امروزه با گسترش بازیهای رایانه‌ای کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که قسمتی از زمان فراغت خود را صرف این بازیها نکند و این امر بازه سنی خاصی ندارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، امروزه با گسترش بازیهای رایانه‌ای کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که قسمتی از زمان فراغت خود را صرف این بازیها نکند این امر بازه سنی خاصی نداشته و از کودک و نوجوان تا بزرگسال را شامل می‌شود.
 
شرکتهای تولیدکننده بازیهای رایانه‌ای برای این بازیها دسته بندی‌های خاصی دارند در ایران سازمانی به نام "ایرا" سازمان رده‌بندی نرم‌افرازهای سرگرم کننده براساس رده‌بندی سنی بازیها را به شش دسته بالای سه سال (خردسالی) بالای هفت سال (کودکی) ابتدای دوران نوجوان (بالای 12 سال) نیمه دوم نوجوانی (بالای 15)، بزرگسال مجرد (بالای 18) و بزرگسال متاهل (بالای 25 سال) تقسیم‌بندی می‌کند.
 
این گزارش حاکی‌است، در این سیستم چهار ویژگی خصوصیات جسمی حرکتی خصوصیات ذهنی روانی، خصوصیات عاطفی، خصوصیات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد باید در این بازیها خشونت، ترس، ارزشهای دینی هنجارهای اجتماعی، ناامیدی، محرکهای جنسی دقت شود تا بازیکنان دچار مشکل نشوند.
 
بنابراین گزارش : بیشترین مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای کودکان و نوجوانان هستند که شخصیت آن‌ها هنوز تثبیت نشده و بسیار آسیب پذیرند اینان ضمیری ناخودآگاه و آماده پذیرش ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها دارند که از اجتماع و خانواده کسب می‌کنند که بازی های رایانه‌ای می‌تواند سرعت عمل، دقت، مهارت‌های فردی و حافظه کودکان را تقویت کند ؟نسبت به انتخاب این بازی‌ها باید حساسیت به خرج داد.
 
بازی‌های ورزشی و استراتژیک در تقویت سرعت عمل و حافظه وتصمیم‌گیری نقش مفیدی دارند ولی بازی‌های خشن و ترسناک ااثر سوء بر رفتار کودک می گذارد وبی عاطفگی، بی‌تفاوتی خشونت و گوشه‌گیری را اشاعه می‌دهد.
 
از طرفی به علت سکون وعدم تحرک کودک، اثرات سوء آن خستگی، دردهای عضلانی ومفصلی ، بی‌حوصلگی وتنبلی، ضعف چشم و چاقی است که نوع بازی انجام شده ارتباطی ندارد.
 
پزشکان محقق در این زمینه توصیه‌ کرده‌اند که اولاً در انتخاب نوع بازی که متناسب سن و فرهنگ و جامعه باشد دقت شود و بازی بیشتر از چهل‌و پنج دقیقه تا یک ساعت به طول بینجامد و پس از آن حرکت‌های بدنی چون ورزش و پیاده روی توصیه می‌شود و پس از هر 15 دقیقه نگاه کردن به مانیتور 3 الی 4 دقیقه به فاصله دور دست که از ما بیشتر از ده متری فاصله دارند لازم است تا چشم دچار تنبلی وضعف زودرس نشود .
انتهای پیام /
گزارش از : ریحانه جمشیدی
 

برچسب ها: فراغت ، سرگرم ، بزرگسال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار