معاون وزیر امور خارجه سوریه فاش کرد دومین محموله سلاح های شیمیایی این کشور در مسیر انتقال به شهر ساحلی لاذقیه، دو بار هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی؛ معاون وزیر امور خارجه سوریه، با بیان اینکه وزیر امور خارجه آمریکا بهتر است درباره جنایت های کشورش علیه مردم بی گناه آمریکا و دیگر ملت های جهان سخن بگوید، تاکید کرد: سوریه با وجود فعالیت های شدید تروریست های مسلح در عمل به تعهداتش درباره برچیدن سلاح های شیمیایی تعلل و کوتاهی نکرده است.

فیصل مقداد در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی درباره اتهام های دولت آمریکا مبنی بر اینکه دمشق در اجرایی کردن توافق صورت گرفته در خصوص برچیدن تسلیحات شیمیایی کوتاهی و تعلل کرده است گفت: کاملا، بدیهی است که دولت آمریکا دچار سردرگمی شده است و بین نشست ژنو و موضوع سلاح های شیمیایی تمایز قائل نیست. باید تاکید کنم که دولت جمهوری عربی سوریه در مدت گذشته بسیاری از تعهداتش را پیش از فرا رسیدن موعد مشخص شده اجرا کرده است. دولت سوریه در زمینه ارائه اطلاعات، اجرای تحقیقات و برچیدن بسیاری از مسائل و جوانب مربوط به مراکز شیمیایی پیش از فرا رسیدن موعد مشخص شده عمل کرده است، اما آمریکا هیچ گونه قدردانی نکرده است.

فیصل مقداد تاکید کرد: پیش از پرداختن به اتهام های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه سوریه درباره تعهدات سوریه اعلام می کنم که سوریه به همه تعهداتش پایبند است و به همه آنچه با سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت توافق کرده است متعهد است و به آنها عمل خواهد کرد.
وی با اشاره به اتهام ها علیه سوریه درباره سلاح های شیمیایی گفت: درباره اتهام ها علیه سوریه مبنی بر اینکه در این خصوص تعلل و کوتاهی کرده است باید بگویم که این آمریکاست که در تامین و رفع نیازهای مربوط به انتقال مواد شیمیایی از داخل خاک سوریه به سواحل [دریای مدیترانه] کوتاهی و تعلل کرده است. در اینجا، نمی خواهم درباره تجهیزات نامناسبی که به سوریه ارسال شد و تجهیزات مورد نیازی که باید برای انتقال مواد شیمیایی به سوریه منتقل می شد، اما چنین نشد سخنی بگویم. اما باید بگویم که این آمریکاست که به تعهداتش در این خصوص و در چارچوب همکاری بین المللی عمل نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه افزود: همان طور که اشاره کردم سوریه به همه تعهداتش در این خصوص عمل کرده است و تا سی ام ژوئن امسال برای اجرای تعهداتش نیز زمان دارد.

وی تاکید کرد: زمانی که دولت آمریکا اعلام می کند سوریه باید تعهداتش را اجرا کند، واقعیت ها را بیان نمی کند و البته سوریه تعهداتش را اجرا کرده است. طرف های دیگر باید بدانند که سوریه در شرایط اقتصادی خوبی نیست. گروه های تروریستی عناصر جنایتکار خود را به مناطقی فرستاده اند تا از تلاش های سوریه در اجرا کردن تعهداتش جلوگیری کنند. آنها [آمریکایی ها] می دانند که چه کسی در پشت ارائه اطلاعات [مربوط به تسلیحات شیمیایی] به گروه های تروریستی قرار دارد. به هر حال سوریه در اجرا کردن تعهداتش تعلل نکرده است و تاخیری نیز در این خصوص نشده است.
معاون رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه در ادامه تاکید کرد: آمریکا و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی طی روزهای آینده اذعان خواهند کرد که در شرایط دشوار کنونی سوریه هر اقدام لازم در این خصوص را انجام داده است. به عنوان مثال، ما دو محموله را تحویل داده ایم که مقدار آن نیز آن طور که طرف آمریکایی مدعی است اندک نبوده است. محموله دوم در دو منطقه هدف حمله تروریست ها قرار گرفت. گروه های تروریستی در القسطل و الزاره به این محموله حمله کردند. اگر مواد محموله خطرناک بود - که البته متخصصان می دانند که منظور ما چیست - فاجعه ای برای مردم سوریه، محیط زیست آن، منطقه و جهان روی می داد.

فیصل مقداد درباره گمانه زنی دمشق از گزارش آینده هیئت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به شورای امنیت در این خصوص تاکید کرد: تاکید می کنم که تاخیر در این خصوص از سوی دولت سوریه نبوده است بلکه از سوی طرف های دیگر بود زیرا از یک یا دو ماه پیش تعامل مطلوب در این خصوص وجود نداشت ولی به هر حال ما در این خصوص با موفقیت عمل کردیم و این چیزی است که سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به آن امید زیادی دارد. بنابراین، تاکید می کنم که تلاش ها در این خصوص به دور از اتهام های بی ارزش و سیاسی کاری انجام می شود، اتهام هایی که همزمان با برگزاری نشست ژنو مطرح شد تا آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای غربی برای اعمال فشار بر هیئت سوریه از آن بهره برداری کنند. اما بار دیگر می گویم که این سیاست بی ارزشی است که پذیرفتنی نیست و ما خوب آن را درک می کنیم.

وی افزود: ما می دانیم که پس از ارائه گزارش هیئت مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، فرانسه، انگلیس و آمریکا درباره ارائه پیش نویس بیانیه منفی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه تلاش خواهند کرد، اما اطمینان داریم که اعضای شورای امنیت در قبال چنین تلاش هایی هوشمند هستند و این تلاش های این کشورها علیه سوریه به نتیجه نخواهد رسید.
فیصل مقداد درباره اتهام های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره اینکه دولت سوریه شهرها را با بشکه های انفجاری بمباران می کند و به همراه روسیه از حل بحران سوریه جلوگیری می کند گفت: این اتهام ها مضحک است. کری تا کنون از بمب اتمی آمریکا که ده ها هزار نفر از مردم ژاپن را کشت و یک شهر را محو کرد و آثار آن همچنان در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی وجود دارد چیزی نگفته است. او اگر واقعا دارای احساسات و ابعاد انسانی است باید در این باره و جنایت هایی که کشورش علیه ملت آن مرتکب شده است سخن بگوید. شایسته است او درباره بمب های حرارتی که کشورش در ویتنام و دیگر مناطق به کار برد و نیز درباره اقدام کشورش در دادن چنین بمب هایی به اسرائیل برای کشتن ملت های عربی سخن بگوید.

وی افزود: ما در سوریه با تروریسم مواجه هستیم. ما مانند آمریکا چنین سلاح هایی را علیه مردم بی گناه استفاده نمی کنیم بلکه در شهر حلب تروریست ها حضور دارند. ما از چنین سلاح هایی علیه غیر نظامیان و مناطقی که غیر نظامیان حضور دارند استفاده نمی کنیم بلکه علیه تروریست هایی استفاده می کنیم که به ایجاد رعب و وحشت در میان مردم مشغول اند و آنها را به قتل می رسانند. بنابراین، تصور می کنم که بهتر است آقای جان کری ساکت باشد.

انتهای پیام / 
برچسب ها: مقداد ، فیصل ، سلاح ، شیمیایی ، حمله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۰:۴۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
سوریه و دولت قانونی کشور ورییس دولت اقای بشار اسد پیروز هست و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکنند.
آخرین اخبار