نشست مقدماتی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین امروز در وزارت اقتصاد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جلسه این هیئت در سطح کارشناسان و مدیران کل به منظور تعیین کمیته‌های فرعی اجلاس و بررسی سطح روابط و تنظیم و نهایی سازی یادداشت تفاهم پایانی اجلاس کار خود را در وزارت اقتصاد آغاز کرده است.
 
اکبری مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: تاریخ طولانی دو ملت ایران و چین نشان‌دهنده‌ی همگرایی در عرصه‌های مختلف اقتصادی است.
 
اکبری تصریح کرد: دو کشور دارای قابلیت‌های زیاد برای توسعه روابط در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی هستند به همین دلیل تلاش‌ها و کوشش‌های به عمل‌آمده باید با شناخت وسیع‌تر از سرمایه‌گذاری بین دو کشور گسترش یابد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر حجم روابط نفتی تهران پکن بالغ بر 13.6 میلیارد دلار بوده که این آمار مربوط به سال 2012 میلادی است.
 
وی ادامه داد: از این میزان 3.5 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات ایران به چین و 8.2 میلیارد دلار آن مربوط به میزان واردات از چین است ضمن آنکه حجم روابط غیرنفتی بین دو کشور در سال گذشته میلادی بیش از 15 میلیارد دلار بوده است.
 
اکبری با بیان آنکه در حوزه‌های خصوصی‌سازی و بازار سرمایه ظرفیتهای خوبی در ایران وجود دارد گفت: سهام بیش از 700 شرکت به ارزش از 100 میلیارد دلار به سرمایه گذاران داخلی و خارجی واگذار شده و ارزش بازار سرمایه ایران با بیش از 160 میلیارد دلار سرمایه زمینه مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران را ایجاد کرده است.
 
وی عنوان کرد: امیدواریم که با برگزاری نشست مقدماتی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری خلق چین زمینه برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی با امضای سند نهایی فراهم‌تر شود.
 
در ادامه وانگ لی‌پینگ رییس هیئت چین به نمایندگی از طرف چن ژوو مدیر کل آسیای وزارت بازرگانی چین گفت: در حال حاضر روابط تجاری ایران و چین به 14 میلیارد دلار رسیده و همکاری‌های ما شامل پروژه‌های زیرساخت ماشین‌سازی و در سال‌های اخیر صنایع نفت و گاز را هم شامل شده است.
 
وی تصریح کرد: در اجلاس امسال گروه‌های زیادی از بخش‌های مختلف اقتصادی چین از جمله فعالان اقتصادی در استان سین‌کیانگ چین در این هیئت حضور یافته تا مذاکرات همه‌جانبه‌‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی با طرف ایرانی انجام شود.
 
لی‌‌پینگ مدیرکل بازرگانی وزارت بازرگانی چین تصریح کرد:‌ پیشنهاد ما تشکیل گروه‌های کارشناسی برای مذاکرات است و در این رابطه دو گروه مذاکره کننده را خواهان برگزاری مذاکرات برای تنظیم و نهایی سازی یادداشت تفاهم پایانی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین هستیم.
 
لی‌پینگ افزود: چین خواهان مذاکرات همه جانبه است و در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی بر اساس معیارهای موردنظر دو طرف است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار