مجمع نمایندگان استان سیستان بلوچستان ضمن ورود به پرونده ربایش 5 سرباز مرزبان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل، خواستار ورود نیرهای امنیتی - نظامی برای مقابله با این گروهک تروریستی شدند.

هدایت‌الله میرمرادزهی نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و زابلی با اشاره به آخرین وضعیت ۵ سرباز مرزبان ایرانی ربوده شده توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان، به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان پیگیر این موضوع است.  
 
وی افزود: تاکنون جلساتی در این رابطه برگزار کردیم و در آینده نزدیک نیز جلسه‌ای در این راستا برگزار خواهیم کرد.  
 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان بدون اشاره به جزئیات این جلسه گفت: باید برای آزادی این مرزبانان از راه قانونی اقدام کنیم، چرا که آزادی این سربازان مرزبان قطعا راهی دارد.  
 
میرمرادزهی ادامه داد: پیشنهاد من این است از نیروهای محلی برای دفاع از مرز‌ها استفاده شود چرا که این نیرو‌ها آشنایی کامل به شرایط جغرافیایی منطقه داشته و می‌توانند راهنمای خوبی باشند.  
 
نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و زابلی خاطرنشان کرد: اگر به آمار شهدای قبلی سراوان نیز توجه کنیم، خواهید دید همه این سربازان غیربومی هستند، بنابراین افراد بومی خواهند توانست مانع از تکرار این عملیات شوند.  
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: همچنین انتظار داریم بخش دیپلماسی وزارت امور خارجه با جدیت این موضوع را پیگیری کند و این بخش باید آنقدر قوی باشد تا از طریق دیپلماسی بتواند مشکلات این چنینی را مرتفع کند.





 نیروهای امنیتی - نظامی ورود کنند

همچنین یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، قصرقند و کنارک با محکومیت ربایش۵ سرباز مرزبان ایرانی توسط گروه تروریستی جیش‌العدل در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان،  نیز به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: باید مسئولین امنیتی و نظامی برای مقابله با گروهک تروریستی جیش‌العدل وارد عمل شوند.  
 
وی افزود: اقدام اخیر گروهک تروریستی جیش‌العدل برای اولین بار نبوده و پیش از این نیز اقدامات متعددی از جمله به شهادت رساندن ۱۴ مرزبان در سراوان انجام داده‌اند.  
 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: باید برای آزادی 5 سرباز مرزبان ایرانی اقدامات لازم انجام شود.

وزارت کشور سلامت 5 سرباز مرزبان را تائید کرد

این در حالی است، "علی عبداللهی"معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت 5 مرزبان ربوده شده توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گفت: در حال حاضر خبر جدیدی نداریم و تلاش‌های ما در راستای آزادی این مرزبانان ادامه دارد.
 
وی افزود: هیئتی از ایران طی دو روز آینده در راستای پیگیری وضعیت این مرزبانان به پاکستان اعزام خواهد شد.  
 
عبداللهی با اشاره به این که وزارت کشور و خارجه هر دو پیگیر وضعیت این مرزبانان هستند، اظهار داشت: آخرین خبری که ما از مرزبانان داریم این است که آن‌ها در سلامت کامل به سر می‌برند اما زمان مشخصی برای آزادی‌ تعیین نمی‌کنیم.



همچنین، عبدالهی روز گذشته نیز به باشگاه خبرنگاران گفت: مرزبانان ایرانی برای پیگیری این مساله با مرزبانان پاکستان دیدار کرده‌اند.

وی با بیان این که اعضای این گروهک از داخل خاک این کشور وارد ایران شده اند، افزود: اعضای گروهک موسوم به جیش العدل پس از ربودن سربازان ایرانی به داخل خاک پاکستان بازگشته‌اند و آثار آن نیز کاملا مشهود است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه در راستای ربودن سربازان ایرانی مقامات پاکستانی در این زمینه وظیفه‌ای برعهده دارند که باید این وظیفه را انجام دهند، اظهار داشت: وزارت امور‌خارجه با احضار سفیر پاکستان خواستار پیگیری جدی دولت پاکستان در این مورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور دستور داد تا کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذیربط برای پیگیری این موضوع تشکیل شود که این کمیته تشکیل جلسه داد و دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند هر یک به سهم خود این موضوع را پیگیری و دنبال کنند.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: دولت پاکستان در قالب موافقت‌نامه امنیتی تعهداتی دارد که باید به آن عمل کند.

عبداللهی یادآور شد: دولت اسلام آباد به طور کامل مرزهای خود را کنترل نمی‌کند و پاسگاه‌های مرزی این کشور نیز قادر به کنترل مرز نیستند.

وی ادامه داد: اما این وضعیت نمی‌تواند بهانه‌ای برای پاسخگو نبودن آنان باشد چرا که پاکستان یک کشور دارای مرز مشترک با ایران است و باید آن را کنترل کند.

وی با بیان این که مرز ایران و پاکستان یک سویه کنترل می‌شود، تصریح کرد: گرچه ما در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان آسیب دیده‌ایم و شهادت 14 مرزبان و اکنون گروگانگیری پنج سرباز را شاهد بوده‌ایم اما باید به این نکته توجه کنیم که درگیری‌های ما به نقطه صفر مرزی کشیده شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: این کنترل و اشراف کامل ما را در مباحث ورود و خروج نشان می‌دهد، آنها قادر نیستند در عمق استان سیستان و بلوچستان یا در سطح کشور اقدامی انجام دهند البته ما باید با تلاش بیشتر از نفوذ و عملیات‌ جلوگیری کنیم تا این گروهک‌ها قادر نباشند، اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

احضار سفیر پاکستان

همچنین به‌دنبال انجام عملیات تروریستی و به گروگان گرفته شدن پنچ تن از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه جکیگور در شرق کشورمان از سوی گروهک تروریستی به اصطلاح جیش‌العدل و انتقال آنان به داخل پاکستان، نور محمد جدمانی، سفیر پاکستان در تهران از سوی مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه دعوت و مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این ملاقات مدیرکل غرب آسیا با اشاره به وقوع چندین فقره از حوادث تروریستی در ماه‌های اخیر در مرزهای دو کشور و استفاده تروریست‌ها از خاک پاکستان، علاوه بر لزوم تضمین سلامت و بازگرداندن افراد ربوده شده استرداد عاملان این عملیات تروریستی و هم‌چنین اقدام جدی دولت پاکستان در جلوگیری از تکرار این گونه حوادث در آینده را خواستار شد.

سفیر پاکستان نیز در این ملاقات با ابراز تاسف از وقوع این حادثه اظهار کرد پیگیری این موضوع را وظیفه مهم خود به شمار می‌آورد و مراتب را جهت پیگیری‌های لازم به دولت متبوع خود اعلام خواهد کرد.

در این ملاقات یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این حادثه تسلیم طرف پاکستانی شد.

لازم به ذکر است، 18 بهمن‌ماه، 5 سرباز مرزبانی کشورمان در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان توسط افراد ناشناسی ربوده شدند که به محض انتشار  این خبر مسئولان ذیربط و فرماندهان مرزبانی کشور جستجو برای یافتن این افراد را در دستور کار خود قرار دادند.

همچنین در تاریخ 20 بهمن گروهک موسوم به «جیش‌العدل ایران» با انتشار تصاویری در صفحه توئیتر خود مسئولیت ربایش 5 نفر از مرزبان‌های ایرانی را بر عهده گرفت و البته از شنبه گذشته که گروهک تروریستی جیش‌العدل تصاویر این سربازان را منتشر کرد و مسئولیت ربودن آن‌ها را به عهده گرفت، تاکنون دیگر هیچ خبری از آنان به دست نیامده است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید 1 - 2

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار