امروز در افتتاحیه اولین کنگره بین المللی ایمنی نانو، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از به بازار آمدن نانو مارک که اصالت و کیفیت محصولات نانو را تایید می‌کند، تا 6 ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران؛ سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در اولین کنگره بین المللی نانو ایران، در جمع خبرنگاران گفت: نانو تکنولوژی فرصت بسیار بزرگی را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم آلودگی هوا، خاک و آب را کاهش دهیم.

وی گفت: همچنین در صرفه جویی آب و کاهش مصرف انرژی نانو کاربردها‌ی زیادی داشته و به طور کلی کاربردهای آن فراتر از آن است که تصور می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری با بیان اینکه ما 170 محصول نانویی در کشور داریم گفت: نانو در سلامت و پزشکی هم کاربرد بسیاری دارد. داروهای جانبی، تشخیص زود هنگام بیماری‌ها از کاربردهای این علم در پزشکی است که هم کیفیت درمان را بالا بوده و هم تولید ثروت می‌کند و باید بدانیم که اقتصاد پایدار بر اساس نانو می‌تواند شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه این کنفرانس نیز در همین زمینه برگزار شده است افزود: در این کنفرانس از افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند، دعوت شده تا تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند، به همین منظور از هفت کشور و 4 قاره، مهمان خارجی به این کنفرانس دعوت شده است.

سرکار تصریح کرد: ایران از کشورهایی است که در بحث نانو و سلامت بیمار فعال بوده و می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه 2 کمیته نظارت در وزارت جهان کشاورزی و وزارت بهداشت برای نظارت بر محصولات نانو ایجاد شده است گفت: با سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان استاندارد ایران نیز گفتگو‌هایی برای تاسیس چنین کمیته‌هایی در این سازمان انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه نانو باید نگرانی و ریسک‌ها را به حداقل برسانیم، نانو در اين مورد از موارد ديگر جدا نیست و ما باید سعی کنیم ریسک‌ها را به حداقل برسانیم و برای تحقق این امر سرمایه گذاری در حوزه نانو همچنان ادامه دارد.

سرکار ادامه داد: حدود 3 داروی نانویی وارد بازار شده و 8 دارو نیز در آستانه ورود به بازار هستند که یکی از آن‌ها "کپسول پروکامین" است که یک داروی ساخته شده از زردچوبه و ضد التهاب است و به آن داروخانه می‌گویند. زردچوبه خواص بسیاری دارد اما چون در آب حل نمی‌شود، باید به مقدار زیادی مصرف شود تا کمی از آن جذب بدن شود. اما این دارو جذب این ماده را بیشتر کرده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: یکی از نگرانی‌های ما، محصولاتی است که با اسم نانو وارد بازار می‌شوند. البته مردم می‌دانند که نانو یعنی کیفیت بهتر و افرادی که روی محصولات خود نام نانو را می‌زنند، باید کیفیت محصولات خود را نیز در سطح نانو بالا ببرند.

وی ادامه داد: به همین منظور نانو مارک را ایجاد کرده‌ایم که تایید می‌کند در محصول تولید شده، فناوری نانو استفاده شده است یا نه، که نانو مارک باعث ارتقای کیفیت در دراز مدت و به حداقل رسیدن ریسک‌های سلامتی و ایمنی بالاتر خواهد شد. این نانو مارک مثل علامت استاندارد است و هویت و اصالتش به سازمان استاندارد بر می‌گردد و امیدواریم تا 6 ماه آینده وارد بازار شود.

سرکار در مورد ریسک پذیر بودن نانو گفت: اعتماد مردم یک سرمایه است، ما می‌توانیم این سرمایه را نادیده بگیریم، اما نمی‌خواهیم اعتماد مردم را از دست بدهیم. بنابراین ما به عنوان مسئول باید کاملا مراقب باشیم و این سرمایه اجتماعی را از دست ندهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، استاندارد ، دارو ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار