مسئول طرح جهادي و خدمت‌رساني بسيج دانشجويي دانشگاه تربیت مدرس از اردوی جهادی این دانشگاه گزارش داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اردوی جهادی نزد دانشجویان از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، چراکه نیروی جوان و طالب علم از جرگه نفس خارج شده و جوانی خود را با هدف عشقی الهی در کمک به نیازمندان عرضه می‌کند.

اردوی‌های جهادی در قالب‌های مختلفی تشکیل می‌شود از جمله اردوی جهادی دانشجویی، اردوی جهادی اقشار، اردوی جهادی پزشکان، اردوی جهادی طلاب و … 






"وحید غریبی" مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس و مسئول طرح جهادي و خدمت‌رساني بسيج دانشجويي دانشگاه تربیت مدرس در این مقوله از اردوی جهادی این دانشگاه گزارش می‌دهد.





جاي خالي طرح‌هاي جهادي و خدمت‌رساني در تنها دانشگاه تحصيلات تكميلي ديده مي‌شد، لذا بسيج  دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس تصميم گرفت اولين طرح جهادي و خدمت‌رساني در اين دانشگاه را با رويكردي متفاوت اجرا كند؛ بنابراین از 15 خردادماه سال 92 كارگروهي تشكيل شد تا با گام‌های استوار اين طرح را در دانشگاه عملی سازد.

اولین اردوی جهادی دانشگاه تربیت مدرس از تاریخ 10 الی 20 شهریورماه 92 در روستاهای منطقه خارتوران، شهر بيارجمند استان سمنان با حضور  18 نفر از دانشجويان این دانشگاه در رشته‌های مختلف(ارشد و دكتری) آغاز به کار کرد که محورهای کلی فعاليت‌ها و اقدامات بر 3 پایه عـلمی ، آمـــوزشی، تــــربیتی شکل گرفت.

این گروه جهادی دانشجویی در عرصه‌های فرهنگي، اجتماعي، علمي، آموزشي، سلامت و بهداشت، عقيدتي، سياسي و تربيت بدني فعالیت کرده و 15 روستا با جمعيتي بيش از 1800 نفر را تحت پوشش قرار دادند.
 
رئوس برخي كارگاه‌های آموزشي و كلاس‌ها
 
اصول و مهارت‌های زندگي - مشاوره عمومي و فردي (از جمله ادامه تحصیل، مشکلات دوره نوجوانی، ازدواج، روابط در خانواده و...) - كارگاه‌هاي آموزشي حقوق زنان و وظايف مردان - فعاليت‌های فوق برنامه (تئاتر، نقاشي، كاغذديواري، شعر و...) - پخش فیلم برای اهالی روستا (فيلم‌های جشنواره عمار، دفاع مقدس و...) همراه با برگزاري مسابقه - جلسات مشاوره ديني، فرهنگي و تربيتي(راهكارهاي تربيت ديني فرزندان - مهارت مديريت خانواده - اخلاق در خانواده - مهارت ايجاد هم‌دلي و هم‌دردی در خانواده و ارتباط صحيح افراد خانواده با يك‌ديگر - ضرورت ازدواج از نظر اسلام - برگزاري كارگاه آموزشي سبك زندگي سالم مبتني بر ارتقاء بهداشت و سلامت خانوادگي و فردي - بيماری‌های مشترك دام و انسان از جمله تب مالت - بهداشت فردی - بهداشت دهان و دندان - بهداشت زنان و دختران - احكام جلسات تخصصي احكام ويژه آموزش قرائت صحيح نماز و بيان شكيات نماز - احكام بانوان و پاسخ‌گويي به مسائل شرعي آنان - بحث حجاب و عفاف- تشكيل مهدهای قرآن( آموزش‌ها و بازی‌های هدفمند و در جهت آشنايي كودكان روستايي با فرهنگ دفاع مقدس، شناخت شهيد و جانباز، شناخت امام زمان(عج) و آموزش و صحبت در مورد نماز و وضو، احترام به پدر و مادر و رعايت بهداشت...همچنین شعر، سرود احکام، سرود ولايت و....- كارگاه دشمن‌شناسی و یهود (ويژه قشر تحصيل‌كرده مناطق)- برنامه‌ريزی آموزشي و مشاوره درسي- آموزش‌های مختلف در عرصه كشاورزي و باغ‌داری و... و همچنين برنامه‌های داخل گروهي جهت دانشجويان جهادگر.
 
كليات شيوه و محورهای طرح جهادی

فعاليت‌های طرح جهادی از 10 خرداد و توسط بسيج دانشجويي دانشگاه شروع شد و بعد از قطعي شدن منطقه، در 27 و 28 خرداد يك سفر شناسايي به شهرستان و منطقه هدف توسط 2 نفر از مسئولان گروه جهادی بسيج دانشجويي صورت گرفت. در اين سفر شناسايي نيازمندی‌های مختلف منطقه در ابعاد گوناگون با سازمان‌های و ادارات شهری و منطقه‌ای مورد بررسي قرار گرفت و در طول 2 ماه تا شروع طرح نيز اين نيازمندی‌ها، مشكلات و معضلات به مرور تكميل شد.

در واقع سعي شد ابتدا نيازهای فرهنگي، اجتماعي، علمي و آموزشي منطقه استخراج شود و گروه جهادی بر مبناي آن به برنامه‌ريزی جزئي و دقيق بپردازد. لازم به ذكر است محوری‌ترين ادارات در شناسايي منطقه و روستاها، آموزش و پرورش و همچنين كميته امداد بود. قبل از اجراي طرح و همچنين در روز نخست طرح، يك‌سری كلاس‌ها و كارگاهی توجيهی و تخصصی برای جهادگران قرار داده شد و سپس جهادگران در همان روز برنامه‌های خود را با بازديد از خانواده شهدای منطقه و تجديد با شهدای روستا ادامه دادند.





جهت اجراي طرح جهادي، كل دانشجويان جهادگر به 5 گروه تقيسم‌بندی شدند كه سه گروه در عرصه‌های علمي، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي و عقيدتي فعاليت داشتند و يك گروه سلامت و بهداشت و يك گروه در عرصه كشاورزی مشغول بودند. هر كدام از اين گروه‌ها هر روز يک روستا را پوشش مي‌دانند و اگر فعاليت آن‌ها در روستا تمام مي‌شد روز بعد به روستای جديد مي‌رفتند و به فعاليت مي‌پرداختند.





محل فعاليت جهادگران در روستاها، در حسينيه يا مساجد و در صورت وجود، مدرسه و يا خانه بهداشت بود. البته كارگروه كشاورزي در 4 روز اول طرح مستقيم به زمين‌هاي كشاورزی و باغ‌ها مراجعه می‌كردند و با كشاورز و يا باغ‌دار روستا ارتباط برقرار می‌نمودند و به فعاليت‌های آموزشي و ترويجي می‌پرداختند و سپس در بقيه روزها با هماهنگي‌های صورت گرفته كليه باغ‌دارها و كشاورزهای يك روستا در نقطه‌ای از روستا گردهم جمع  می‌شدند و سپس  آموزش‌های متناسب با نيازها، مشكلات و معضلات كشاورزی و باغي ارائه مي‌شد. 

اولويت گروه جهادی، دانش آموزان و جوانان منطقه بود و سعی شد تا حد امکان مطالب و آموزش‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی و با استفاده از روش‌های نوين آموزشی به گروه مخاطب ارائه شود. 




دانش آموزان، جوانان و مردم منطقه با توجه به تفكيک جنسيتي و سني در محل‌های  آموزشي مشخصي حضور پيدا می‌كردند و گروه جهادی در طول مدت طرح و با برنامه‌ريزی كارآمد و فراگير به سلسله اقدامات و فعاليت‌های خود در قالب کارگاه‌های آموزشی و با استفاده از ابزارهای آموزشي در زمينه احياء، ارتقاء و هم‌افزايي سطـح سلامـت در سـه بُــعد جسمـي، روحـي و اجتماعـي پرداخت.
 
گروه جهادی دانشگاه تربیت مدرس علاوه بر فعاليت‌های فوق كه به صورت روزمره در روستاهای كوچك و بزرگ، دور و نزديک اجرا كرد؛ يك‌سری فعاليت و برنامه به‌صورت متمركز نيز انجام داد كه از جمله آن می‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:

1- يادواره شبي با شهدای روستا (كه با حضور مسئولان محلی و شهری و خانواده‌های شهدا و با برنامه‌های مختلف در يكي از روستاهايی كه محل زندگی يكی از شهيدان بود و اکنون پيكر پاك این شهيد در آن روستای كوچک و دورافتاده به خاک سپرده شده است، يكي از برنامه‌های جانبی اين يادواره، برگزاری نمايشگاه‌ها بود).

2- برگزاری جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (سلام ا... عليها) و جشن روز دختر.

3- برگزاری جشنواره غذاهای محلي و سنتي كه با استقبال كم‌نظير بانوان روستا تحت پوشش فعاليت روبرو شد.





4- برگزاری مسابقه جام فوتبال خليج فارس در بين جوانان روستاهای مختلف كه البته به‌طور متمركز در يكي از روستاها برگزار شد. (از جمله جوايز آن اهدای كاپ قهرمانی و مدال به تيم‌های برتر بود.)




5- برگزاری همايش پياده‌روی خانوادگی كه در راستای فرمايشات رهبر انقلاب مبني بر انجام ورزش‌های همگانی در جامعه اجرا شد.




6- برگزاری مسابقه بزرگ كتبي در بين خانواده‌های روستاهای منطقه خارتوران از جمله فعاليت‌های علمي و آموزشي بود و به 10 نفر از شركت‌كنندگان جوايز و هدايا تعلق گرفت.

7-راه‌اندازی كتاب‌خانه و تجهيز آن در مركز دهستان.




8- تهيه، طراحي و چاپ پوسترها و بنرها در سايزهای مختلف جهت تجهيز ادارات مركز دهستان و مدارس منطقه؛ اين پوسترها و بنرها كه متناسب با رفع نيازها و مشكلات منطقه تهيه شده بود در اختيار آن‌ها جهت نصب قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار