مسجد جامع عتیق کهن ترین و نخستین مسجد در شیراز و هسته تاریخی این شهر محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این مسجد که به آن مسجد جمعه، مسجد الاقصی، مسجد آدینه و مسجد جامع هم می­گویند. یکی از عجیب‌ترین مساجدی است که بنای زیرین آن را متعلق به قبل از اسلام می دانند. این مسجد در شرق حرم شاهچراغ قرار دارد و از داخل حیاط شاهچراغ و از طریق بازار نوساز، راهی به آن وجود دارد. گفته می‌شود این مسجد در دوره200 ساله سلطنت عمرو لیث صفاری در سال ۲۸۱هـ .ق ساخته شده است. در طی هزار سال اخیر این مسجد چندین بار، از جمله در زمان اتابکان، در زمان سلطان ابراهیم میرزا پسر شاهرخ گورکانی، در دوره صفویه و در سال ۱۳۱۵ خورشیدی تعمیر و باز سازی شده است .

ساختمان مسجد که نخستین هسته تاریخی شهر شیراز است دربرگیرنده بنای مرتفعی است که دارای چندین حجره و شبستان است و در ضلع شمالی این مسجد طاق نمای بلندی قرار دارد که آنرا "طاق مروارید" می نامند .

این بنا دارای 6 در ورودی و خروجی است و در ورودی ضلع شمالی به " دروازه امام " معروف است و کتیبه بالای آن در دوران صفوی در سال 1031هجری قمری به خط علی جوهری نگاشته شده است .

در وسط صحن ، بنایی مکعب شکل مانند خانه خدا از گچ و سنگ ساخته شده که نزدیک به 10 متر از سطح زمین بلندتر است و گرداگرد آنرا ایوانی به عرض 2 متر فرا گرفته است.

این مسجد که در سال 752هجری قمری به دستور شاه شیخ ابواسحاق اینجو حاکم فارس ساخته شده است دارالمصحف ،بیت المصحف و خدای خانه نامیده می شد و این به آن علت است که این مکان علاوه بر نگهداری قرآنهای تاریخی به خط امیرالمومنین (ع) ،امام حسن(ع) ، امام صادق (ع) و چند تن از یاران پیامبر و پیروان او محل تلاوت قرآن نیز بوده است و در حال حاضر در موزه پارس نگهداری می شود./س

انتهای پیام/

برچسب ها: مسجد ، عتیق ، هسته ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.