"افخم" در نشست خبری مهرماه 92:

هیچ پيش‌شرطی را برای حضور در ژنو 2 نمی‌پذيریم/ ديدار ظريف و جان کری در چارچوب 1+5

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در مهرماه 92 پیرامون مسائلی همچون سفر دکتر روحانی برای شرکت در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل، دیدار "ظریف" و "اشتون"، سفر هیئت پارلمان اروپایی به تهران، برگزاری نشست ژنو 2 و مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در مهرماه 92 به شرح ذیل است:

**سفر دکتر روحانی به سازمان ملل حامل پیام صلح‌خواهی ملت ایران با جهان است

"مرضيه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری هفتگی خود ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری به نیویورک گفت: دکتر روحانی روز گذشته سفری مهم به سازمان ملل برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را شروع کرده و حامل پیام صلح‌خواهی ملت ایران که مبتنی بر تعامل سازنده با کشورهای جهان است، می‌باشد.

وی افزود: مقابله با خشونت و بسیج جهانی در راستای مقابله با افراطی‌گری و نگرانی از حرکات تروریستی در جهان، بحث فلسطین، مقابله با جنگ و نظامی‌گری از مهم‌ترین موضوعاتی بود که توسط رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک صورت گرفت و استقبال خوبی از این مباحث انجام شد.


 
افخم تصریح کرد: ‌ سیاست دولت تدبیر و امید به عنوان یک سیاست طرفدار واقع‌گرایی، صلح و اعتدال از سوی دکتر روحانی در اجلاس مجمع جهانی سازمان ملل مطرح شد و وی تلاش کرد تا بازیگران جهانی را به این سه عرصه متمرکز کند و ما امیدواریم گسترش مناسبات و تعاملات ما براساس این دیدگاه‌ها صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار کا‌ترین اشتون با وزیر خارجه کشورمان گفت: دکتر ظریف چند روز قبل از رئیس‌جمهور به نیویورک سفر کردند و برنامه فشرده، دقیق و منظمی را در دیدار با وزرای خارجه، اصحاب رسانه، ایرانیان مقیم آمریکا، و حوزه‌های تأثیرگذار در ایالات متحده را در دستور کار خود دارند.

وی ادامه داد: دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس از جمله برنامه‌های دکتر ظریف بوده که این دیدار سازنده ارزیابی شده و فرصتی برای ابراز دیدگاه‌های ایران راجع به مسائل منطقه از جمله سوریه بوده است.

**نگاه ما به بحران سوریه مبتنی بر استفاده از ساز و کار دیپلماسی است

افخم تاکید کرد: نگاه ما به بحران سوریه مبنی بر استفاده از ساز و کار دیپلماسی برای حل بحران این کشور است و از هرگونه برنامه‌ای که خواست ملت سوریه را محقق کند، حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به احتمال دیدار دکتر روحانی و باراک اوباما افزود: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و اظهارنظرهای مربوط به این مسئله صرفا رسانه‌ای است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر غربی‌ها اقدام به لغو تحریم‌ها کنند، آیا جمهوری اسلامی ایران غنی سازی را کاهش می‌دهد یا خیر اظهار داشت: من شما را به این مهم ارجاع می‌دهم که مذاکرات پشت میز مذاکرات باید انجام شود.

وی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر سفر هیئت پارلمان اروپایی به ایران افزود: برنامه‌ای قید شده است که هیئت‌های پارلمانی به ایران سفر کنند که مطابق آن قرار است 2 هیئت اروپایی به ایران سفر کنند که در چارچوب همکاری‌ های بین ایران و کشورهای مقابل صورت خواهد گرفت.

* ايران وجود پيش شرط براي حضور در نشست ژنو را نمي‌پذيرد

وي اظهار داشت: درباره نشست ژنو 2 خبرسازي‌هاي متفاوتي انجام شده اما ايران خواهان حل و فصل بحران سوريه از طريق راه حل سياسي است، به همين خاطر ايران وجود پيش شرط براي حضور در اين نشست را نمي‌پذيرد.

**مذاکرات سازنده است

وي افزود: ما اميدواريم مذاکرات با اراده سياسي و جديت هرچه بيشتر تداوم يابد و حقوق مسلم ايران در فناوري هسته‌اي حفظ شده و درنهايت به سمت لغو تحريم‌ها پيش رويم.

افخم تاکيد کرد: نقشه راه و صحنه بايد کاملا تعريف شود و هدف مشترک نيز حفظ شود و گامهاي اول و آخر تعيين شود و طرفين مذاکرات مبتني بر يک برنامه تنظيم شده گام بردارند، بنابراين ما مي‌خواهيم باهوشياري دوطرف و بدون حاشيه‌سازي اين مسير طي شود.



 
** ايران در حل بحران سوريه نقشي سازنده دارد
 
افخم تاکيد کرد: ايران در حل بحران سوريه نقشي سازنده دارد و در روندهاي تعيين شده خواهان يک مسير سوري_ سوري با خواست و اراده ملت اين کشور است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد مذاکرات ژنو و اظهارات "وندي شرمن" در مورد دي ان اي ايرانيان اظهار داشت: مذاکرات هسته‌اي مذاکراتي است که طرفين بايد با هوشمندي سلامت فضاي مذاکرات را حفظ کنند و از بحث‌هاي غير مرتبط خودداري کنند و اگر دقت اظهارات سياسي خانم شرمن مشابه برخي از مباحث اينگونه باشد بايد به اظهارنظرهاي آنها تعجب کرد.

**ايران در مذاکرات به دنبال بازي برد - برد است/ منتقدان، دلسوزان نظام هستند
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در این مذاکرات به طور جدی و براساس یک اراده جدی و سیاسی وارد شده و به دنبال یک بازی برد_ برد است و در همین راستا خیلی‌ها نمی‌خواهند این بازی برد_ برد شکل گیرد چرا که یک سر آن لغو تحریم‌ها و سر دیگر آن رفع نگرانی‌هاست.
 
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرفین مذاکره پس از مذاکرات اعلام کردند اختلافاتی وجود دارد و اینکه آیا بدخواهان نسبت به مذاکرات در داخل کشور نیز وجود دارند؟ اظهار داشت: ما هشدار دادیم که طرف مقابل سلامت مذاکرات را حفظ کند و در داخل ایران نیز معتقدیم منتقدان، دلسوزان نظام هستند و امیدوار هستیم در چارچوب منافع ملی به حمایت خود ادامه دهند، بنابراین ناقدان دلسوز را جزو بدخواهان اعلام نمی‌کنیم و در این خصوص تفکیک قائلیم و امیدوار هستیم با اجماع ملی در این مذاکرات به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار