کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی می‌گویند: اگر هرچه سریع‌تر به مقدار کافی نقدینگی به اقتصاد اوکراین تزریق نشود، این کشور به احتمال زیاد ورشکست خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، هجوم مردم به سوی فروشگاه‌ها برای تامین نیازهای غذایی خود، همگی حاکی از گسترش نگرانی مردم اوکراین از شرایط آینده کشورشان است.

نگرانی آنها نیز غیر منطقی نیست، زیرا ادامه خشونت‌ها بدون شک بر فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بحران‌زده تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اکنون چندین ماه است که شرایط اقتصادی اوکراین سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این کشور نگران کرده است.

این درحالی است که "کیف" به تازگی یعنی در اواخر سال 2013 از رکود اقتصادی خارج شده بود و اتفاقا با همین توجیه هم حاضر نشد در ماه نوامبر توافقنامه تجارت آزاد را با اتحادیه اروپا امضا کند؛ امری که زمینه‌ساز اعتراضات مردمی در این کشور شد.

شرایط اقتصادی اوکراین در ماه‌های اخیر آن چنان وخیم شده بود که دولت آن مجبور شد بسته نجات مالی روسیه شامل 15 میلیارد یورو وام و کاهش قیمت گاز وارداتی از روسیه را بپذیرد؛ امری که مخالفان سیاسی دولت حاکم بر اوکراین آن را خیانت توصیف کردند.

در این میان نگرانی مردم از شرایط اقتصادی اوکراین هر روز بیش‌تر از گذشته نمود پیدا می‌کند و آنها برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود برای روزهای سخت به فروشگاه هجوم می‌آورند.

بانک‌های کشور برخی از دفاتر کارگزاری خود را بسته‌اند و ساعات کار خود نیز کاهش داده‌اند.

فدراسیون بین بانکی اوکراین بعد از آنکه بانک‌ها به سپرده‌گذاران اجازه ندادند حساب‌های بانکی خود را خالی کنند، در گزارشی اعلام کرد: اگر بانک‌ها این کار را انجام داده‌اند فقط به خاطر مسائل امنیتی بوده و گرنه نظام بانکی کشور از نقدینگی کافی برخوردار است.

در بازار اوراق قرضه نیز که دولت از طریق آن نیاز های مالی خود را در صورت نیاز تامین می‌کند، وضع برای اوکراین به مراتب وخیم‌تر شده است؛ به طوری که هزینه استقراض این کشور در کوتاه مدت در بازار مالی به 34 درصد رسیده و این در حالی است که یک ماه پیش رقم این شاخص فقط پنج درصد بود.

با توجه به این شرایط، کارشناسان مسائلی مالی و اقتصادی هشدار می‌دهند اگر روسیه کمک‌های مالی خود را به اوکراین از سر نگیرد و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز که تاکنون درباره کمک به این کشور بحران زده فقط وعده و وعید داده‌اند، کمک‌های خود را عملی نکنند،  اوکراین با خطر ورشکستگی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار