از ابتداي سال آينده صورت می گیرد؛

توزيع سوخت يورو چهار در سطح کلان شهرها

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: توزيع ثابت فرآورده‌هاي نفتي از ابتداي سال 1391 در كشور آغاز مي‌شود كه از نيمه دوم سال آينده روزانه 30 ميليون ليتر بنزين و 40 ميليون ليتر گازوئيل يورو 4 با اولويت در سطح كلانشهر هاي كشور توزيع مي‌شود.

جلیل سالاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اعلام این مطلب که عرضه بنزین یورو 4 در اولویت کاری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است، افزود: از ابتدای سال آینده 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4، در سطح کلان شهرها توزیع می شود که با این کار حدود 56% کلان شهرها تحت پوشش قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: از نظر میزان افزایش حدود 13 میلیون لیتر بنزین و 6 میلیون گازوئیل استاندارد یورو 4، تا پایان سال آینده به مجموعه نفت و گاز و بنزین اضافه می شود.

سالاری به طرح های اجرایی این شرکت اشاره کرد و گفت: تعداد طرح های بهره برداری چه در بخش های صنعتی و غیر صنعتی و چه در خط لوله و انتقال و ذخیره سازی در کل 40 طرح است که همزمان با ایام دهه فجر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه 30 نفتکش از پالایشگاه شازند اراک به تهران منتقل کردیم، ادامه داد: در حال حاضر 8 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در انبار ری موجود است که در سطح 6 جایگاه گازوئیل و 34 جایگاه بنزین عرضه می شود.

وي با بيان اينكه از روز گذشته در شش جايگاه پايتخت حدود 263 هزار ليتر نفت‌ گاز و حدود 953 هزار ليتر بنزين يورو 4 عرضه شده،افزود: طبيعتا تا فردا كه روز هواي پاك است، مردم در تهران مي‌توانند از بنزين استاندارد بهره‌مند شوند.

سالاری با بيان اينكه در حال حاضر واحد توليد گوگرد پالايشگاه تندگويان نيز توانسته است تا سقف 99.9 درصد توليد خود را گوگردزدايي كند، اين موضوع را در كاهش آلايندگي هوا بسيار موثر دانست و خاطرنشان كرد:‌ بنزيني كه امروز و فردا در جايگاه‌ها عرضه مي‌شود، شايد از نظر كيفيت در حد بنزين يورو 5 باشد، چرا كه ميزان گوگرد آن در حد پنج PPM است؛ در حالي كه قرار بود اين رقم حدود 10 تا 40 PPM باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر در كشور پتانسيل توليد بنزين يورو 4 تا سقف حدود 40 ميليون ليتر تا پايان سال وجود دارد،‌ گفت: ما مي‌توانيم تا سقف 56 درصد اين سوخت را در سطح كلانشهرهاي كشور عرضه كنيم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در ادامه افزود:‌ علاوه بر بنزين يورو 4 در بخش نفت‌گاز هم با واحدهايي كه در سال آينده به بهره برداري مي‌رسند، مي‌توانيم استانداردهاي يورو 5 را محقق كنيم.

سالاري اظهار داشت: مي‌توانيم تا حد 36 ميليون ليتر نفت‌گاز با استانداردهاي بالاتر توليد كنيم كه اين در شرايطي است كه ميزان مصرف نفت‌گاز در روز حدود 50 ميليون ليتر است. به اين ترتيب شاهديم تا حدود 60 تا 70 درصد از محصولات اين فرآورده در حد استانداردهاي يورو 4 است.

وي تاکید کرد:‌ اين درحالي است كه تعهد ما به اين شكل بوده است كه تا پايان امسال 1.8 درصد و تا پايان برنامه پنجم 6.5 درصد از سوخت كشور را مطابق با استانداردهاي يورو 4 ارائه كنيم.

مدير عامل شرکت ملی پخش فراورده‌هاي نفتي تصریح كرد: قطعا با توجه به تلاش‌هايي كه در شركت پخش و پالايش صورت گرفته، لازم است خودروسازان هم اقدامات مناسبي در اين زمينه انجام داده و استانداردهاي خود را بالاتر ببرند تا بدين ترتيب سوختي كه با كيفيت و هزينه بالا توليد مي‌شود، به بهترين شكل ممكن مورد استفاده قرار گيرد.

سالاري در عين حال يادآور شد: بنزيني كه به مناسبت روز هواي پاك و با استاندارد يورو 4 عرضه مي‌شود، به گونه‌اي است كه براي خودرو‌هاي مدل بالا بسيار مقرون به صرفه است و ميزان مصرف سوخت آن‌ها را كاهش مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد:‌ اكنون حدود 17 ميليون مترمكعب سي.ان.جي در طول روز عرضه مي‌شود كه از اين نظر ما هم توانسته‌ايم اهداف برنامه پنجم را مطابق آنچه كه تا پايان اين برنامه مقرر شده پيش ببريم./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار