واکنش دبير انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي؛

اعلام قيمت 15 سنت خوراک گازي پتروشيمي غير منطقي است/ خروج سرمايه گذاران داخلي از صحنه رقابت

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي گفت: اعلام قيمت 15 سنت براي خوراک گاز پتروشيمي به صلاح توسعه صنعت پتروشيمي نيست اين موضوع نه تنها رقابت را از سرمايه گذاران مي گيرد بلکه سبب خروج سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد مهدوي دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي در نشست خبري که پيش از ظهر امروز برگزار شد اظهار کرد: ايران به جهت منابع هيدروکربوري و تنوع خوراکي در نيا مقام نخست و از نظر منابع گاز بعد از روسيه که رتبه دوم را داشت که پس از مطالعات جديد در BP به رتبه نخست در اين حوزه دست يافت.

مهدوی تصريح کرد: ميزان ذخاير گازي ايران 33.6 تريليون متر مکعب و روسيه 32.9 و بعد از اين کشورها قطر و ترکيه قرار دارد. بنابراين به لحاظ داشتن منابع غني بايد از منابع خدادادي در توسعه اقتصادي و بالابردن سرانه تولي ملي کشور استفاده شود.

وی با بیان این که، بیش از یک ماه است که خوراک گاز متان در واحدهای پتروشیمی به دلیل تامین گاز بخش خانگی قطع است ادامه داد: گسترش کم صنایع پایین دستی پتروشیمی نسبت به صنایع بالادستی یک نقص است که باید اصلاح شود.

مهدوی با اشاره به ناتوانی تحریمها برای توقف صادرات محصولات پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی کالاهایی استراتژیک هستند و صنایع به آن نیاز دارند، بنابراین در دوران تحریم میزان صادرات آن کاهش نیافت.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی اظهار داشت: در قانون هدفمندی یارانه ها تصریح شده است که برای 10 سال آینده باید نرخ خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاه ها حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی مبدا خلیج فارس باشد.

مهدوي يادآور شد: ما در صنعت پتروشيمي هم اکنون گاز متان 5 ميليارد مترمکعب سالانه مصرف گاز داريم که با احتساب گازهاي ترش در خارک و پتروشيمي رازي از 160 ميليارد مترمکعب توليد گاز در کشور قرار است فازهاي پارس جنوبي را راه اندازي کنيم.

وي تاکيد کرد: بيش از يک ماه است که خوراک گاز متان در واحدهاي پتروشيمي به دليل تامين گاز بخش خانگي قطع است اگر فازهاي پارس جنوبي راه اندازي شود به گفته وزير نفت اگر 100 ميليون مترمکعب اضافه شود سالانه 300 ميليون مترمکعب گاز مازاد بايد صادر ي در صنايع انرژي بر مصرف شود.

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي افزود: در چشم انداز افق 1004 بايد 75ميليارددلار سرمايه گذاري در اين صنعت صورت گيرد تا رتبه نخست در منطقه باشيم هم اکنون ظرفيت اسمي توليد پتروشيمي از 60 ميليون تن 42 ميليون تن است در حالي که توليد عربستان 80 ميليون تن است .
 
وي گفت: در حال حاضر واحدهايي که از خوراک گازي استفاده مي کنند سود پايين نصيبشان مي شود و سبب شده در خوراک مايع هيچ سرمايه گذاري جديدي وارد عرصه سرمايه گذاري نشود.

مهدوي گفت: انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي با رانت خواري مخالف است و يک صنعت در کشور نبايد بخاطر رانت رشد پيدا کند دوم اينکه صنعت پتروشيمي دراي مزيت هاي بسياري است بايد سرمايه گذاري مناسبي صورت گيرد.

وی با بیان اینکه، کارفرمایان پتروشیمی با رانت خواری مخالف هستند، گفت: البته باید توجه داشت که در ایران هیچ صنعتی به اندازه پتروشیمی دارای مزیت نیست و باید امتیازاتی را قایل شد تا سرمایه گذاری های جدید، جذب این بخش شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به پیامدهای منفی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، اظهار داشت: به دلیل افزایش نرخ خوراک و کاهش جذابیت واحدهای پتروشیمی، صف های فروش در بورس شکل گرفته است.

وی با بیان این که، واحدهایی که از خوراک گازی استفاده می کنند سود پایین نصیبشان می شود و سبب شده در خوراک مایع هیچ سرمایه گذاری جدیدی وارد عرصه سرمایه گذاری نشود اظهار داشت: با وضعیت پیش آمده در سالهای آینده، هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری نخواهد کرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: درآمد حاصل از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها برای دولت، سالانه حدود 350 میلیون دلار است، اما باید توجه داشت که در سال گذشته پتروشیمی ها 400 میلیون دلار به دولت در فروش محصولات خود تخفیف دادند.

وي با اشاره به اينکه بازرا سرمايه امنيت اقتصادي ثبات در قوانين و مقررات است افزود:اين برخورد و اعلام قيمت ها غير منطقي باعث مي شود که اقتصاد و سرمايه گذار در رابطه با اين موضوع دچار مشکل شود. بعد از 35 سال انقلاب نبايد آزمون و خطا در کشور صورت گيرد. نبايد شعار داده شود بايد حمايت از بخش خصوص و سياست هاي اصل 44 در کشور عملياتي شود.

مهدوي تاکيد کرد: اگر به همين روال پيش رود در سال آينده هيچ سرمايه گذار داخلي و خارجي در صنعت پتروشيمي وراد عرصه سرمايه گذاري و رقابت نخواهد شد.

 دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یک صنعت و زیر مجموعه وزارت صنعت است، اذعان داشت: نظر وزیر صنعت تعیین نرخ 8 سنتی برای پتروشیمی ها بود.
 
وی افزود: نظر وزارت نفت که اعلام کرد 18 سنت نرخ مناسب خوراک است نظر وزارت نفت بود نه دولت، در دولت اکثرا موافق این بودند که نرخ خوراک نباید به شدت افزایش یابد.
 
مهدوی در پاسخ به اینکه افزایش نرخ خوراک گاز، موجب افزایش نرخ محصولات تولیدی می شود یا خیر، تصریح کرد: ما در سال گذشته 400 میلیون دلار به دولت سوبسید دادیم یعنی محصولات را زیر قیمت به دولت فروختیم، امسال این میزان کمتر شد و در صورت عملیاتی شدن نرخ 15 سنتی، دیگر به دولت سوبسید نخواهیم داد.
 
وی ادامه داد: هم اکنون اوره را 612 تومان به دولت می دهیم که با اجرایی شدن نرخ جدید، اوره بیش از 1000 تومان قیمت گذاری می شود و دولت مجبور می شود یا قیمت اوره تحویلی به کشاورز را افزایش دهد یا یارانه این بخش را افزایش دهد.
 
مهدوی از برگزاری اجلاس اثرات شل گس بر اقتصاد دنیا و ایران در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و اظهار داشت: قیمت گاز هرچه پایین بیاید محصولات پتروشیمی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و شل گس ها تهدیدی است که کشور باید برای آن تدبیر کند.
 
این فعال بخش خصوصی از احتمال واردات گاز توسط واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: اگر قیمت گاز در کشور به حدی گران باشد که احداث خط لوله و واردات گاز برای مالکان پتروشیمی صرفه اقتصادی پیدا کند، احتمال واردات گاز توسط بخش خصوصی پتروشیمی وجود دارد همانطور که واحدهای خوراک مایع پتروشیمی اقدام به واردات نفتا از عراق کردند

انتهاي پيام/
برچسب ها: پتروشیمی ، خوراک ، گاز ، تولید ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار