رئیس موسسه مطالعاتی ژاپن در جمع خبرنگاران گفت: احداث نیروگاه‌هاه برق هسته‌ای در ایران با همکاری ژاپن مشروط به نتیجه مذاکرات است لذا در صورت فراهم شدن شرایط انشالله مقدمات برای همکاری دو کشور در این زمینه چیده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "یوشیجی‌ناکامی" رئیس موسسه مطالعات بین‌الملل ژاپن در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مورد بحث در دیدار با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما درباره مسائل سیاسی- امنیتی آسیا، اقیانوس آرام و خاورمیانه و همچنین افزایش مناسبات ایران و ژاپن به بحث و گفتگو پرداختیم.

وی به تاثیر مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 و روابط میان ایران و ژاپن اشاره و تصریح کرد: قطعا مذاکرات هسته‌ای ایران در مناسبات میان ایران و ژاپن تاثیرگذار خواهد بود چراکه امکان گسترش روابط را فراهم می‌کند و آنچه که در مذاکرات ژنو و توافقات هسته‌ای خواهد گذشت میان ایران و ژاپن تاثیر می‌گذارد.

سفیر سابق ژاپن درانگلیس ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای در دستور کار ما قرار ندارد اما پس‌زمینه‌ای در مباحث میان ایران و ژاپن می‌تواند قرار گیرد.

رئیس موسسه مطالعات ژاپن تصریح کرد: براساس اجماع جهانی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفته‌ایم و از آغاز گفتگوهای ژنو و رسیدن به توافقنامه موقت استقبال می‌کنیم چراکه بعد از 4 سال وقفه در روابط میان موسسات مطالعاتی میان ایران و ژاپن مجددا روابط برقرار شده است و با دورنمایی که از موافقت‌نامه ژنو به وجود آمده گفتگوها را از سر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا از این پس شاهد حضور سرمایه‌گذاران ژاپنی در تهران خواهیم بود؟ گفت: از دیرباز روابط تجاری - سیاسی میان ایران و ژاپن وجود داشته و کشور ژاپن قطعا از مذاکرات اخیر ژنو استقبال می‌کند و این مذاکرات می‌تواند مبادلات تجاری میان دو کشور را تسهیل کند چراکه ما منتظر رفع تحریم‌ها علیه ایران هستیم تا تجار ژاپنی بتوانند به فعالیت‌های اقتصادی خود با ایران بپردازند اما تجار ژاپنی به دنبال دور زدن تحریم‌ها نیستند.

سفیر سابق ژاپن در انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن به ایران در ساخت نیروگاه برق هسته‌ای کمک و یا همکاری خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: احداث چنین نیروگاه‌هایی در ایران با همکاری ژاپن مشروط به نتیجه مذاکرات است لذا در صورت فراهم شدن شرایط انشالله مقدمات برای همکاری دو کشور در این زمینه چیده خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مطالعات ، رئیس ، اقیانوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار