سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

درهای ایران به روی تجارت باز نشده است/ همه تلاش ما اين است که مذاکره با ايران موفقيت‌آميز باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه (یازدهم فوریه) به سئوالات خبرنگاران درباره مسائل ایران و سوریه پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا ، جنیفر پساکی صحبتهای خود را با پاسخ به سئوالی درباره سوریه آغاز کرد و درباره شانس موفقیت مذاکرات ژنو دو گفت: دو طرف در یک جلسه در ژنو رو در روی هم قرار گرفتند اما قبول داریم که پیشرفت بسیار کمی حاصل شده و این مایه تاسف است. نظر ما این است که رژیم (سوریه) مقصر است و باید همکاری سازنده داشته باشد. همانطور که می دانید شرمن معاون وزیر خارجه اواخر این هفته برای شرکت در یک جلسه سه جانبه با روسها و سازمان ملل راهی می شود. این بخشی از جلسات و رایزنی های سه جانبه است که تاکنون داشته ایم.تلاش ها در سازمان ملل برای پیشرفت اوضاع و ایجاد دسترسی های بشردوستانه دوچندان شده است. اما این کار آسان نیست و توقع نداریم که این هفته یک گشایش عمده ایجاد شود. ما و جامعه جهانی باید فشارها بر نظام سوریه را افزایش دهیم تا مذاکرات را جدی تر بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی کنید بحران سوریه راه حل نظامی داشته باشد ، گفت: دیدگاه رئیس جمهور ، دیدگاه وزیر و دولت تغییر نکرده است. آنها معتقدند که راه حل نظامی وجود ندارد. ما همچنین گزینه ها را از روی میز بر نداشته ایم و هرگز این کار را نمی کنیم. موضع ما برای چندین ماه ثابت بوده است. ما همچنان معتقدیم که راه حل سیاسی به بحران خاتمه می دهد.یک نکته دیگر اضافه می کنم و آن صحبت های رئیس جمهور (اوباما) درباره تلاش های ما برای فشار به روسیه است این که اگر آنها بخواهند به طریق مثبت تعامل داشته باشند و اگر بخواهند نقش سازنده داشته باشند پس باید سوریه را تشویق کنند در فراهم نمودن امکان دسترسی های بشردوستانه همکاری سازنده تر داشته باشد.

خبرنگاری سئوال کرد: گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر این که لوئی گوهمرت نماینده جمهوریخواه کنگره راه حل بحران افغانستان را جدایی بلوچستان از پاکستان عنوان کرده است. نظر وزارت خارجه و دولت آمریکا چیست؟

سخنگو پاسخی به این سوال نداد.

در بخش دیگر کنفرانس خبرنگاری به مسئله ایران اشاره کرد و گفت: پرزیدنت اوباما در کنفرانس مشترک خبری اظهارات تندی درباره هیاتهای تجاری خارجی که به ایران سفر کرده اند ، داشت. او گفت که آنها با این کار خود را به خطر می اندازند و این که آمریکا مثل چندین تن آجر بر سرشان خراب می شود. این واکنش با پاسخ فرانسوا اولاند کاملاً فرق داشت.او گفت که به عنوان رئیس جمهور فرانسه نمی تواند  فعالیت  مدیران فرانسوی یا مدیران اتحادیه اروپا را کنترل کند.اولاند گفت: شرکت ها وقتی می خواهند سفر کنند تصمیم گیری می کنند. اما آیا شما فکر می کنید که اتحادیه اروپا  و دیگر متحدانتان این تحریم ها را در شش ماه آینده به طور جدی اجرا می کند ؟

پساکی گفت: اجازه دهید ابتدا بگویم که وزیر (خارجه) هفته گذشته همین موضع گیری را کرد و به طور خصوصی با لوران فابیوس و دیگر مقامات  صحبت کرد.نکته مهمی که رئیس جمهور و وزیر خارجه به آن اشاره می کنند ، این است که در این برهه حساس  ما باید با هم متحد باشیم.جامعه جهانی باید متحد بماند ، اعضای گروه پنج بعلاوه یک و دیگر اعضای جامعه جهانی باید در اجرای تحریم ها متحد باقی بمانند و کسانی را که قوانین را نقض می کنند ، مجازات کنند. شاید الان برخی از فعالیت های تجاری شروع شده باشد اما نکته مهم این است که درهای ایران به روی تجارت باز نشده است.کارهای زیادی است که باید انجام شود و این پیامی است که ما سعی در ارسال آن داریم.من نمی توانم پیش بینی کنم که آیا موفق می شویم یا نه . باید منتظر اتفاقات بعدی باشیم.

خبرنگار سوال کرد:این پیامی است که شما ارسال می کنید .آیا از پیامی که شرکایتان ارسال می کنند ( دولت فرانسه ، انگلیس و  غیره) رضایت دارید؟

سخنگو گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که آنها چه پیامی به شهروندان خود ارسال می کنند و چه پیامی برای صاحبان اقتصادی ارسال می کنند و قطعاً  وزیر و رئیس جمهور اگر فکر می کردند که نیاز نیست ، این مسئله را مطرح نمی کردند.

خبرنگار سوال کرد: من با دیوید آلبرایت موسس اندیشکده موسسه مطالعات علوم و امنیت بین الملل(ISIS)  صحبت می کردم و او گفت که معاهده ان پی تی یک سند زنده از مفادش است، از جمله مطالبی که درباره تحقیق و توسعه هسته ای می گوید و در یک توافقنامه جامعه به سختی می توان محدودیت برای فعالیت های تحقیق و توسعه ایران  وضع کرد.آیا پاسخی دارید؟

سخنگو گفت: من می گویم که مذاکره بر سر یک معامله جامع  از هفته آینده شروع می شود.فکر نمی کنم کسی  چالش ها، پیچیدگی ها و تخصصی بودن این مذاکرات را انکار کند.به همین دلیل است که ما جمعی از کارشناسان فنی از آمریکا و دیگر کشورهای گروه پنج بعلاوه یک را نیز به مذاکرات دعوت کردیم.اما من نمی خواهم قبل از نتیجه  پیش بینی کنم.

خبرنگارسوال کرد: شما نمی توانید یک دانشمند هسته ای را که روی کاغذ و در مکانی نامعلوم  کار می کند ، محدود کنید.

سخنگو گفت: فکر نمی کنم این موضوعی باشد که من بخواهم درباره اش اظهار نظر کنم.حتی اگر یک کارشناس فنی باشم که نیستم در این باره نظر نمی دهم.مهم  این است که مذاکرات جامع از هفته آینده شروع می شود.

خبرنگاری در بخش پایانی کنفرانس نیز به مسئله ایران اشاره کرد و پرسید: آیا دولت معتقد است که این آخرین شانس دیپلماسی برای جامعه جهانی در خصوص مسئله ایران است؟

سخنگو گفت: من فکر می کنم که این بهترین فرصت طی یک دهه گذشته است اما قطعاً نمی‌خواهم درباره فرآیندی که هنوز شروع نشده است ، گمانه زنی کنم و آن مذاکرات جامع است که هفته آینده شروع می شود.

خبرنگار: پس وقتی رئیس جمهور قول و وزیر قول می دهند اگر مذاکرات شکست بخورد ،  اولین کسانی باشند که به کنگره می روند و خواستار تحریم های بیشتر می شوند اما منطق دولت این است که هدف تحریم ها پیش بردن دیپلماسی است. ما در این باره بحث کردیم. مگر نه اینکه هدف از تصویب تحریم های جدید این است که اگر گفتگوها با ایران شکست بخورد ، ایران تشویق به بازگشت به مذاکرات شود؟

سخنگو گفت: ما از این نقطه دور هستیم. قطعاً ما تلاش می کنیم این مذاکرات موفقیت آمیز باشد. می دانیم که مذاکرات چالش برانگیز خواهد بود. می دانیم که پیچیده و تخصصی خواهد بود. اما هدف بزرگتر از تحریم فقط این است که تاکید کنیم می دانیم  تحریم ها موثر بوده اند. اما زمان و مکان برای آنها وجود دارد. اما ما نمی توانیم از پشت یک توپ بلوری نگاه کنیم و بگوییم شش ماه بعد در چه نقطه ای قرار خواهیم داشت.

خبرنگار: درست است که نمی توانید در یک توپ بلوری نگاه کنید. اما شما این سیاست را قرار دادید که اولین کسی خواهید بود که به دنبال تحریم های جدید می رود. یعنی اگر مذاکرات شکست بخورد ، تحریم سیاست بعدی شما خواهد بود.

سخنگو: نمی دانم بخش های دیگری نیز برای این سیاست وجود دارد یا نه.این قطعاً بخشی است که تاثیر آن را دیده ایم. امیدواریم که به آن مرحله نرسیم اما قطعاً اگر نیاز باشد از آن استقبال می کنیم.

خبرنگار: اگرچه برخی می گویند که تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورده است ،اما همین تحریم ها سالهای سال وجود داشتند و موجب توقف  ایران نشدند.

سخنگو: اما بخشی از هدف تشدید آنها در چهار سال گذشته...

خبرنگار: اما مجازات هایی که شورای امنیت سازمان ملل و دیگر کشورها اجرا کردند باعث نشد ایران غنی سازی یا برنامه خود را متوقف کند...

سخنگو: ما در این باره بارها صحبت کرده ایم.این واقعیت وجود دارد که رئیس جمهور ایران با شعار بهبود اوضاع اقتصادی روی کار آمد و تحریم ها بخش کلیدی آن است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار