سازمان گزارشگران بدون مرز در مطالعه‌ای سالانه که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد آزادی مطبوعات در کشورهای درگیر مناقشه مانند مالی یا جمهوری آفریقای مرکزی و همین طور در کشورهای دموکراتیکی که بیش از حد استدلال امنیتی را به کار می‌برند مانند آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازلوسی موریون مدیر تحقیق سازمان گزارشگران بدون مرز به مناسبت انتشار طبقه‌بندی سالانه درباره آزادی مطبوعات در 180 کشور،  اعلام کرد:  طبقه‌بندی برخی کشورها از جمله کشورهای دموکراتیک امسال به طور گسترده تحت تأثیر سوءتعبیر از مفهوم حمایت از امنیت ملی قرار داشت. از سوی دیگر، این طبقه بندی، تأثیر منفی مناقشه‌های مسلحانه را بر آزادی اطلاع‌رسانی و عاملان آن منعکس می‌کند.

شاخص سالانه این طبقه‌بندی که بر اساس میزان آسیب‌ها به آزادی اطلاع‌رسانی محاسبه می‌شود، وخامت اندک آزادی اطلاع‌رسانی را در جهان نشان می دهد.

در این طبقه‌بندی، سوریه مانند پارسال در جایگاه صد و هفتاد و هفتم درست پیش از ترکمنستان (صدو هفتاد و هشتم)، کره شمالی (صد و هفتاد و نهم) و اریتره (صد و هشتادمین) قرار دارد.

در آفریقا، مالی با 22 پله سقوط در رده صد و بیست و دوم و جمهوری آفریقای مرکزی با 43 پله سقوط در رده صد و نهم قرار دارند.

مانند پارسال، فنلاند، هلند و نروژ به ترتیب بهترین وضعیت را از نظر آزادی مطبوعات دارند.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود آورده است برخی کشورهای دموکراتیک بیش از حد از استدلال امنیتی برای محدود کردن آزادی اطلاع‌رسانی استفاده می کنند، مانند آمریکا. بر این اساس آمریکا در این فهرست با 13 پله سقوط در جایگاه چهل و سوم قرار گرفته است. انگلیس نیز در این فهرست با سه پله سقوط در جایگاه سی و سوم قرار دارد. فرانسه نیز یک پله سقوط کرد و در رده سی و نهم قرار گرفت.

این طبقه‌بندی بر اساس هفت شاخص که عبارتند از سطح اقدامات خشونت‌آمیز، گستردگی کثرت‌گرایی، استقلال رسانه‌ها، محیط و خودسانسوری، چارچوب قانونی،‌ شفافیت و زیرساخت‌ها انجام شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار