: اسنادی که روز گذشته تحت عنوان «بسیار محرمانه» منتشر کرده است، حاکی از آن است که این نشست دو جانبه در دفتر امیر قطر در دوحه برگزار شد و از صورت جلسه آن بر می آید که چگونه تمیم بن حمد، آمریکائی‌ها را به افزایش حملات هوایی علیه لیبی با هدف تسریع در براندازی رژیم معمر قذافی رهبر سابق این کشور تشویق کرده است .همچنین صورتجلسه این نشست از میزان پول هایی که قطر و دولت آمریکا برای تاثیر گذاری بر اوضاع سیاسی و اقتصادی در مصر ،تونس و دیگر کشورها اختصاص می دهند، پرده برداشته است.

به نوشته این روزنامه، این اسناد نشان می دهد شیخ تمیم ولی عهد قطر در آن زمان (امیر فعلی قطر) از آمریکائی‌ها خواسته بود که عملیات نظامی خود بر ضد لیبی را تا زمان ورود به طرابلس و کشتن معمر قذافی ادامه و افزایش دهند.

بر اساس صورتجلسه رسمی میان تمیم و این سناتور آمریکایی، تمیم از امضای توافقنامه سرمایه گذاری به ارزش5 میلیارد دلار با مصر در سال 2011 برای تسلط بر این کشور در قالب طرح آمریکا و قطر سخن گفت؛ با این دید که مصر چه بسا می تواند بر کشورهای پیرامونی خود در صورت وقوع «انقلاب» در آنها، تاثیر گذار باشد و این مساله ای بود که سناتور گراهام، بر تحقق آن تاکید و تشویق می کرد. چرا که اعتقاد داشت هر آنچه را که در مصر رخ می دهد بر سوریه، لیبی، ایران و همه کشورها تاثیر گذار است.

این صورتجسله همچنین به وضوح از هزینه های هنگفت قطر که تحت عناوین کمک و سرمایه گذاری ارائه می شد، پرده برداشت؛ هزینه‌هایی که قطر با استفاده از آن، در صدد تاثیر گذاری بر کشورهایی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا از این طریق، آن کشورها را به حرکت در مسیری سوق دهد که در خدمت رویکردهای مشترک آمریکا و قطر در منطقه باشند.

بر پایه این گزارش، این اسناد نشان می دهد قطر در زمینه میزان سرمایه گذاری‌ها و اختصاص اعتبار در بازار مصر،  پس از انگلیس و ایالات متحده آمریکا در رتبه سوم قرار دارد؛ سرمایه گذاری‌هایی که به بیش از یک میلیارد و نیم میلیون دولار در 5 ماه آخر سال گذشته رسیده است.

همچنین، اقدام رژیم آل ثانی قطر در ارائه کمک هایی به آمریکا در افغانستان با تأسیس مدارس در این کشور، سرمایه گذاری در یمن وتونس از طریق طرح‌های بزرگ گردشگری ومانند این سرمایه گذاری‌ها در لیبی که ارزش آن به حدود ده میلیارد دلار می رسد، برای همگان روشن شده است .

این روزنامه در ادامه نوشت: این اسناد محرمانه، صراحتا از نقش قطر در ساخته وپرداخته کردن بسیاری از توطئه ها برای هدف قرار دادن کشورهای عربی پرده برداشته است.  همچنین چشم داشت به نقش رهبری و ریاستی قطر بر کشورهای منطقه ، مسئولان این کشور را بر آن داشت تا توطئه هایی متوالی بر ضد کشورهایی که آنها را برداران عرب خود فرض می کند، طراحی کند.

در پایان این گزارش آمده است: بسیاری از رویدادها و اسنادی که در طول سال‌های اخیر به دست آمده ، به وضوح نشان دهنده میزان نقش قطر در  توطئه‌چینی علیه بسیاری از کشورهای عربی است؛ این اقدامات در چارچوب اجرای نقشه ها و طرح هایی است که در جهت منافع قدرت های غربی است. در این زمینه می توان به نقش آشکاری که قطر در حمایت مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی در سوریه داشته و دارد، اشاره کرد؛ گروه‌هایی که اکنون سه سال است در سوریه مشغول ویرانی، کشتار و خرابکاری هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار