پایگاه گنجینه میراث مستند اسلام و ایران با حضور استاندار در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در مراسم آغاز به کار این پایگاه گفت: افتتاح پایگاه گنجینه میراث مستند اسلام و ایران بر اساس تفاهم‌نامه وزارت خارجه جمهوری اسلامی با سازمان اسناد که در مهر ماه امسال امضا شده است، رخ داد.

محمد علی رنجبر ادامه داد: وزارت خارجه اسکن اسناد و نسخ خطی مدارک تاریخی جهان اسلام را در اختیار این مجموعه قرار داده است.

وی افزود: بنابر این تفاهم‌نامه 17 هزار نسخه به سازمان اسناد واگذار شده که تمام آنها بکر و نو بوده است و در حوزه‌های پژوهشی بسیار ارزنده هستند.

رنجبر بیان کرد: برای نگهداری این اسناد هشت پایلوت تعریف شد که کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه شهید چمران اهواز و کتابخانه ملی فارس از جمله آن‌ها است.

وی گفت: در حال حاضر از تعداد توافق شده 14 هزار نسخه خطی تمام متن، نهایی شده که شامل 7 هزار و 621 عنوان نسخه خطی به زبان فارسی و 6 هزار و 766 عنوان نسخه خطی غیر فارسی است که در تالار رقمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برای پژوهشگران قابل رویت است.

رنجبر افزود: مرکز اسناد فارس با 28 هزار متر مربع مساحت و 10 هزار متر مربع زیربنا دارای چهار سالن مطالعه با 400 صندلی بوده که در قیاس با کتابخانه‌های تهران این تعداد صندلی قابل قبول است.

وی ادامه داد: در کتابخانه ملی فارس 10 مخزن شامل دو مخزن نسخ خطی، چهار مخزن اسناد، یک مخزن مبادله و اهدا و سه مخزن کتب چاپی فعال است.

رنجبر بیان کرد: 14 هزار نفر در کتابخانه ملی فارس عضویت دارند و در بخش مرکز اسناد این مجموعه، 11 میلیون برگ سند به عنوان سند انتقالی تشخیص داده شده که قابلیت نگهداری دارد.

وی گفت: در این مرکز 18 هزار رکورد فهرست‌نویسی و در سیستم رسای این کتابخانه جمع‌آوری شده که از هر جای کشور قابل اسکن است.

این مسئول ادامه داد: 25 میلیون برگ که بر اساس مجوزهای شورای عالی اسناد ملی باید امحا می‌شدند در این مرکز امحا و این کار باعث شد 2 هزار و 500 متر مربع از فضای بایگانی‌های این استان آزاد شود.

رنجبر افزود: حوزه واحد اسناد غیر از کار اصلی خود برگزاری بخشی از برنامه‌های فرهنگی و علمی را بر عهده دارد که نمایشگاه‌های اسناد، حافظ‌شناسی در اسناد، سعدی‌شناسی، صیانت از نام خلیج فارس در اسناد ملی و انقلاب اسلامی در شیراز به روایت عکس و سند از آن جمله است.

وی بیان کرد: حوزه آرشیو شفاهی این مرکز، گردآوری مصاحبه شفاهی از مشاهیر و چهره‌های علمی را بر عهده دارد و 52 چهره صاحب نام در عرصه‌های مختلف تاکنون مورد مصاحبه این واحد قرار گرفته‌اند تا آرشیو خاطرات و مطالب مهم حفظ و غنی‌تر شود.

رنجبر گفت: واحد کتابخانه این مجموعه، در قالب کتابخانه تخصصی فعالیت می‌کند و 139 هزار و 900 جلد کتاب چاپی، یک‌هزار و 500نسخه خطی چاپی، سنگی و سربی و 229 عنوان نشریه فارس و 17 عنوان نشریه انگلیسی در آن وجود دارد.

این مسوول ادامه داد: صدور فیپا برای کل آثار که در استان فارس چاپ می‌شود و صدور شابکا و شاپا و اهدا از جمله فعالیت‌های این بخش است.

مدیر کتابخانه ملی فارس افزود: 42 هزار پایان‌نامه تمام متن با 6 میلیون برگ صفحه تمام متن، 7 هزار روزنامه و 29 هزار عنوان نسخه خطی در تالار رقمی کتابخانه ملی فارس نگهداری می‌شود که این کار در راستای نهضت دیجیتال‌سازی است.

وی بیان کرد: رویکرد مرکز اسناد فارس پژوهشی علمی است و در همین راستا همایش نکوداشت حامیان نسخ خطی، مطالعات تاریخ ایران (هخامنش‌شناسی)، نشست بزرگداشت منصور اوجی، صادق همایون، جمشید صداقت کیش و ... که به صورت ماهانه برگزار می‌شود، اجرایی شده است.

رنجبر گفت: راه‌اندازی باغ مطالعه با یک‌هزار و 500 متر در فضای مرکز اسناد فارس که مطابق با نیت واگذارکننده این زمین است در صورت حمایت مسئولان می‌تواند روزانه پذیرای 300 نفر باشد و در فضایی مفرح به عموم علاقمندان خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: تجهیز آزمایشگاه و کارگاه مرمت و صحافی نیز به سبب آن که در حوزه جنوب کشور وجود ندارد در دست پیگیری است و فضای لازم آن پیش‌بینی شده که در صورت تامین ابزار و تجهیزات راه‌اندازی می‌شود.

رنجبر افزود: ساخت فضای پیش آرشیوی برای کاهش حداکثری بحث امحا که در دنیای امروز تا حد ممکن از آن اجتناب می‌شود نیز دیگر موردی است که می‌توانیم انجام دهیم و برای این منظور باید فضای سوله‌ای لازم تامین شود./

انتهای پیام/ش ک

برچسب ها: پایگاه ، میراث ، اسلام ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.