سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در آبان‌ ماه 92 پیرامون مسائلی همچون اقدام تروریستی سراوان، ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، سفر اخضر ابراهیمی به منطقه، موضوع جاسوسی آمریکا از سفر رهبری به کردستان در سال 88 و...به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در آبان‌ماه 92 به شرح ذیل است:

**بدنبال استرداد مجرمان تروریستی سراوان هستیم

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اين هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدام تروریستی سراوان انجام شده، گفت: این حادثه تروریستی و شرورانه مایه تاسف بوده، به همین‌ دليل وزارت‌امور‌خارجه سریعا کاردار پاکستان در تهران را دعوت کرد و یادداشت رسمی اعتراض‌‌آمیز ایران به وی ارائه شد.

وی تصریح کرد: در عین‌حال مراتب پیگیری اجرای تفاهمنامه امنیتی در دستور کار قرار گرفته و همچنین به‌دنبال استرداد مجرمان هستیم.




**تسهيل پرواز مستقیم ایران و آمریکا مورد تاکيد دکتر روحاني است
 
سخنگوی وزارت امور‌خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، اظهار داشت: در اولین‌جلسه پس از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، موضوع ایجاد تسهیلات مورد پیگیری قرار گرفت و عزم دکتر روحانی بر این است که مشکلات ایرانیان در آمریکا تسهیل شود و به همین خاطر موضوع پرواز مستقیم مطرح شده است که نیازمند بررسی فنی و اجرایی است.

**سفر اخضر ابراهیمی به منطقه در جهت زمینه‌سازی برای برگزاری ژنو2

افخم در مورد سفر اخضر ابراهیمی به ایران بیان کرد: سفر اخضر ابراهیمی به منطقه در راستای یافتن راه حل سیاسی و زمینه سازی برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 انجام شد که این سفر در چارچوب سفرهای پیشین وی در کشورهای منطقه بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در این سفر اخضر ابراهیمی دیدارهای خوبی با مقامات کشورمان داشت و رویکرد و نگاه ایران برای حل سیاسی موضوع سوریه با در نظر گرفتن نقش مردم و حق آنها در تعیین سرنوشت، مبانی و چارچوب ایده‌هاي جمهوری اسلامی ایران است که اخضر ابراهیمی نیز بر حضور ایران در ژنو 2 تاکید کرده است که این شنانگر این واقعیت است که اگر می‌خواهیم راه حلی پایدار در سوریه شکل گیرد باید تمامی عوامل در نظر گرفته شود.

**خبري از شنود در مورد مقامات ايراني منتشر نشده است

افخم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در راستای شنود آمریکایی‌ها از مقامات کشورهای مختلف موردی در میان مقامات ایرانی دیده شده است یا خیر، اظهار داشت: در مورد مقامات ایرانی خبری منتشر نشده البته ما نیز این اقدامات را رد می‌کنیم و بایستی در حوزه ارتباطات سایبری یک ساز و کار جدید شکل گیرد و اینکه ناامنی ها همه گیر شود مورد پذیرش هیچ کدام از کشورها نیست.



**موضوع جاسوسی آمریکا از سفر رهبری به کردستان را به جد پیگیری می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش اسنودن مبنی بر شنود از سفر مقام معظم رهبری به کردستان در سال 88 از سوی مقامات آمریکایی، گفت: از نظر ما بحث جاسوسی و جاسوسی سایبری کاملا محکوم و مردود است. اکنون شاهدیم که جاسوسی‌های آمریکا ابعاد خبری پیدا کرده است حتی متحدان آمریکا از این مساله مصون نمانده‌اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران درباره این مساله خاص پیگیری‌های جدی را انجام می‌دهد. ما به سازوکارها و تلاش‌هایی که در سطح بین‌المللی برای مواجهه و مقابله با چنین رویکردهای غیرقانونی شروع شده است امیدوار و همگام با آن‌ها هستیم و امیدواریم که این قطعنامه‌ها کمک کند که فضای سایبری و اینترنتی و الکترونیکی از جاسوسی‌هایی که هم حریم افراد معمولی جهان و هم حریم رهبران جهان مورد هدف قرار داده است، مصون بمانند.

** در آينده شاهد سفر اردوغان به ایران خواهيم بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران گفت: در آخر هفته گذشته شاهد سفر دکتر ظریف به ترکیه بودیم که وی در اجلاس پاگواش شرکت کردند و در کنار آن ملاقات‌ها و دیدارهایی نیز با مقامات ترکیه داشتند.
 
وی افزود: پیرو مذاکرات با مقامات ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل تنظیم شد که رفت و آمدهایی میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد و انشاءالله شاهد سفر اردوغان به ایران خواهيم بود که پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

** وزارت خارجه موضوع کشته شدن زن بی‌گناه ايرانی در انگليس را پيگيری می‌کند

افخم در مورد کشته شدن یک ایرانی بیگناه در انگلیس توسط برخی افراد گفت: ما نیز این خبر را شنیدیم و بسیار متاثر شدیم متاسفانه حوادثی از این دست در مورد شهروندان ایرانی رخ می‌دهد و وزارت امور خارجه اختصاصا این موضوع را پیگیری کرده و بخش کنسولی ما بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.
 
وی افزود: ما خواستار محاکمه عوامل این اقدام هستیم و درخواست داریم که پلیس انگلیس همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار