در خانواده باید زمینه مناسبی برای رشد کودک فراهم شود و در این محیط باید به نیازها در ابعاد مختلف جسمی، روانی و هویتی پاسخ داده شود.

ناصر قاسم زاد روانشناس عمومی و دبیر انجمن حمایت از سلامت و روان جامعه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت:‌ هر چقدر خانواده اطلاعات بیشتری از نیازهای فرزندان داشته و نسبت به آن‌ها دلبستگی بیشتری داشته باشد، زمینه مناسب برای پاسخگویی به ارضای این نیازها بیشتر می‌شود.
 
وی افزود: خانواده‌‌ای که در آن فرزندش مورد توجه قرار نگیرد و نیازهایش پاسخ داده نشود شرایط برای گریز وی از خانواده و روی آوردن به همسالان خود برای پیدا کردن محیطی که در آن احساس بودن کند و به نیازهایش پاسخ دهد، فراهم می‌شود و سعی می‌کند در بین همسالان خود جای پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: آن چه که مهم به نظر می‌رسد این است که والدین باید اطلاعات لازم را برای سنین مختلف رشد فرزند خود داشته و احساس مسئولیت لازم را در ارتباط با مراحل مختلف رشد کودک و پاسخگویی به نیاز هر سن را برخوردار باشند. اگر فرزندان در چنین خانواده‌ای باشند و رشد کنند طبیعتاً از بودن در کنار والدین احساس آرامش و به نیازهایشان پاسخ داده می‌شود و طبیعتاً زمانی که دچار مشکلی بشنود با والدین در میان می‌گذارند و از آن‌ها برای مقابله با مشکلات راهکار می‌خواهند.
 
وی ادامه داد: هر چقدر خانواده از فرزند دور باشد و شرایط برای رشد مطلوب آن‌ها در خانواده وجود نداشته باشد، این‌جاست که سر‌آغازی می‌شود برای رو‌ی‌ آوردن به افراد هم گروه و همسالان یا بزرگ‌‌تر از خودشان و ممکن است زمینه‌ای آماده شود برای بروز مشکلات و مسائلی که طبیعتاً می‌تواند سر‌اغاز یکسری بحران‌های جدید در خانواده باشد و والدین نیز روز به روز از فرزندان خود بیشتر فاصله می‌گیرند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: فرزند ، خانواده ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.