یک سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد توکیو کمیته ای متشکل از مقامات منطقه ای اوکیناوا را به منظور انجام تحقیقات در زمینه تعطیلی پایگاه هوایی تفنگداران آمریکا تشکیل خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا ، پایگاه هوایی تفنگداران دریایی آمریکا با عنوان فوتنما در شهر گینووان واقع در دورترین نقطه در جنوب این کشور قرار دارد.

یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن اعلام کرد وی به همراه فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه، ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع و ایچیتا یاماموتو وزیر امور اوکیناوا از اعضای این کمیته خواهند بود.

این تیم دولت مرکزی قرار است روز دوشنبه با هیروکازو ناکائیما استاندار اوکیناوا و شهردار این شهر در زمینه راههای تعطیلی پایگاههای آمریکا از جمله پایگاه هوایی فوتنما طی پنج سال آینده گفتگو کند.

استاندار اوکیناوا که پیش از این به مردم این منطقه وعده داده بود پایگاه هوایی فوتنما در این جزیره به طور کامل تعطیل خواهد شد، تحت فشار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تغییر عقیده داد و برای تغییر محل این پایگاه در منطقه ساحلی جزیره اوکیناوا چراغ سبز نشان داد.

بر اساس قرارداد میان ژاپن و آمریکا در سال 1996 میلادی که اخیرا ناکائیما نیز از آن حمایت کرده است، پایگاه هوایی فوتنما از مناطق پرجمعیت گینووان به منطقه ساحلی هنوکو در ناگو منتقل شود.

طرح جابجایی این پایگاه که حدود 60 هکتار از اراضی ساحلی را در بر می گیرد و همچنین برای ساخت آن به یک طرح پنج ساله نیاز است، باعث دلخوری و ناراحتی مقامات و همچنین ساکنان جزیره اوکیناوا شده است. 

ساکنان این جزیره در مورد نابودی صنعت ماهیگیری و همچنین وضع محیط زیست این منطقه نگران هستند.

از آن زمان تاکنون روابط میان ژاپن و آمریکا به دلیل اقدامات بلندپروازانه واشنگتن تیره و تار شده است و به رغم تغیر عقیده توکیو به این طرح مخالفت های مردم این منطقه هنوز هم ادامه دارد.

 هر چند جزیره کوچک اوکیناوا تنها حدود یک درصد از کل منطقه ژاپن را در بر می گیرد اما با این وجود در حال حاضر این جزیره مسئولیت میزبانی 75 درصد از پایگاه های نظامی آمریکا و حدود نیمی از 50 هزار پرسنل ارتش آمریکا را که در این جزیره مستقر شده اند، بر عهده دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار