رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور:

سردرگمي "جايگاهداران" سي ان جي در افزايش "کارمزد جايگاه‌ها"

از بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، نزدیک به 3 سال است که جایگاهداران سی ان جی با معضل مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاههای خود دست به گریبان هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در حالیکه کمتر از دو ماه از استقرار زنگنه در وزارت نفت می گذشت، وی با ابلاغ اجرای دو راهکار به زیر مجموعه خود، در صدد حل این معضل سه ساله برآمد. اما متاسفانه بیش از سه ماه از تاریخ این ابلاغیه می گذرد و بخشی از آن هنوز اجرایی نشده است.
 
این در حالی بود که ابلاغیه وزیر توسط مناطق شرکت ملی پخش به جایگاه‌های کشور اطلاع رسانی شده بود و جایگاهداران امیدوار بودند که در دولت تدبیر وامید این معضل سه ساله پایان یابد.
 
این معضل در کنار معضل پایین بودن شدید نرخ کارمزد، باعث ایجاد وضعیت اسفناک اقتصادی برای جایگاهداران سی ان جی سراسر کشور  و سطح بسیار پایین ایمنی این جایگاه‌ها شده است.

اردشير دادرس رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: پس از هدفمندسازی یارانه ها یکی از صنایعی که با مشکلات عدیده ای روبه رو شد، صنعت CNG  بود؛ افزودن بر توقف سرمایه گذاری در این حوزه به علت عدم حمایت دولت و ورشکستگی جایگاهداران کنونی، مشکلات به حدی بود که برخی از جایگاههای سی ان جی مجبور شدند تا واحد خود را تعطیل کنند.  
 
 کشور پایین بودن کارمزد و مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاه ها از دو معضل مهم یاد کرد و گفت: متاسفانه از زمان اجرای هدفمندی یارنه ها تاکنون این مشکلات برطرف نشده است و برخی از جایگاهداران پس از تحمل مداوم زیان، ترجیح دادند با تعطیلی جایگاه خود دست کم از افزایش زیان دهی آنها جلوگیری کنند.  
 
وی اضافه کرد: مشکل دیگر زمان بربودن گرفتن استعلام ها و مجوزهای متعدد جهت ساخت یک جایگاه است.   
 
دادرس تصریح کرد: کارمزد کنونی جایگاه ها سرمایه گذاری چند میلیارد تومانی در این حوزه را فاقد توجیه اقتصادی کرده است؛ به ویژه چند سالی است که اعطای کپرسور رایگان توسط وزارت نفت متوقف شده است. عدم ابلاغ افزایش کارمزد پس از گذشت 2 سال موجب فرار سرمایه گذاران  و اتلاف وقت مردم در صف های طولانی شده است.
 
 رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل جایگاه‌های CNG حتی به 2000 باب هم افزایش نیافت، تصریح کرد: همچنین سال گذشته سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و توسعه جایگاه‌های گاز به حداقل کاهش یافته است.  
 
دادرس با اشاره به رشد منفی ساخت جایگاه های جدید CNG از سه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: این در حالی است که در این مدت تقاضا برای مصرف این حامل انرژی با رشد مثبت 180 درصدی همراه بوده به طوری که سال گذشته بیش از 7 میلیارد مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG مصرف شده است.  
 
وی با یادآوری اینکه همزمان با رشد منفی جایگاه‌سازی، در کارخانجات تولیدکننده تجهیزات CNG همچون توربوکمپرسور و مخزن سازی CNG هم رکود حاصل شده است، بیان کرد: در مجموع در شرایط فعلی در کل زنجیره صنعت CNG یک رکود و توقف حاصل شده است.  
 
دادرس در ادامه با انتقاد با نرخ پایین کارمزد جایگاه‌های CNG توضیح داد: در سه سال گذشته هزینه‌های نگهداری، راهبری و راه اندازی جایگاه‌های گاز با 80 درصد افزایش همراه شده به طوری‌که در این مدت نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حقوق و دستمزد، تامین کالا و قطعات یدکی، قبوض آب، برق و گاز و بیمه هزینه‌ها را به شدت افزایش داده است.  
 
*افزایش 2 برابری نرخ کارمزد CNG  
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با بیان اینکه در دو سال گذشته به نوعی با پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده که خواستار افزایش نرخ کارمزد CNG شده است هم مخالفت شده است، تبیین کرد: حتی در این باره وزیر فعلی نفت تاکنون 4 بار با معاون اول رئیس جمهور نامه نگاری کرده که این مکاتبات یا بدون پاسخ مانده و یا به کمیسیون‌های دولت ارجاع شده است.  
 
وی کارمزد فعلی فروش CNG را حدود 40 تومان عنوان کرد و افزود: با این وجود پیشنهادهایی به مجلس و دولت برای افزایش 2 برابری نرخ CNG ارائه شده است. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: دادرس ، جایگاه ، نفت ، کارمزد ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار