بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن سهام شرکتهای خصوصی و دولتی طبق ضوابط خاص معامله می شود و هدف از تشکیلی این نوع بازار ایجاد امنیت سرمایه گذاری، کنترل نرخ ریسک و قابلیت نظارت بر این نوع سرمایه گذاری هاست بازار بورس با ارتباط دادن سرمایه گذار و متقاضی سرمایه باعث جذب سرمایه های راکد و وارد کردن آن به چرخه مفید اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛سیستم خرید و فروشی منضبط بورسی در دنیا بصورت برای اولین بار در قرن نوزدهم شکل گرفت. در ایران نیز این سازمان از سال 1346 فعالیت خود را در تهران آغاز کرد.

تاریخچه بورس زنجان

بورس منطقه ای زنجان نیز که فعالیت خود را در زمستان 83 آغاز کرده است در حال حاضر جایگاه مناسبی در بورس های منطقه ای کشور را داراست. در طی این دوره از سال 83 تا 92 تعداد ایستگاههای معاملاتی زنجان با رشد بیش از 10 برابری به 21 ایستگاه افزایش یافته هم اکنون 5 تالار اختصاصی نیز در حال فعالیت در سطح استان هستند.

آمار معاملات

ارزش معاملاتی بورس استان در انتهای سال 91 بیش از 4605میلیارد ریال و حجم معاملاتی یک میلیارد و 316 میلیون و 657 هزارو 188 سهم در بوده است. این میزان که از لحاظ ارزش نسبت به سال 90 کاهش 16 درصدی را نشان می داد در نه ماهه ابتدایی سال 92 حائز رشد 160 درصدی شد. چنین رشد قابل ملاحظه ای موجب ارتقا جایگاه بورس منطقه ای زنجان در رتبه هفتم کشوری پس از کلان شهرها گردیده است.

رسیدگی به امور حقوقی

از دیگر واحدهای فعال در سازمان بورس واحد رسیدگی به امور حقوقی است. این واحد مسئول رسیدگی به اموری همچون توقیف و انتقال سهم، رفع توقیف سهم، انجام امورات مربوط به اصلاح مشخصات سهامداران و تایید مشخصات، صدور شناسه کاربری، صدور گواهینامه المثنی و دیگر امور حقوقی مربوط شرکتها و سهامداران است. تعداد این موارد در سال 91 بیش از 1500 مورد و صرفا در نه ماهه ابتدایی سال 92 به هزار و 400 مورد رسیده است.

همچنین در این دوره 9 ساله بیش از 542 هزار و 500 نفر این واحد کد سهامداری دریافت کرده اند که این میزان از 4هزار 654 در کل سال 91 به 5هزار 548 مورد در نه ماهه ابتدایی سال 92 رسید.

*آموزش علاقمندان

اهمیت آشنایی با دانش بازار سرمایه جهت ورود به این بازار کاملا واضح و مبرهن است. از همین رو بورس زنجان نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی، ارائه کتب عمومی و تخصص، ارائه لوح های فشرده آموزشی و با استفاده از دیگر متدها در این راستا سهم ویژه ای داشته است. در بورس استان از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از 50 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار گردیده است که این میزان در سالهای مختلف هیچ گاه از 2هزار نفر ساعت در سال کمتر نشده و در برخی سالها تا نزدیکی 7هزار نفر ساعت نیز قدم برداشته است.

شرکتهای بورسی و فرابورسی زنجان

در حال حاضر 12 شرکت بورسی و فرابورسی در استان فعال هستند. از شاخص ترین آنها می توان از ایران ترانسفو، ملی سرب و روی ایران، توسعه معادن روی ایران، کالسیمین، فرآوری مواد معدنی ایران، پارس سوئیچ و پارس مینو نام برد که همانطور که مشخص است بیشترین زمینه فعالیت این شرکتها در زمینه استخراج و فراوری مواد معدنی است./س

 
برچسب ها: بورس ، زنجان ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.