شواهد موجود نشان می‌دهند که با وجود عوارض و هزینه‌های بالای جانی و مالی عفونت‌های بیمارستانی، اما توجه جدی و کافی به این معضل در کشورمان صورت نگرفته است.

حمیدالله سلطانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با  خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مرگ و میر و ناتوانی بالا، افزایش طول اقامت بیمار در بیمارستان و افزایش هزینه‌های تشخیصی و درمانی، از دلایل اصلی اهمیت عفونت‌های بیمارستانی است.

وی افزود: در ایران آمار چندان دقیقی در خصوص میزان بروز و شیوع عفونت‌های بیمارستانی‌ و عوارض مختلف این عفونت‌ها در دست نیست.

سلطانی تصریح کرد: البته در خصوص عفونت‌های بیمارستانی، مطالعات زیادی صورت نگرفته است که هر کدام از این مطالعات، به نتایج مهم و قابل بررسی دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه مشکل عفونت‌های بیمارستانی مشکل چندان کوچک و کم اهمیتی نیست، تاکید کرد: در برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، عفونت‌های بیمارستانی یک تهدید و خطر نسبتا مهمی به شمار می‌رود که باید به آن توجه جدی کرد.

سلطانی گفت: شواهد موجود نشان می‌دهند که با وجود عوارض و هزینه‌های بالای جانی و مالی عفونت‌های بیمارستانی، اما توجه جدی و کافی به این معضل در کشورمان صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: عدم توجه نظام فعال کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نبود سیستم‌های گزارش دهی مناسب و فعالیت ناچیز و کم کمیته‌های مرکزی کنترل عفونت‌ بیمارستانی، ازجمله مهم‌ترین مشکلات مرتبط با این عفونت‌ها در کشور است.

سلطانی خاطر نشان کرد: پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی کار چندان دشوار و یا ساده‌ای نیست، بلکه این مهم نیازمند یک عزم جدی، برنامه‌ریزی‌های دقیق، همکاری و هماهنگی بین بخشی و برون بخشی و استفاده از ظرفیت‌های موجود بخش سلامت به ویژه ظرفیت عظیم نیروی انسانی جهت مقابله باعفونت‌های بیمارستانی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار