باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با فرانسووا اولاند رئیس جمهور فرانسه در ایالت ویرجینیا دیدار کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری دویچه وله، اوباما پس از این دیدار در کنفرانسی خبری گفت:آنچه که نمایان است ارزش ها و هدیه های با ارزشی  است که فرانسوی ها به آمریکایی ها داده اند.او از ایده های روشنفکرانه ای که در فرانسه و سراسر اروپا وجود دارد الهام گرفته است.او همچنین از هنر ،معماری فرانسه  الهام گرفته است.در این حالت این خانه نشان دهنده تعهد نامه ای است که به انقلاب امریکا منتج شد و این موضوع به تاثیرگذاری در انقلاب فرانسه منجر شد و برخی افراد چون لافایه نقشی محوری در استقلال ما ایفا کردند.امید است با این روش نسل ها به ارتباط بین آمریکا و فرانسه واقف شوند .فردا فرصتی در اختیار خواهیم داشت که درباره توافقات کنونی بلکه راههای تقویت همکاریها در آینده مذاکره کنیم.

وی افزود: این خانه همچنین نشان دهنده تاریخ پیچیده آمریکا است.ما از اینجا بازدیدکردیم.ما می دانیم که بردگان مجبور بوده اند که این ساختمان عالی را بسازند.این خانه به ما یادآوری می کند که  به تلاش و مبارزه خود برای حقوق مردم خود ادامه می دهیم.همان چیزی که ما و هم فرانسه به آن متعهدیم و به دنبال مذاکره درباره مسائلی پیرامون عزت انسانی و حقوق بشر نه تنها در کشورهایمان بلکه در تمامی جهان هستیم.

فرانسوا اولاند هم گفت: من به طور ویژه از رئیس جمهور اوباما که مرا به این خانه  دعوت کرد تشکر می کنم. اینجا خانه جفرسون است.این همان مردی بود که قرن روشنگری را تزئین کرد و او خواست که این نور را در سراسر این خانه قرار دهد و همه جا را روشن کند.او خواست به این هدف از راه معماری خود برسد.این خانه یک سمبل است زیرا او از لافایه استقبال کرد.جفرسون و لافایه هر دو نماد موضوعی غیرممکن بودند که استقلال آمریکا نامیده می شد.آنها نماد حقوق بشر و نماد حقوق شهروندان بودند.توماس جفرسون طرح استقلال را طراحی کرد و لافایه در طراح ریزی حقوق شهروندان مشارکت داشت و آنها در این خانه با هم دیدار کردند.

وی افزود:صفات منحصر به فردی درباره جفرسون وجود دارد و در حقیقت وی سفیر آمریکا در فرانسه پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا بوده است.او تنها رئیس جمهور آمریکا بوده است که این تجربه را داشته است.او سفیر آمریکا در فرانسه در زمان انقلاب فرانسه بوده است.او فرانسه را در ماه اوت هزار و هفتصد نود و نه ترک کرد که این پس از چهاردهم جولای وپس از اشغال زندان باستیل بود.او درباره این موضوع بسیار فکر کرده بود.و او از این موضوع پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا استفاده کرده بود و آنگاه جفرسون لوئیزیانا را از ناپلئون گرفت و امروز ما هیچ درخواستی نداریم.لازم است که تاکید کند آنچه جفرسون از راه آن ما را متحد کرد در طول زمان یکپارچه شد زیرا او نمادی از اصول و ارزشهایی چون آزادی،عزت انسانی و حقوق بشر بود. اینها ارزشهایی است که آمریکا و فرانسه  برای رسیدن به آنها در سراسر جهان می جنگند. ما در زمان جفرسون  و لافایه متحد هم بوده ایم و حالا هم متحد هم هستیم .ما در زمان جفرسون و لافایه دوست هم بودیم و ما برای همیشه دوست هم باقی خواهیم ماند.

 اولاند در این سفر با باراک اوباما همتای آمریکایی خود همچنین درباره مسائل مورد علاقه دو کشور ، از جمله درباره توافق هسته‌ای ژنو میان گروه پنج به اضافه یک و ایران ، گفتگو خواهد کرد.

هدف از این سفر بهبود روابط دو کشور متحد عنوان شده است. روابط آمریکا و فرانسه بر سر جنگ عراق در سال 2003 و رسوایی فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات کشورهای خارجی تیره شده بود. 

ماکس هافمن خبرنگار دویچه وله در واشنگتن درباره این سفر گفت پیش بینی می شود که روسای جمهوری دو کشور در دیدارهای خود درباره مسائلی که جزو اهداف مشترک آنها محسوب می شود ، مانند توافق هسته‌ای با ایران یا تلاش برای برقراری صلح در سوریه یا مشارکت مشترک خود در امور افریقا به ویژه در مالی ، گفتگو خواهند کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار