افخم در نشست خبری:

جسد پیداشده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست/ ورود روابط تهران- آنکارا به فاز جدید/ زمان و مکان دور جدید مذاکرات تعیین نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات تروریستی در یمن و به شهادت رسیدن دیپلمات ایرانی و همچنین موضوع ربوده شدن نوراحمد نیکبخت در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز(سه‌شنبه) خود با اهالی رسانه درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره کشته‌شدن دیپلمات ایرانی در یمن و ربوده شده یکی دیگر از دیپلماتهای کشورمان اظهار داشت: اقدامات تروریستی در یمن و به شهادت رسیدن دیپلمات ایرانی و همچنین موضوع ربوده شدن نوراحمد نیکبخت در حال پیگیری است.
 
وی با اشاره به پیداشدن جسد مجهول‌الهویه‌ای در یمن نیز افزود: در خصوص جسدی که در یمن پیدا شده باید بگویم که با پیگیری همکاران ما در یمن و تائید مقامات رسمی این کشور مشخص شد که جنازه پیدا شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست، انشاءالله وی را با پیگیری‌های لازم بتوانیم به کشور بازگردانیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص اسناد و مدارک موجود در مورد اقدامات تروریستی گفت: این مسئله در دستور کار وزارت امور خارجه است و موارد و شواهدی در خصوص تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری در اختیار ما قرار گرفته که درصدد تکمیل آن‌ها هستیم و تا قبل از اینکه این مدارک و مستندات تائید و کاملا تکمیل شود، امکان اعلام رسمی را در این زمینه نداریم، لذا در صورت نهایی‌شدن مسئله قطعا اطلاع رسانی دقیق‌تر به عمل خواهد آمد.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر چگونگی روند اعتمادسازی جمهوری اسلامی ایران در گام نخست مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: مهم‌ترین محوری که در مذاکرات انجام و گام اول پیموده شد، این بود که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدید مذاکرات را آغاز کرد.
 
وی در ادامه بیان داشت: این رویکرد مبتنی بر حفظ حقوق هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بود که البته این فعالیت‌ها کاملا صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است، در عین حال برخی نگرانی‌های منطقه‌ای نسبت به فعالیت‌های ایران وجود دارد که باید برطرف شود.
 
افخم افزود: مذاکرات هسته‌ای روند خود را طی کرد تا به اقدام مشترکی منتهی شد و اکنون که در مرحله اجرای اقدام مشترک هستیم، اجرای متوازن و پیش‌بینی شده در دوره شش ماهه می‌تواند گامی باشد برای اینکه تعهد طرف‌های مذاکراتی ما براساس برنامه اقدام مشترک خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم چنانچه این دوره شش ماهه براساس تعهدات و با موفقیت پیش برود، می‌توانیم اعلام کنیم که گام اول که در چارچوب پیش‌بینی‌ها برنامه اقدام مشترک بود، به خوبی پیش رفته و مقدمات برای برگزاری و مذاکرات جامع آماده شده است.

افخم در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص محورهای مورد بحث محمدجواد ظریف در نیویورک در رابطه با مسئله هسته‌ای کشورمان  تصریح کرد: پیش از اینکه مذاکرات آغاز شود، بحث خاصی را نمی‌توانیم مطرح کنیم، پیش از این اعلام شده که حل و فصل نهایی مسئله هسته‌ای، حفظ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همه ابعاد فعالیت‌های که صورت می‌گیرد، رئوس کار ما هستند.

وی افزود: این برنامه‌ها و مسئله هسته‌ای با موفقیت در چارچوب خود به کارش ادامه دهد، لذا تا پیش از اینکه مذاکرات قطعی اعلام شود در خصوص جزئیات بیشتر آن باید صبر کنیم تا مشخص شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که سوال کرد تیم کار‌شناسی ما برای دور جدید مذاکرات ۱۲۰ نفر هستند و جزئیات این ترکیب چیست، گفت: اجرای برنامه اقدام مشترک برنامه‌ای است که نهاد‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از کشور که درگیر موضوع تحریم و نحوه اجرای آن هستند، کار با آن‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دبیرخانه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده برای نظارت بر اجرای برنامه اقدام که سازمان‌ها و نهادهای ذیربط همچون نهادهای نفتی، بانکی، بیمه در آن حضور دارند و چون گروه کار‌شناسی است، طبعا حضور نهادهای ذیربط و کارگروه‌های مختلف در این دبیرخانه پیش‌بینی شده است، لذا بحث مهم نمایندگان و گروه‌های کار‌شناسی آن‌ها هستند که کار به دقت پیش رود و نظارت بر ابعاد مختلف آنکه جزئیات بیشتر و نحوه اجرا به تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد و نظارت بر اقدام مشترک باید یک نظارت دقیق و به روز باشد تا طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده روابط ایران و ترکیه و تعامل این دو کشور و اینکه آیا تغییر در مواضع ایران و ترکیه به وجود آمده است، گفت: همواره ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، مسلمان و دارای مشترکات در ابعاد و زمینه‌های مختلف، همکاری و مذاکرات مختلفی در سطوح مختلف دارند و این تماس‌ها علاوه بر سطح دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای در جریان بوده است.

افخم با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران اضافه کرد: این سفر سفر مهمی است؛ هم از جهت سطح ملاقات و هم موافقتنامه‌هایی که در طول این سفر به امضاء خواهد رسید و حوزه‌های جدید همکاری ایران و ترکیه مورد توجه، بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اذعان کرد: آقای اردوغان در این سفر علاوه بر مذاکرات کاری با مقام معظم رهبری، دکتر روحانی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: گفتگو‌ها و تماس‌های تهران و آنکارا وارد سطح جدیدی شده، امیدواریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کند، کمااینکه طی ماه‌های آتی سفر دکتر روحانی به ترکیه را در برنامه داریم، لذا دو کشور همسایه با این میزان تماس و گفتگو در خصوص مذاکرات منطقه‌ای امر طبیعی است که با یکدیگر رایزنی داشته باشند، امیدواریم این گفتگو‌ها و همکاری‌های دو کشور در مناسبات منطقه‌ای به آثار و نتایج بیانجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تسهیل ارتباطات بورس‌های دانشجویی و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور گفت: موضوع تسهیل ارتباطات و ارائه به خدمات به ایرانیان خارج از کشور، بورسیه‌ها و دانشجویان از موضوعاتی است که همواره مورد توجه وزارت امور خارجه و دولت جدید بوده است.

افخم ادامه داد: در خصوص مناسبات با دیگر کشور‌ها به افزایش روابط این موضوع مورد توجه است و اگر به تصمیم‌گیری‌های جدید که از نظر قانونی و مقرراتی که مباحث آن در داخل کشور نهایی شده باشد برسیم، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک اظهار داشت: این خبر هنوز نهایی نشده اما مذاکرات طی دو هفته آتی برگزار خواهد شد که در مورد زمان و مکان دقیق آن اطلاع‌رسانی می‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اظهار داشت: طی دیداری که ظریف در نیویورک با کاترین اشتون داشت، این دعوت باز به عمل آمده و در دستور کار قرار دارد اما هنوز در این زمینه تفاهم نشده است.
 
افخم در مورد تاسیس دفتر موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نیز گفت: این موضوع هنوز در دستور کار ما قرار نگرفته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون اظهارات اخیر اوباما در مورد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: آنچه مشخص است اینکه ما به عنوان کشوری صلح‌دوست و دارای سابقه تمدنی و مردمانی صلح‌طلب همواره از شنیدن پیام صلح خوشحال می‌شویم.
 
وی افزود: این که جهان به سمت صلح پیش برود مایه خوشحالی همه کشورها و در عین حال در مورد موضوع هسته‌ای کشورمان احترام به دانش بومی ایران برای ما مورد توجه است چرا که این دانش بومی است و ملت ایران به واسطه استعداد جوانان خود به این دانش دست یافته و درصدد است از آن برای آبادانی کشور استفاده کند.  
 
افخم تصریح کرد: امیدواریم این واقع بینی را در دولتمردان آمریکایی شاهد باشیم و در عمل این مهم را نظاره کنیم.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون ناامنی‌های اخیر اوکراین اظهار داشت: امیدواریم گفتگوها و تماس‌ها بین دولت و گروه‌های مختلف این کشور به نتیجه مسالمت آمیز برسد چرا که ما باور داریم دولت و ملت اوکراین توان حل مشکلات را دارند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امیدواریم هیچ گونه دخالت خارجی در این کشور صورت نگیرد چرا که قطعا این دخالت‌ها کمک‌کننده نخواهد بود.  
   
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سفر سفر کوفی عنان و هیئت همراه وی به کشورمان اظهار داشت: این گروه (گروه متنفذین) مجموعه‌ای از افراد صاحب رای هستند که برای تقویت صلح و عدالت در جهان فعالیت می‌کنند و دارای تجارب بسیاری بوده و دسترسی‌هایشان این امکان را برایشان فراهم کرده است، این سفر نشانگر جایگاه ایران در منطقه و جهان و صلح جهانی است.
 
وی ادامه داد: امیدواریم این تبادل نظرات به گسترش صلح جهانی بیانجامد چرا که هر چه گفتگوها پیرامون این مسئله فراگیرتر شود این مفهوم تقویت می‌شود و امیدواریم تمام کشورها از این گفتگوها استفاده کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه پاسخ شما به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر برچیده شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران چیست، گفت: ما نیز شاهد هستیم که برداشت‌های مختلفی از برنامه اقدام مشترک و نحوه اجرایی شدن آن بیان شده است اما ملاک ما برنامه اقدام مشترک و آن چیزی است که میان طرفین به تفاهم منجر شده است.
 
افخم افزود: این برداشت‌ها از نظر حقوقی جایگاهی ندارد و ایران موکدا اعلام کرده که حفظ فعالیت‌های هسته‌ای ملاک برنامه‌های آتی ما خواهد بود و این مسیری است که ملت ایران با توانایی خود به آن رسیده و برگشت ناپذیر است.
 
بر اساس این گزارش وی در مورد سفرهای منطقه‌ای وزی امور خارجه کشورمان و روابط با مصر بیان کرد: همان طور که در آغاز دولت یازدهم اعلام شد، گسترش روابط با تمام کشورهای منطقه مورد نظر ماست بنابراین تحولات کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم و قطعا در زمابندی خود و متناسب با شرایط پیرامون این مسائل تصمیم گیری می‌شود.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد برنامه‌های کوفی عنان در ایران اظهار داشت: متناسب با درخواست‌ها و پیشنهاداتی که این هیئت داشته دیدارهای متنوعی در دستور کار است که بخشی از آن دیروز و بخشی دیگر امروز برگزار می‌شود.
 
افخم افزود: هر آن چه انجام می‌شود متناسب با درخواست خود هیئت متنفذین بوده و این دیدارها شامل برخی شخصیت‌ها و افراد ذی نفوذ کشورمان نیز است.  
 
وی در مورد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مونیخ آلمان در هفته آینده اظهار داشت: محمدجواد ظریف اول هفته آینده برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان می‌رود و علاوه بر دو سخنرانی در این اجلاس دو برنامه سخنرانی دیگر در برلین خواهد داشت و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.  
 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد سفر وزیر خارجه سوئد به ایران بیان کرد: برنامه سفر وزیر خارجه سوئد چند روز مانده به انجام آن به طور نهایی و قطعی اعلام می‌شود و همچنین سفر وزیر خارجه لهستان به کشورمان نیز در دستور کار قرار دارد و متناسب با نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.   
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که آیا عضوی از مجلس شورای اسلامی نیز در دبیرخانه اجرای برنامه اقدام مشترک در وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت، گفت: گفتگوها پیرامون این مهم انجام شده اما اجازه دهید تا پیش از نهایی شدن پیرامون آن اطلاع‌رسانی نکنیم.  
 
وی در مورد برگزاری اجلاس بین‌المجالس اسلامی  نیز اظهار داشت: در مورد این اجلاس همکاری‌های اجرایی خوب و تنگاتنگی بین وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، بخش‌های وزارت خارجه با مجلس در ارتباط هستند کما اینکه دعوتنامه‌های ارسالی با همکاری وزارت امور خارجه انجام شده و تبعا در این اجلاس مقامات کشورمان و کمیته‌های ذیربط فعال هستند.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لزوم انتقاد، پیرامون برنامه‌هایی چون مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: وزارت امور خارجه و  رئیس دستگاه دیپلماسی هیچگاه چنین ادبیاتی را به کار نبردند و ما بارها اعلام کردیم نقدهای دلسوزانه که در جهت منافع کشور است را می‌پذیریم بنابراین هم سوخواندن منتقدین با صهیونیست‌ها تفسیر اشتباهی بود و این در ادبیات و صراحت کلام مطرح نشده است.  
 
افخم همچنین در مورد نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اطلاع رسانی در خصوص برنامه اقدام مشترک اظهار داشت: برنامه اقدام مشترک علاوه بر اطلاع‌رسانی عمومی نسخه‌هایی از آن در اختیار مقامات کشورمان قرار گرفت و بخشی دیگر در مورد نحوه اجرایی شدن آن و "non paper" اعلام شد و در عین حال اطلاعات کامل در اختیار رییس مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و تبعا به صلاحدید وی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و چنانچه از ما درخواست شود قطعا وزارت خارجه اطلاع رسانی خواهد کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روابط تهران- مسکو و اینکه پرونده‌ موشک‌های اس 300 به کجا رسیده است، گفت: این بحث‌ در تماس‌هایی که میان دو کشور بوده مطرح شده و در عین حال حوزه تصمیم گیری و ذیربط و مقامات دفاعی کشورمان با همتایان خود پیرامون این مسئله گفتگو دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان افزود: مواضع ما همواره روشن است و امیدواریم مسائل داخلی با گفتگوها حل و فصل شود.
 
افخم در مورد تعطیلی کمیته امداد در این کشور اظهار داشت: طی دو دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم این منطقه کمیته امداد را مستقر کرد و فعالیت‌های خیرخواهانه مطلوبی در این منطقه انجام شد به طوری که مقامات آذربایجانی همواره از این تلاش‌ها تقدیر کردند.
 
وی افزود: با توجه به تغییر شرایط در این کشور عملا موضوعیتی این مسئله تغییر کرده و دفتر این کمیته فعالیت خود را خاتمه داد و این موضوع هیچگونه رنگ و بوی سیاسی ندارد و تنها باقی ماندن خاطره‌ای خوب در میان مردم جمهوری آذربایجان از فعالیت‌های انسان دوستانه کشورمان است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر رجب طیب اردوغان به کشورمان و گفتگو پیرامون مسئله سوریه اظهار داشت: در مورد بحران سوریه ملت این کشور باید تصمیم بگیرند و قطعا این بحران از طریق گفتگوهای سوری- سوری حل می‌شود و اینکه دو کشور دیگر بخواهند برای سوریه تصمیم بگیرند مطرح نبوده که البته ایران موضع خود را همواره پیرامون این کشور اعلام کرده است.  
 
افخم در مورد صدورقطع نامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد کشورهای حامی تروریست تصریح کرد: تنها با پیگیری و اقدام جمعی کشورهاست که می‌توانیم شاهد یک کار جدی در این زمینه باشیم و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است خواهان حل این معضل هستیم و مواضع خود را صراحتا اعلام کردیم.  
 
وی افزود: ما فکر می‌کنیم باید برای حل این معضل اراده جمعی شکل گیرد و اگر با معیارهای دوگانه به آن نگریسته شود این معضل شیوع پیدا می‌کند و قطعا کشورهای بیشتری قربانی می‌شوند لذا توجه جامعه جهانی و توجه رسانه‌ها به این مسئله بسیار مهم است بنابراین این اقدام شورای امنیت سازمان ملل گامی است برای مبارزه با تروریست‌ها و امیدواریم با کمک کشورها و همگرایی گامی جدی در سطح منطقه‌ای و جهانی پیرامون این مسئله برداشته شود.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد روابط ایران و عراق و همچنین اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: گسترش روابط با عراق در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف جامع و کامل است و در زمینه اقلیم کردستان روابط اقتصادی و تجاری مورد توجه کشورمان بوده و فکر می‌کنیم بهره‌مندی از توان‌ دو کشور می‌تواند کمک کند تا چارچوب همکاری‌های دو کشور بیشتر شود و تسهیلات در خصوص تبادلات تجاری و اقتصادی مورد نظرماست.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار