نمایندگان با پیشنهاد حذف تبصره‌ای که براساس آن ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه‌ها اختصاص یافت مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساعات پایانی نهمین روز بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور تبصره‌ای را بررسی کردند که نشان از حمایت قاطع نمایندگان خانه ملت از سازمان صدا و سیما بوده و به جرات در حق این سازمان سنگ تمام گذاشتند.
 
براساس این گزارش؛ در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۹۳ نمایندگان تبصره الحاقی ۶ را بررسی کردند که تصریح می‌کرد مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بند ۴۴ ردیف ۵۳۰ هزار برای سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه‌ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی ارتقاء پوشش سیگنال رسانی در سطح کشور با کمک فیبر نوری و اینکه فرستنده‌های سیگنال رسان به سازمان صدا و سیما اختصاص می‌یابد تا از طریق وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام شود.  
 
در ادامه "نادر قاضی‌پور" پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کرد که با واکنش شدید نمایندگان مواجه شد.

همچنین "محمود واعظی"  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مخالف این بند الحاقی در صحن علنی مجلس گفت: ما همه امکاناتمان را در اختیار صدا و سیما قرار داده‌ایم به طوری که نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان بابت اجاره کانال‌ها از صدا و سیما طلبکار هستیم ولی بازهم به سرویس دهی خود به صدا و سیما ادامه می‌دهیم چرا که معتقدیم این امکانات را باید خدمات همگان قرار گیرد.  
 
وی افزود: حرف ما این است که باید برنامه ریزی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان و مردم وعده داده‌ام موظف به اجرای آن هستم.  
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: قرار بود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای خدمات مناطق محروم و روستایی، عقب افتادگی‌های گذشته و برنامه پنجم برنامه ریزی کنیم که این برنامه ریزی صورت گرفته ولی دولت از ما خواست ۵۰۰ میلیارد تومان را که دولت کمبود داشت بدهیم که در نتیجه رقم ما به ۲۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.  
 
واعظی ادامه داد: ما با این رقم چگونه می‌توانیم به وعده‌هایی که داده‌ایم عمل کنیم؟
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام روستا‌ها و دستگاه‌ها از بنده امکانات می‌خواهند و قول‌هایی به مردم داده‌ام که اگر ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه ارتباطات کم شود ما نخواهیم توانست به برنامه‌های پیش بینی شده در برنامه پنجم و وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم عمل کنیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: من از بزرگواران، خواهران و برادران درخواست دارم آنچه بین شما عهد بسته‌ایم که من وعده دادم در زمان معین عقب افتادگی‌های پهنای باند کشور ICT کشور مخابرات کشور و نسل جدید ۳ و ۴ مناطق روستایی را انجام دهم، خواهش می‌کنم این ۳۰۰ میلیارد تومان را از وزارت ارتباطات کسر نکنید، یعنی با حذف بند الحاقی موافقت کنید.  
 
اما "محمدرضا میرتاج‌الدینی" معاون پارلمانی صدا و سیما ضمن مخالفت با حذف این تبصره الحاقی گفت: موضوع مهم وجود دارد که همه نمایندگان نیز از آن مطلع هستند.  
 
وی افزود: نخست بحث دیجیتالی کردن صدا و سیماست که مرتبا در این رابطه رفت و آمد داشته و صحبت‌هایی نیز انجام داده‌ایم یکی از برنامه‌های اصلی سازمان صدا و سیما به شمار می‌رود.  
 
میرتاج‌الدینی افزود: نکته دوم همین موضوعی است سیگنال رسانی زمینی یا فیبر نوری است که مسائل امنیتی نیز دارد.  
 
وی تصریح کرد: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جلساتی که با شورای نظارت در دولت و در کمیسیون تلفیق داشت، به صورت روشن ثابت کرد که ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد که این رقم غیر از منابع پیش بینی شده و درآمدهای خود سازمان است.  
 
معاون پارلمانی صدا و سیما اظهار داشت: این ۳۰۰ میلیارد تومانی که به منظور فیبر نوری یا سیگنال رسانی زمینی مدنظر قرر گرفته است، بحث امنیتی هم دارد به طوری که ۲ الی ۳ سال پیش مقامات امنیتی به این نکته توجه دارند که ما علاوه بر سیگنال رسانی ماهواره‌ای سیگنال رسانی زمینی را نیز تکمیل کنیم.  
 
وی خاطرنشان کرد: تهدیداتی که دشمن در این زمینه اعمال می‌کند نکته مهمی است و باید مدنظر قرار گیرد، بنابراین اگر زمانی این تهدیدات با توجه به منازعاتی که ما با آمریکا داریم جدی شود اعلام می‌کنم براساس نظر کار‌شناسان صدا و سیما ۳۵ درصد پوشش داخلی را از دست خواهیم داد.  
 
وی ادامه داد: ما در این بند درخواست کردیم که به توسعه فیبر نوری توجه شود بنابراین اگر وقتی فیبر نوری از مرکز استان به شهرستان‌ها انتقال یابد منجر به توسعه شبکه زیرساختی خواهد شد که این خواسته وزارت ارتباطات نیز هست.  
 
معاون پارلمانی صدا و سیما تاکید کرد: وزارت ارتباطات زحمات زیادی را متقبل شده و توانسته فیبر نوری را به همه استان‌ها و شهرهای بزرگ برساند اما از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها متوقف شده که ما انتظار داریم مراکز فرستنده‌ها و ایستگاه‌های صدا و سیما نیز از این فیبر بتوانند استفاده کنند.  
 
وی در پایان گفت: ما امیدواریم نمایندگان با حذف این بند الحاقی مخالفت کنند چرا که ما معتقدیم این بند موجب توسعه زیرساختی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.  
 
در پایان "غلامرضا مصباحی مقدم" به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دفاع قاطع از ابقاء تبصره انجام داد و گفت: همین امسال قانونی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب کردیم که خدماتی را ارائه کند و درآمدی را از این محل به دست آورد که مبلغ درآمدی که در زمان تصویب این قانون به ما وعده داده‌اند، ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود که البته بعضی‌ها گفتند که ۴۳۰۰ میلیارد تومان باشد ولی وزیر مربوطه گفت‌‌ همان مبلغ ۳۷۰۰ میلیارد تومان و ما هم قبول کردیم.  
 
وی افزود: اینکه می‌گویند ۵۰۰ هزار از این مبلغ را دولت گرفته من نمی‌دانم چه توجیهی داشته است، واقعا دولت براساس چه حکم قانونی از این مبلغ ۵۰۰ هزار بلکه این مجلس است که تعیین می‌کند کدام احکام بودجه‌ای در کدام بخش صرف شود.  
 
وی تصریح کرد: اصل و اساس این است که آنچه را می‌خواهیم تصویب کنیم خارج از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، چرا که زیرساخت مخابراتی کشور را می‌خواهد توسعه ببخشد.  
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: این بند با این استدلال صورت گرفته است که اگر این اقدام سریع صورت نگیرد تهدیدات جدی به دشمن متوجه ما خواهد شد و این تهدیدات متوجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سیگنال رسانی نیز خواهد بود.  
 
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات ادامه داد: اگر یک نقطه در یک جایگاه ماهواره‌ای اجاره‌ای در اختیار ایران است و گفته‌اند اجاره را قسطی خواهیم کرد، خاطرتان هست که تحریم‌ها شامل سمت برون مرزی صدا و سیمای محوری اسلامی ایران نیز شد و ماهواره‌های ایران را قطع کردند بنابراین از این نقطه اجاره‌ای استفاده شده و اجاره دهنده تهدید می‌کند که به فکر جای دیگری باشید ما این محل را قطع خواهیم کرد.  
 
مصباحی مقدم تاکید کرد: معنای این حرف این است که اگر زیرساخت‌ها به مراکز مربوط به صدا و سیما نرسد و نتواند زمینه این نیاز را تامین کند، آیا تهدیدی که قبلا وجود داشت مجددا وجود نخواهد داشت.  
 
وی تاکید کرد: اگر خدای نکرده جنگی رخ دهد که البته چنین عرضه‌ای را نخواهند داشت ولی تهدید وجود دارد ما در مقابل تهدید باید مقاومت خودمان را نشان دهیم و این نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما جزو وظایف وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات است.  
 
مصباحی مقدم خطاب به محمود واعظی وزیر ارتباطا و فناوری اطلاعات گفت: با توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما جزو وظایف شماست آقای وزیر تعجب می‌کنم چگونه می‌خواهید از این وظیفه شانه خالی کنید.  
 
وی در پایان از نمایندگان درخواست کرد تا با پیشنهاد حذف این بند الحاقی مخالفت کنند.  
 
در پایان پیشنهاد حذف تبصره الحاقی ۶ به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۵۴ رای موافق ۱۳۵ رای مخالف و ۷ رای ممتع از مجموع ۲۰۰ آراء حاضر با حذف این تبصره مخالفت کردند تا همچنان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه‌ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی تخصیص داده شود.  
 
البته این تبصره در جلسه علنی فردا به صورت کامل تعیین تکلیف خواهد شاما مهم این است که با حذف آن نمایندگان مخالفت کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایندگان ، مجلس ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار