اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای توانمند سازی جوامع روستایی و بهره‌برداران محلی و توسعه جنگل، اقدام به کاشت گونه‌ی سماق در اراضی ملی نموده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ در سالهای اخیر با افزایش بی رویه جمعیت و نیاز انسان ها به استفاده از محیط‌های طبیعی وهم چنین نقشی که جنگلکاریها در تلطیف هوا‌، جلوگیری از فرسایش خاک‌، کاهش آلودگی‌ها‌، ایجاد مناظر زیبا برای تفریح و تفرج و ... دارند لزوم توجه بیشتر به حفظ و نگهداری جنگل‌های موجود و افزایش سطح جنگلکاری‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و یکی از راه حلها در این حوزه جنگلکاری و افزایش سطح جنگلکاری‌ها با گونه‌های مناسب و سازگار با شرایط محیطی منطقه،.

ونیز همچنین در عین حال بهره‌برداری از محصول آن و کسب درآمد از محصولات این گونه ها می باشد در این میان سماق یکی از بهترین گونه ها به منظور پیش برد این اهداف است.

در استان زنجان این طرح به صورت پایلوت در روستاهای ولی‌آباد و جزلا شهرستان طارم اجرا می شود.

تامین هزینه‌های اولیه از جمله خرید و کاشت نهال برای کمک به توسعه و احیای جنگل و ایجاد انگیزه در بهره‌برداران در نگهداری از نهال‌ها و بهره‌برداری از محصول آن و کسب درآمد از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

طرحهای ولی‌آباد و جزلا به ترتیب با مساحت 7 و 6 هکتار در حال اجرا می‌باشند که در هر دو طرح تامین هزینه‌های کاشت و احداث بر عهده‌ی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و مراقبت و نگهداری از نهالها بر عهده‌ی بهره‌برداران محلی است.

برداشت محصول و فروش آن نیز مختص بهره‌برداران محلی خواهد بود که از این راه ضمن ایجاد درآمد برای آنان موجب ایجاد انگیزه برای توسعه و احیا و حفاظت از جنگل های استان خواهد شد./ش ک



برچسب ها: کاشت ، سماق ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.