گزارش ويژه نهمین کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی/

همبستگی نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اسلامی در تهران چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟

امروز سه شنبه 29 بهمن ماه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به صورت رسمی با حضور رییس جمهور، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، رئیس مجلس خبرگان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، دکتر ولایتی و همچنین میزبانان اصلی جلسه که نمایندگان مجلس افتتاح می‌شود.

امروز سه شنبه 29 بهمن ماه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به صورت رسمی آغاز به کار کرده و اختتامیه این کنفرانس نیز بعدازظهر روز چهارشنبه 30 بهمن با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، با نگاهی به پیشینه "اتحادیه بین ‌المجالس کشورهای جهان"، ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای کنفرانسی میان کشورهای اسلامی و سپس رویکردهای کنفرانس نهم خواهیم پرداخت.


*** پیشینه اتحادیه بین المجالس جهان و نقش مهم ایران

"اتحادیه بین المجالس" ("Inter-Parliamentary Union" IPU) يك سازمان چندجانبه غيردولتي مهم، متشكل از پارلمان‌هاي ملي کشورهای سراسر جهان است. این اتحادیه در سال 1889 با هدف کمک به صلح و حقوق بشر، تقویت دموکراسی، همکاری و گفتگو میان ملت‌ها از طریق پارلمان‌های آنان، تاسیس شد.

اتحادیه بین‌المجالس یا "ایپو" از سال 1920 فعالیت خود را به شکل کنونی آغاز کرد و تاکنون 154 مجلس از کشورهای مختلف به اين اتحاديه پیوسته‌اند.

مقر این اتحادیه در شهر ژنو سوئیس واقع است، هزینه‌های آن توسط پارلمان‌های کشورهای عضو تأمین شده و این اتحادیه به عنوان بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد شناخته می‌شود.

رسالت اين اتحاديه پيشبرد صلح و امنيت از طريق گفتگوهاي سياسي، ارتقاء دموكراسي، احترام و رعايت حقوق بشر و همچنين مشاركت در گسترش نهادهاي مؤثر نمايندگي و قانونگذاري و قبل از هر چيز تريبون سياسي براي نمايندگان مجالس است كه با گردهم آوري قانونگذاران مجالس جهان اعم از نمايندگان مخالف دولت و احزاب حاكم به طور منظم دو بار در سال، مجمعي براي تبادل نقطه نظرات سياسي، اقتصادي و اجتماعي به شمار مي‌رود.


نهاد مذكور از طريق قطعنامه‌ها و گزارشات تخصصي، نظرات و مواضع اين مجمع پارلماني جهاني را درباره مسائل و موضوعات حائز اهميت بين‌المللي اعلام نموده و توصيه‌ها و پيشنهاداتي را براي اتخاذ اقدامات پارلماني مناسب ارائه مي‌كند.

به طور مثال در يکصد و بیست و یکمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس، امنیت غذایی به عنوان "ماده اضطراری" به تصویب رسید. امنیت غذایی به عنوان موضوعی مهم، به ویژه براي بعضی کشورهای آفریقایی و آسیایی مطرح است. فقر و کمبود مواد غذایی در این کشورها عمدتا ً حاصل نظام ناعادلانه اقتصادی حاکم بر جهان است که از سوي دولت‌های غربی تحمیل شده است. متأسفانه اكنون شدیدترین ناامنی اقتصادی و غذایی در نوار غزه جریان دارد که بیش از یک سال است در محاصره غذایی و دارویی رژیم صهیونیستی است. مردم مظلوم غزه در تمام اين مدت، از کمبود شدید مواد غذایی، دارو، سوخت و حتی آب آشامیدنی رنج می‌‌برند و در چنین شرایطی با حملات نظامی رژیم صهیونیستی نیز مواجه هستند.

مجلس شوراي اسلامی ایران، از اعضای فعال و برجسته اتحاديه بین‌المجالس است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در همایش‌های این مجمع، کوشیده‌اند از مظلومان دفاع، و سیاست‌های سلطه‌گرانه دولت‌های استعمارگر را فاش کنند.

هیأت پارلمانی ایران به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس اخیر اتحادیه بین‌المجالس نيزهمین اهداف را دنبال می‌کرد. می‌توان گفت که مهم‌ترین هدف هیأت بلندپایه پارلمانی، جلب توجه نمایندگان پارلمان‌ها به مسئله فلسطین به ویژه شرایط اسفناک مردم غزه بود. رایزنی‌ها و سخنرانی علي لاریجانی در ژنو، حول محور غزه و گزارشی بود که اخیراً از طرف کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل منتشر شد و در آن رژیم صهیونیستی، جنایتکار جنگی خوانده شده است.

جمهوری اسلامی ایران به همراه کشور عمان در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس کوشید بحران دردناک و فاجعه‌بار غزه را به عنوان "ماده اضطراری" در دستور کار اجلاس قرار دهد، اما متأسفانه علاوه بر کشورهای غربی، برخی کشورهای اسلامی- عربی و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این زمینه، با هیأت پارلمانی ایران همکاری نکردند و به همین دلیل، غزه، رأی لازم را براي مطرح شدن در دستور كار اجلاس، کسب نکرد. البته این موضوع در قطعنامه پایانی مورد توجه قرار گرفت و تعدادي از سخنران‌ها با اشاره به وضعیت مردم غزه، رژيم صهيونيستي را محکوم کردند.


*** ابتکار ایران: "بین‌المجالسی برآمده از دل کشورهای مسلمان"

در راستای همگرایی جهان اسلام و پرداختن به موضوعاتی که در منطقه و میان کشورهای امت اسلامی مشترک هستند، در سال 1378 اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی به پیشنهاد ایران تشکیل شد که مقر و دبیرخانه آن در تهران واقع است. 57 کشور عضو "سازمان همکاری اسلامی" عضو این اتحادیه هستند.


البته باید توجه کرد که برخی کشورهای عرب در منطقه متأسفانه هنوز از مجالس قوی که نماینده‌های واقعی ملت‌هایشان را در خود جای داده باشد، برخوردار نیستند ولی در همین حد نیز می‌تواند محل تأثیرگذاری بسیار باشد.

اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از بدو تأسیس تاکنون 7 نشست کمیته‌های تخصصی دائمی، 32 نشست کمیته اجرایی ، 17 نشست کمیته عمومی و 8 کنفرانس رؤسای مجالس برگزار نموده‌اند:


1. کنفرانس تأسیس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اول) – تهران، جمهوری اسلامی ایران – خرداد 1378

2. کنفرانس دوم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – رباط ، مغرب – مهر 1380

3. کنفرانس سوم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – داکار، جمهوری سنگال – اسفند 1383

4. کنفرانس چهارم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – استانبول ، ترکیه – فروردین 1385

5. کنفرانس پنجم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – قاهره، مصر – دی 1386

6. کنفرانس ششم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – کامپالا، جمهوری اوگاندا –   اردیبهشت 1388

7. کنفرانس هفتم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – پالمبانگ، جمهوری اندونزی – دی 1390

8. کنفرانس هشتم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – خارطوم ، جمهوری سودان – دی 1390

همچنین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تاکنون دو کنفرانس فوق‌العاده برگزار کرده است:

اولین کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – دمشق جمهوری عربی سوریه- تیر 1389

دومین کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – ابوظبی، امارات متحده عربی- دی1389

کنفرانس نهم رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در روزهای 29 لغایت 30 بهمن 92 در تهران برگزار می‌گردد.




*** اجلاس نهم؛ ويژگي‌ها، اهداف و انتظارات

امروز سه شنبه 29 بهمن ماه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به صورت رسمی با حضور رییس جمهور، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، رئیس مجلس خبرگان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، دکتر ولایتی و همچنین میزبانان اصلی جلسه که نمایندگان مجلس افتتاح می‌شود.

اختتامیه این کنفرانس نیز بعدازظهر روز چهارشنبه 30 بهمن با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

مسئله فلسطين به عنوان قطب‌نماي جهان اسلام، طبق روال سال‌های گذشته کانون مباحث خواهد بود. وضعیت فلسطین، نقش پارلمان‌های کشورهای اسلامی و مسئولیت آن‌ها برای مقابله با یهودی‌سازی قدس و نقشه‌های اسرائیل در این خصوص ازجمله موضوعات 26 قطعنامه‌های مصوب در کمیته سیاسی بین‌المجالس اسلامی بود.

در همین زمینه "سید حبیب مکی هاشم"، نماینده مجلس کشور بحرین گفت: ما قصد داریم فلسطین را از نظر معنوی، سیاسی، نظامی و اقتصادی تا حدی یاری کنیم که بتوانیم به زودی این کشور را رها از ظلم رژیم اشغالگر قدس ببینیم.

هیأت‌های پارلمانی از کشورهای اسلامي (اردن، الجزایر، امارات، اندونزی، اوگاندا، بحرین، بورکینافاسو، ترکیه، چاد، ساحل عاج، سومالی، سودان، سوریه، عراق، کویت، فلسطین، کامرون، مالزی، مراکش، موزامبیک، گینه بیسائو، نیجریه، آذربایجان، بنین، توگو، کومور، گابن، لیبی، سنگال، قبرس ترک و لبنان، عمان، قزاقستان و نیجر) به تهران آمده و هریک از آن‌ها به طور جداگانه با رئیس مجلس کشورمان و برخی نمایندگان کمیسیون‌های مختلف دیدار کرده‌‌اند.


اجلاس امسال این سازمان با شعار «مجلس اسلامی، همبستگی، پیشرفت، عدالت» با حضور 47 کشور جهان، 15 سازمان و نهاد ناظر برگزار می‌شود. کشورهای اسلامی در این کنفرانس موقعیت پیدا می‌کنند نظرات و مباحث خود را ارائه داده و سخنان دیگر دوستان را در مجالس کشورهای اسلامی بشنوند.


از آنجايي که پارلمان‌ها نقش استراتژیکی در صحنه داخلی کشورها دارند، لذا این اتحادیه می‌تواند نقش بالقوه و مهمی را در مقابله با چالش‌های روبروي دنیای اسلام ایفا کند. اگرچه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی، سازمانی بزرگ با سابقه‌ای نزدیک به 15 سال است، اما نقش آن در حل بحران‌های جهانی هنوز چندان قابل توجه نیست.

امید است اجلاس مجالس اسلامی تهران بتواند با تغییر در اساسنامه، وظايف و اختیارات، کارایی این اجلاس را افزایش داده و باعث تحرک‌بخشی به یکایک دولت‌های مسلمان شود. در این صورت، با برجسته شدن نقش نماینده‌های مجالس در عموم کشورهای اسلامی، چالش‌های موجود در مسیر اجرای عدالت و رعایت حقوق انسانی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی برطرف شوند و کشورهای اسلامی بتوانند به جایگاه واقعی خود در سطح جهانی نایل آیند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار