گرفتگی عضلانی به دو صورت اسپاسم و کرامپ عضلانی بروز می‌کند که علایم مختلفی دارند.

محمد اکبری دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران گفت: گرفتگی عضلانی به دو شکل اسپاسم و کرامپ عضلانی بروز می‌کند که اسپاسم یک مکانیسم حفاظتی برای بدن است و هر جا که آسیب و درد وجود داشته باشد حالت استراحت افزایش می‌یابد.

اکبری گفت: یعنی قوام حالت استراحت عضله افزایش می‌یابد که درافراد سالم این افزایش،‌جهت طبیعی دارد و در کسانی که بعضی قسمت‌های بدن تحت آسیب قرار می‌گیرد استراحت عضله نیز افزایش می‌یابد که به آن اسپاسم می‌گویند.

وی در ادامه به نقش اسپاسم به عنوان محافظت بدن اشاره کرد و گفت: این گرفتگی برای این به وجود می‌آید که قسمت آسیب دیده تکان نخورد و آسیب بیشتر نشود.درنتیجه خیلی اوقات اسپاسم مفید و منظور بیشتر مردم از گرفتگی عضلات همین اسپاسم است.

وی به نوع دیگر گرفتگی عضلات اشاره و تصریح کرد: این نوع گرفتگی که ناگهانی بروز می‌کند کرامپ عضلانی است وحالت محافظتی ندارد.

وی ادامه داد: عضله خیلی خسته باشد یا استفاده بیش از حد از عضله همگی باعث انقباض ناگهانی عضلات می‌شود که با اسپاسم تفاوت دارد وباید در سریعترین زمان نسبت به درمان اقدام کرد تا عضله آزاد شود و درد زیادی ایجاد نشود، در غیر این صورت درد پایدار وناخوشایندی است.

اکبری با بیان راه‌های درمان این گرفتگی ها اظهار داشت: درنوع کرامپ عوامل مختلفی که ذکر شد در ایجاد آن دخیل هستند که افزایش کلسیم در بدن را نیز باید اضافه کرد ودرمان بستگی به نوع علت دارد، همچنین کرامپی که به خاطر خستگی واستفاده بیش از حد از عضله باشد را با کشیدن عضله در جهت افزایش طول، خود فرد می‌تواند درمان کند و ماساژ دادن خیلی تاثیر ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: درد ، استراحت ، عضله ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار