عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان داروهای انسانی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی صنعت داروسازی رشد قابل توجهی پیدا کرد، گفت: در دهه ۸۰ زمزمه ساخت داروهایی با تکنولوژی بالا به گوش رسید.

دکتر سید جمال سعید واقفی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: علت ساخت و تولید داروهای نوترکیب در کشور اختصاص حدود نصف ارز مصرفی در دارو برای واردات اینگونه دارو‌ها بود.
 
وی افزود: این دارو‌ها شامل ترکیبات خونی، ضد سرطان،‌ام اس و بطور کلی داروی بیماران خاص هستند که ۵ درصد واردات دارو را تشکیل می‌دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه حدود ۴۷ درصد ارز کشور برای واردات این دارو‌ها خارج می‌شد، تصریح کرد: صنایع به فراخور امکانات موجود تشویق به ساخت این نوع دارو‌ها شدند و ضمن حفظ ارتباط با کشورهای خارجی به تحقیقات آزمایشگاهی پرداخته و توانستند دستاوردهای خوبی در این زمینه به بازار دارویی کشور عرضه کنند.
 
وی همچنین به طرح ژنریک دارو‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح توسط انجمن داروسازان ایران وقت در سالهای پس از انقلاب به معاونت وزارت بهداشت پیشنهاد شد و پس از پیگیریهای لازم به توافق و تصویب هیات دولت رسید.
 
واقفی طرح ژنریک را فرم و شکل اصلی دارو عنوان کرد که قابلیت تبلیغات نداشته و فقط در محافل پزشکی و بیمارستانی و سمینار‌ها می‌توان به معرفی و شناسایی دارو‌ها به جامعه پزشکی پرداخت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار