بحث تعرفه گذاری فرآوردهٔ خونی مدتی است که مطرح شده و بسیاری از افراد از آن به خون فروشی تعبیر می‌کنند و آن را خلاف اساسنامه سازمان انتقال خون می‌دانند.

دکتر فاطمه نادعلی رئیس انتقال خون تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: در مورد فرآورده‌های خونی آنچه که در اساسنامه انتقال خون ایران مصوب شده است این است که در قبال خون نباید مبلغی از بیمار دریافت کرد و خون ملی است و خرید و فروش آن ممنوع است. 

وی افزود: این قانون تصویب شده و به حق هم هست ولی آنچه مسلم است این است که تولید فرآورده‌های خونی مثل پلاسما، پلاکت، پکسل، گلبول قرمز و مستلزم هزینه است و این هزینه ربطی به خرید و فروش خون ندارد. 

 وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت دولت از انتقال خون تصریح کرد: اگر در هر کشوری این هزینه‌ها را بدون هیچ مشکلی متقبل شود انتقال خون هم می‌تواند حتی فرآورده‌های رایگان در اختیار مردم قرار دهد و این پروسه بسیار راحت است ولی وقتی در شرایط بحران مالی هستیم این کار مشکل است و لازم است بیمه‌ها در این زمینه ما را حمایت کنند. 

نادعلی در ادامه تاکید کرد: هزینه دریافتی بابت فرآورده‌های خونی هیچ منافاتی ندارد که دریافت شود و تقابلی با اساسنامه ندارد چون در واقع خون فروخته نمی‌شود بلکه هزینه‌ای که دریافت می‌شود در قبال اعمالی است که روی خون انجام می‌شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار