سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در آذرماه 92 پیرامون مسائلی همچون ایجاد سفارت ایران و انگلیس، شکاف عمیق تحریم‌های غرب علیه ایران، پیمان جامع دوستی میان ایران وافغانستان، توضیح درباره تماس "جان کری" با وزیر خارجه، شرکت ایران در ژنو2 و...به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در آذرماه 92 به شرح ذیل است:

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه گفت: "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با مراجع عظام تقلید گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم ارایه دادند که بخش ویژه آن درباره توافق‌نامه ژنو بود که در مذاکرات با 1+5 امضا شده است.

**Facts Sheet روایت آمریکایی‌ از تفاهم ژنو است

افخم درباره برخی ابهامات در توافق‌نامه ژنو اظهار داشت: Facts Sheet روایت آمریکایی‌ از تفاهم ژنو است، اما متنی که مورد توافق بوده متن بیانیه مشترکی است که در چهار صفحه تنظیم شده و ساعاتی بعد از تفاهم منتشر شده و هم اکنون متن آن در سایت اتحادیه اروپایی و هم چنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.  
 
وی افزود: Facts Sheet احتمالا مطالبات آمریکایی‌ها بوده اما متن توافق ژنو3 برنامه اقدام مشترک است.

**به دنبال ايجاد صفحه جديدي از روابط با همسايگان هستيم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد افتتاح سفارت ایران و انگلیس اظهار داشت: در مورد مناسبات ایران و انگلیس روندی که مورد تفاهم قرار گرفته این است که اقدامات به صورت گام به گام انجام شود و در همین راستا کاردارهای ترددی نیز این روند را طی می کنند تا به مراحل بعدی برسیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در مورد تحرکات و اقدامات کشورهای 1+5 پس از مذاکرات ژنو در راستای حفظ روحیه تفاهم و توافق اظهار داشت: در هر حال اکنون مرحله جدیدی از مناسبات ایران و غرب آغاز شده و بایستی گامهای جدی از سوی طرف غربی برای جلب اعتماد ملت ایران صورت گیرد.



**فروپاشی ساختار تحریم آغاز شده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره مواضع اخیر وزارت امور خارجه کشورمان در قبال اظهارات وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است؛ ما اعلام کردیم که این تحریم‌ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم، در طی مذاکرات هم توسط طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

افخم افزود: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

**پیمان جامع دوستی میان ایران وافغانستان جهت تهیه متن تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش در تشریح جزئیات پیمان دوستی که بین روسای جمهوری ایران و افغانستان منعقد شد، گفت: در دیدار اخیر رئیس‌جمهور افغانستان دکتر روحانی، یک پیمان جامع دوستی فی مابین این دو کشور منعقد شد که بر اساس آن قرار شده وزرای خارجه دو کشور کارهای کارشناسی دو کشور را به منظور تهیه متن تفاهم‌نامه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی تنظیم کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم این تفاهم‌نامه برای ارتباطات درازمدت و جامع و فراگیر بتواند مثمر ثمر واقع شده و پایه‌های ارتباطی ایران و افغانستان را گسترده تر کند و موجب گسترش ابعاد دوستی شود.

افخم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه‌های آینده وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: رئیس دستگاه دیپلماسی روز پنج‌شنبه برای شرکت در شانزدهمین نشست شورای همکاری کشورهای عضو "D 8 " به پاکستان سفر و با مقامات پاکستانی که در سال 2014 ریاست این سازمان را برعهده دارد دیدار و گفتگو می‌کند، وی همچنین با سران سایر کشورهای عضو این سازمان هم دیدارهایی را به عمل می‌‌آورد.

** توضیح درباره تماس "جان کری" با وزیر خارجه

وی در پاسخ به این سوال که محتوای گفتگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان با جان کری چه بوده است، اظهارداشت: کلیه اخبار قابل انتشار نیست، اما در مجموع این تماس در خصوص تحولات در زمینه اجرای برنامه اقدام مشترک صورت گرفته است، البته در تماسی که وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه کشورمان گرفت،‌ ظریف نارضایتی ایران را از روند برنامه اقدام مشترک ابراز کرد البته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با کاترین اشتون هم تماس داشته که این تماس‌ها و گفتگوها بسیار عادی است چرا که برای حفظ مذاکرات و نحوه اجرای آن این اتفاقات بسیار طبیعی است.

**اضافه کردن شرکت ها و افراد در لیست تحریم ها برخلاف روح تفاهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد قرارگرفتن شرکت ها و افراد جدید در لیست تحریم ها تاکید کرد: مواضع ما نسبت به اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام و اقداماتی در این زمینه انجام شد.
 
وی افزود: اضافه کردن شرکت ها و افراد در لیست تحریم ها برخلاف روح تفاهم است و ما آن را غیر سازنده می دانیم چرا که تفاهم نباید از مسیر خود خارج شود و حفظ برنامه اقدام مشترک مورد تاکید ماست و بایستی طرف ها نسبت به اجرای تفاهمات جدی باشند تا این برنامه اقدام مشترک در یک فضای سالم پیش رود.



**شرکت ایران در ژنو 2 بدون هرگونه پیش‌شرط

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ اظهار داشت: طبق اخبار رسمی هیچ گونه دعوتنامه‌ای انجام نشده و هنوز کشور دیگری دعوت نشده است و موضوع برگزاری اجلاس که از سوی سازمان ملل اعلام شده به وقت خودش باقی است و امیدواریم بحران سوریه از طریق راهکاری سیاسی حل شود و جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک و حل این بحران است و اگر از ما جهت حضور دعوت شود، قطعا بدون اعلام هرگونه پیش شرطی در این کنفرانس شرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار