وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت یازدهم از آزادی مطبوعات دفاع می‌کند مگر این که مرّ قانون در آن‌ها لحاظ نشود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درباره کسری بودجه این وزارتخانه در سال 93 گفت: وزارت فرهنگ در این راستا تبصره 14 را به مجلس ارائه کرد که برمبنای آن قرار بود کلیه دستگاه‌های اجرایی در پروژه‌های عمرانی خودشان یک درصد را به بخش فرهنگ اختصاص دهند اما این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار نگرفت و در مجلس نیز تصویب نشد.
 
وی با بیان این که بودجه‌ای را که دولت تقدیم مجلس کرده است خوشبینانه‌ترین بودجه است، افزود: امیدواریم گشایشی حاصل شود تا همه دستگاه‌ها رضایت پیدا کنند.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره گشایش در حوزه مطبوعات در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: وزارتخانه فرهنگ بدون وقفه هفته‌ای یک بار جلسه‌ای را درباره نشریات تشکیل می‌دهد و در صورت لازم مجوزهای لازم را برای درخواست آن‌ها ارائه می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر همه درخواست‌ها برای نشریات از سال 85 تا مهر 92 از سوی وزارت ارشاد مورد بررسی قرار گرفته است.
 
جنتی خاطر نشان کرد: دولت مصمم است که آزادی مطبوعات به صورت شفاف در کشور وجود داشته باشد مگر این که مرّ قانون رعایت نشود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان این که در هیئت نظارت بر مطبوعات تنها 2 نفر از دولت حضور دارند، افزود: به طور حتم در این هیئت برداشت افراد از قانون متفاوت است و دیدگاه‌های مختلفی در این هیئت وجود دارد.
 
جنتی درباره اخبار اطلاعات منتشر شده در بانک جهانی مبنی بر تاثیر آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و عضویت در شبکه‌های اجتماعی بر رشد اقتصادی کشورها اظهار داشت: دولت یازدهم به طور حتم مصمم خواهد بود که این رویه را ادامه دهد تا به جایگاه لازم دست پیدا کند.

بنده مخالف توقیف روزنامه بهار بودم/ فیلم عصبانی نیستم به درخواست خود تهیه کننده حذف شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده مخالف توقیف روزنامه بهار بودم اما هیئت نظارت تصمیم به این موضوع گرفت.
 
وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره انتخاب فیلم رستاخیز به عنوان فیلم بر‌تر جشنواره فیلم فجر با توجه به ابهامات موجود در واقعیت این فیلم گفت: بنده از ۹ سال قبل در جریان ساخت این فیلم قرار داشتم.  
 
وی با اشاره به اینکه فیلمنامه رستاخیز از سوی شخصیت‌های دینی بررسی شده و کاملا منطبق با تاریخ عاشورا بوده است، اظهار داشت: برخی مراجع همچون آیت الله سیستانی این فیلم را تائید کردند، به طوری که یکی از منابع مالی ساخت این فیلم بوده‌اند.  
 
جنتی خاطرنشان کرد: ما شاهد بودیم این فیلم در جشنواره فیلم فجر جوایز بسیاری را از آن خود کرد.  
 
 وزیر فرهنگ ظهار داشت: بسیاری از منابع مالی این فیلم توسط شیعیان خارج کشور، وکلا و نمایندگان آیت الله سیستانی و خود تهیه کننده فیلم تامین شد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید بگویم فیلم رستاخیز از نظر فنی بسیار عالی بود، اظهار داشت: به طور حتم در باب محتوا مشکلاتی وجود داشت که می‌توانست واقعه عاشورا را بهتر معرفی کند که این موضوع به دلیل حذف برخی از صحنه‌های فیلم از لحاظ طولانی شدن امکانپذیر نبود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد درباره حضور برخی از اعضای دولت یازدهم در شبکه فیس بوک گفت: درباره این موضوع باید از مقامات قضایی سوال پرسید، اما بنده بر این باورم خود عضویت در فیس بوک جرم نیست و تنها شکستن فیلتر و حضور در این شبکه جرم محسوب می‌شود.  
 
جنتی با بیان اینکه اصل حضور در فیس بوک جرم محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: رویه قانونی درباره این حضور را باید از قوه قضائیه سوال کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم اعطای جایزه رئیس جمهور به یکی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: رئیس جمهور تاکید کرده بودند که به یکی از فیلم‌هایی که رویه اعتدال، مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در آن لحاظ شده است، جایزه ویژه اعطا شود که در فیلم‌هایی که در جشنواره امسال پخش شد، این موضوع لحاظ نبود، از این رو جایزه ویژه رئیس جمهور به هیچ کدام از فیلم‌ها اعطا نشد.  
 
جنتی با بیان اینکه در انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نگاه سیاسی از سوی هیئت داوران حاکم نبود، اظهار داشت: هیئت داوران امسال به مسائل سیاسی در انتخاب فیلم‌ها توجه نداشتند.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توقیف و بسته شدن روزنامه‌ها در دولت یازدهم اظهارداشت: ما روزنامه‌ای را نبستیم و تنها روزنامه بهار در دولت یازدهم توقیف شد.  
 
وی با اشاره به اینکه بنده مخالف توقیف روزنامه بهار بودم، اظهار داشت: معتقدم مقاله منتشر شده در این روزنامه درباره عید غدیر خم از دست آن‌ها در رفته بود و امکان آن وجود داشت که این روزنامه توقیف نشود.  
 
جنتی درباره بسته شدن روزنامه یالثارات اظهار داشت: این روزنامه دو، سه بار تذکر کتبی دریافت کرده بود که در ‌‌نهایت هیئت نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفت آن را توقیف کند و دولت در این راستا نظر شخصی اعمال نکرد، بلکه تابع نظر هیئت نظارت بود.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حذف فیلم عصبانی نیستم از بخش جوایز جشنواره فیلم فجر گفت: این فیلم به درخواست تهیه کننده در راستای فشار برخی از مسئولین حذف شد. 

جنتی در پاسخ به سوالی درباره گسترش دیپلماسی فرهنگی در دولت یازدهم اظهار داشت: به دلیل عدم فشار برخی از مسئولین دیپلماسی فرهنگی در سالهای گذشته نتوانسته است همپای دیپلماسی خارجی پیش رود.  
 
وی افزود: تلاش داریم با توجه به وجود رایزنی‌های فرهنگی در جهت ارتباط با کشورهای خارجی در نقاط مختلف جهان وارد عمل شویم.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته در سالهای گذشته به دستاوردهای خوبی در حوزه فرهنگی دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: در جایزه کتاب سال شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از خارجی‌ها کتابهای ایرانی را به زبانهای مختلف دنیا ترجمه کرده‌اند که این موضوع قابل تفسیر است.  
 
وی افزود: شرکت هنرمندان ما در حراج‌های بین المللی، اعزام گروههای مختلف موسیقی از جمله کنسرت ملی پس از احیای ارکس‌تر ملی به خارج کشور از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که وزارت فرهنگ در راستای گسترش دیپلماسی فرهنگی به آن‌ها توجه خواهد کرد.  
 
وی اظهار داشت: فیلم‌های خوبی هم در کشورمان تولید شده است که به طور حتم می‌تواند برای نمایش در اروپا و آسیای شرقی قابل پخش باشد.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره توقف فعالیت پایگاه سمان که متعلق به خبرنگاران است تاکید کرد: بنده در جریان فعالیت‌های این سایت نیستم.  
 
وی افزود: البته درباره سایت‌های خبری که بدون مجوز در حال فعالیت هستند باید بگویم وزارت ارشاد فرصت کمی را برای این سایت‌ها تا پایان دیماه امسال در نظر گرفته بود که ما هنوز پس از گذشت ۲۳ روز از بهمن ماه آن را اجرایی نکرده‌ایم و به این سایت‌ها فرصت داده‌ایم تا برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد مراجعه کنند.  
 
جنتی تصریح کرد: به طور حتم سایت‌هایی که در وزارت ارشاد ثبت نشوند بسته خواهند شد.

انتهی پیام/
 
برچسب ها: وزیر ، فرهنگ ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار