مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره طرح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اعلام کرد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: با وجود اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تاکید قوانین برنامه توسعه از برنامه اول تا برنامه پنجم، تاکنون این آموزش‌ها از یک نظام جامع در اهداف و وظایف و همچنین در اجرا برخوردار نشده است.

هدف از ارائه این طرح در واقع رفع این نقیصه و ساماندهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که متاسفانه در تدوین به سمت گسترش اختیارات و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای که ارائه کننده آموزش‌های کوتاه مدت غیررسمی است.

سوق یافته و به ارائه کنندگان اصلی این آموزش‌ها در حوزه آموزش‌های رسمی، (وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش) اهداف و وظایف آنها و قواین بالادستی دستگاه‌ها توجه نشده است.

نکته قابل تامل دیگر، گستردگی حوزه آموزش در این طرح است که به موجب آن سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش به نیروی انسانی در همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، غیردولتی و نظامی موجود در کشور را عهده‌دار خواهد شد در حالی که حتی تعریف مشخص و جامعی از آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه نشده است و منطبق با اسناد بالادستی از جمله بند «2» «ساس های کلی اشتغال» (ابلاغی مقام معظم رهبری -1390) آموزش در این سطح وظیفه مجموعه نظام آموزشی اعم از آموزش عالی، آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه‌ای است.

در مجموع باید گفت طرح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارای ایرادهای متعدد شکلی و ماهوی است که اصلاح آن نیازمند تشکیل کارگروه کارشناسی با همکاری همه دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، از سوی دیگر با توجه به ماهیت اجرایی طرح و با عنایت به گستردگی وظایف و اختیارات سازمان فنی و حرفه‌ای به واسطه آن نیازمند پذیرش دولت و دستگاه مطروحه است.
 
لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیاز به هماهنگی و سیاست‌گذاری واحد در این حوزه و با توجه به بند «2» سیاست‌های کلی اشتغال ابتدا قانون نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تدوین و سپس نحوه اجرای آن از سوی دولت با ارائه لایحه مشخص شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار