آمریکا سخت در تلاش است، رویای آمریکایی خود را ایجاد كند. اما امروز، آن رویا، دیگر افسانه‌ای بیش نیست".

در حال حاضر و براساس شواهد موجود، شرایط بد اقتصادی آمریكا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد خانوادههای آمریكایی كاملا مشهود است. براساس آمارهای موجود، آمریکاییها در مورد آینده خود بسیار بدبین می‌باشند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، می‌خوانیم که چرا آمريكا ديگر سرزمين روياها و فرصت‌ها نيست؟

"جوزف استیگلیتز"، اقتصاددان روزنامه فاینشال تایمز می‌گوید: "ایالات متحده سخت در تلاش است، رویای آمریکایی خود را ایجاد كند. اما امروز، آن رویا دیگر افسانه‌ای بیش نیست".


براساس نظرسنجی موسسه گالوپ شاخص استاندارد زندگی در ایالات متحده در ماههای اخیر روند نزولی داشته است. 

آمریکاییها هنوز هم در مورد اقتصاد باورهای بدبینانهای دارند، به عبارتی تقریبا 70 درصد مردم آمریكا فکر میکنند که اقتصاد فعلی كشورشان در شرایط بدی قرار دارد. 

در نظرسنجی اخیر CNN ، تقریبا 70 درصد از پاسخ دهندگان شرایط فعلی اقتصاد را در بدترین شكل ممكن میدانند. براین اساس، بیش از نیمی از آمریکاییها فکر نمی‌کنند كه شرایط اقتصاد كشورشان در سال آینده بهبود یابد. 

کسانی که اقتصاد فعلی آمریكا را منفی می‌دانند، با توجه به نظرسنجی، عمدتا ساکنان روستایی می‌باشند یعنی قلب تپنده تولیدات اولیه!

مرکز پیشرفت آمریکایی در گزارشی می‌آورد ، "افزایش نابرابری طی دهه‌های گذشته باعث شده است تا آمریکایها در برخی از جنبه‌های کلیدی "رویای آمریکایی" دلسرد و ناامید گردند. 

براساس داده های نظرسنجی "مطالعات ملی آمریکا" بین سال های 1966 و 2008، و موسسه "بررسی عمومی اجتماعی" (1972-2010)، و تحقیقات موسسه "پیو" (1987-2009) در بررسی اثرات افزایش نابرابری در شاخصهای خوشبینی و بدبینی ، انسجام اجتماعی، اعتماد به نفس در نهادها، و انتظارات شخصی برای آینده، آمده است: 
آمریکایی ها با افزایش نابرابری‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر بدبین تر و اعتماد آنها نیز كمرنگ تر شده است، به خصوص زمانیكه سهم درآمدی 20 درصد بالای جامعه افزایش و سهم 80 درصد پایین جامعه كاهش پیدا كرده است.

بین سالهای 1968 و 2006 دیدگاه آمریکاییهایی که معتقد بودند "به بسیاری از افراد می توان اعتماد داشت"، از 56 درصد به 34 درصد کاهش یافته است. تقریبا این تغییر دیگاه مربوط به افزایش نابرابریهای اجتماعی بوده است.

در سال 1968، 63 درصد از آمریکاییها بر این باور بودند که دولت واشنگتن در مسیر درست رفاه عمومی قدم برمیدارد، اما تنها 14 درصد در نظرسنجیهای سال 2008 چنین باوری دارند. 

بین سالهای 1975 و 2010، در مورد این موضوع كه "مقامات چه میزان به باورها و طرز فكر مردم " اهمیت میدهند از 71 درصد به 56 درصد كاهش داشته است. 

افزایش نابرابریهای اجتماعی به كاهش خوش بینی مردم آمریكا به آینده اقتصاد و شهروندان منجر شده است. 


افزایش نابرابریها و نهایتا میل به حفظ منافع شخصی، باعث شده است تا انسجام اجتماعی و اعتماد بین مردم كاهش یابد. بنابراین، اثرات نابرابری در انسجام اجتماعی و سیاسی به نتایج منفی اقتصادی منجر شده است. 

در نظرسنجی "وال‌استریت‌ژورنال" و "ان‌بی‌سی"، 60 درصد شركت كنندگان خواهان اخراج اعضای كنگره بودند. بر این اساس اگر آنها شانس رای دادن به عزل و یا جابجایی هر عضوی از کنگره را داشتند، از جمله نماینده‌های خود، چنین كاری را حتما می‌كردند. در این نظرسنجی فقط 35 درصد مخالف این كار بودند.

در اکتبر 2010، اکثریت آمریکایی - 50 درصد تا 47 درصد - میلی به عزل اعضای کنگره نداشتند. در اوت 2011، 54 درصد موافق انجام چنین كاری بودند این در حالیست كه در ژانویه 2012، 56 درصد چنین دیدگاهی را داشتند! و تنها سه ماه پیش، در ماه جولای 57 درصد به این اقدام رای مثبت دادند.

سرخوردگی در میان پاسخ دهندگان در نظرسنجی‌های اخیر كاملا مشهود است. تنها 14 درصد فکر می‌کنند كه این کشور در مسیر درست رهبری می‌شود، این درحالیست كه در ماه گذشته 30 درصد چنین فكری میكردند.! 78 درصد بر این باورند كه آمریكا در مسیر بدی هدایت می‌شود. 17 درصد فکر می‌كنند كه اقتصاد در سال آینده بهبود خواهد یافت، در حالی که 42 درصد بدتر شدن این اوضاع را پیش بینی كرده‌اند.

بدبینی، بدبینی... تنها دیدگاه مردم آمریكا به شرایط اقتصادی موجود فقط "بدبینی" است. 
مردم از دولت و سیاستهای اوباما ، از شغل خود ، دستمزدهای پایین، درآمدهای پایین و مخارج بالا، وضعیت نامناسب بهداشت، بدهیها، برنامه‌های بازنشستگی، بحران كار و آینده كودكان، و تعامل رسانه‌ها با این موضوعات و مانور بر سناریوی "رویای آمریكایی" خسته و ناامید شده‌اند.

كدام رویا؟ رویایی که امریکا را "سرزمین فرصت‌ها" مینامد؟
در حال حاضر و پس از آغاز بحران مسكن در آمریكا، حدود 6 میلیون نفر از خانههای خود بیرون رانده شد‌ه‌اند!  اكنون هیچ کس معتقد نیست که سیستم اقتصادی آمریكا "در مسیر مناسب" قرار دارد و شرایط به نحوی است كه والدین به آینده كودكان خود بدبین هستند. مردم آمریکا انسانهای بهانه‌جو نیستند، آنها فقط از دروغ‌های سیاستمداران خود به ستوه آمده‌اند!

آمریكا پس از بزرگترین رکود اقتصادی، اكنون نیز به سختی در حوزه اقتصاد نفس می‌كشد. در واقع، سیستم اقتصادی آمریكا بنا بر سیاستهای سردمدارانش در مسیر اضمحلال پیش می‌رود.

   
افسردگی اقتصادی مردم آمریكا بیشتر به خاطر احساس ناتوانی آنها در تغییر شرایط موجود می‌باشد چرا كه سیاستمداران و تصمیمات كلان كشوری تحت تاثیر مستقیم شركتهای بزرگ و لابی‌های فعال در راس حكومت می‌باشند. بدبینی، ناامیدی و ناتوانی شاخصه امروز مردم آمریكا نسبت به شرایط كنونی است. 

به گزارشی از هافینگتون پست كه در این حصوص آمده است، توجه كنید:
"با توجه به گزارش مرکز تحقیقات پیو، در دو سال پس از رکود بزرگ، 93 درصد از آمریکاییها ثروت خود را از دست دادند. به عبارتی دیگر تنها 7 درصد ثروتمندتر شده‌اند!. نزدیک به 35 درصد از پاسخ دهندگان گفتهاند که آنها بازنشستگی و یا پس انداز شخصی خود را برای زندگی خود هزینه كرده‌اند. 20 درصد بر پس انداز شخصی خود متکی بوده‌اند. چهار درصد نیز بر پس انداز بازنشستگی و یازده درصد هم هر دو را هزینه كرده‌اند......

21 درصد نیز در سال 2013، پول از دوستان و یا خانواده به منظور پرداخت صورتحسابهای پزشکی و غیره....قرض گرفته‌اند." اكنون مردم آمریكا به خرج كردن "پس اندازهای" خود روی آورده‌اند. آنها گزینه دیگری ندارند، چون شغل مناسبی (طبقه متوسط و كارگری) وجود ندارد! و مشاغلی هم که در دسترس هستند، هزینه زندگی متوسط را تامین نمی‌كنند! واقعیت این است كه بر خلاف ادعای اوباما آمریكا در مسیر "بدتر شدن" تغییر كرده است و به همین جهت بدبینی به آینده در بین مردم آمریكا بسیار شده است. 

آیا می‌دانستید که نزدیک به 80 درصد از افرادی که در نظرسنجی اخیر "لرن وست" و "چیس بلوو پرینت" شركت داشته‌اند، رویای آمریکایی را تنها به داشتن یك خانه و سر پناه، می‌دانند! تنها 43 درصد از پاسخ دهندگان "دستیابی به رویای آمریکایی را با این اقتصاد امکان پذیر می‌دانند." 43 درصد! یعنی بیش از نیمی از مردم آمریكا قید تحقق رویای آمریكایی را زده‌اند! بنا به گزارش گالوپ "67٪ از مردم از میزان درآمد، توزیع ثروت و فاصله طبقاتی ناراضی هستند".  

"یك سوم آمریکاییها از میزان درآمد و توزیع ثروت در ایالات متحده ناراضی میباشند. این درحالیست كه در سال 2002 ،77٪ از مردم از شرایط موجود آنزمان راضی بوده‌اند! رضایت آمریکاییها از اقتصاد، از سال 2001 به بعد روند كاهشی داشته است. (گالوپ)



اكنون بسیاری از مردم تابعیت آمریکایی خود را انكار می‌كنند. 221 درصد افزایش انكار تابعیت آمریكایی در یك سال آمار خیره‌كننده‌ای می‌باشد!!!!  تعداد آمریکاییهایی که تابعیت خود را در سال 2013 كنار گذاشتند در مقایسه با آمارهای سال 2012 ، 221 درصد افزایش داشته است. در سالهای اخیر، بسیاری از مردم با ریشه‌های بسیار عمیق تصمیم دشوار برای خداحافظی از ایالات متحده آمریکا (به طور دائم) گرفته‌اند.   

زمانی ، ایالات متحده به عنوان "سرزمین فرصت‌ها" در جهان شناخته می‌شد و هر كسی آرزو داشت به این كشور بیاید. اما اكنون همه چیز در حال تغییر است.  همانطور که می‌دانید میلیونها شغل پردرآمد به خارج از کشور منتقل شده‌اند، و رقابت برای شغل‌های باقی مانده بسیار سخت شده است.

اكنون مشاغل كافی برای نیروی كار آمریكا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. در ماه ژانویه، اقتصاد آمریكا تنها 113،000 شغل و در ماه دسامبر تنها 75،000 شغل ایجاد كرده است. هر دو این ارقام کمتر از رشد جمعیت می‌باشند.

لازم به ذكر است كه متوسط درآمد خانوارها در ایالات متحده به مدت پنج سال متوالی كاهش و میزان مالکیت خانه در ایالات متحده نیز به مدت هشت سال متوالی کاهش داشته است. علاوه بر این، تعداد"نان آوران کم درآمد" در ایالات متحده در بالاترین حد خود قرار دارد. آمریکایی ها ... به میزان قابل توجهی از اقتصاد و نقش ایالات متحده در امور جهانی ناراضی هستند. 

به رغم كاهش بودجه در بخشهای اجتماعی و افزایش هزینههای نظامی كه به كاهش فرصتها منجر شده است، دیگر آمریكا سرزمین فرصت ها تلقی نمیگردد.! 

تعداد بیشماری از مردم، رویای آمریکایی را یك رویای مرده میدانند. پیشتر اثر آنرا در مصرف شخصی، هزینههای خانوار و رشد اقتصادی شاهد بوده‌ایم.  بدبینی مردم آمریكا بیشتر به سیاستهای دولتها بر می‌گردد. 
 
گزارش از سید مجید حسینی


منابع:
http://www.4thmedia.org/2014/02/08/the-american-dream-is-dead
http://business.time.com/2013/12/27/americans-still-pessimistic-about-economy/
http://www.americanprogress.org/issues/economy/report/2012/12/05/46871/income-inequality-in-the-united-states-fuels-pessimism-and-threatens-social-cohesion/
www.nbcnews.com/politics/first-read/nbc-wsj-poll-60-percent-say-fire-every-member-congress-v20903531
http://theeconomiccollapseblog.com/archives/221-percent-increase-in-one-year-why-are-so-many-people-renouncing-american-citizenship



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار