صنت نفت و گاز در طی هفته ای گذشته روزهای داغی را پشت سر گذاشت به طوری که در این هفته گاز سی ان جی و مراکز تجاری و صنعتی قطع شد و مصرف بنزین کشور افزایش یافت از همه مهم تر احداث نخستين پالايشگاه نفت خام فوق سنگين در قشم بود.

به گزارش  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اتفاقات مهمی که در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي در طی 6 روز گذشته(از شنبه12 بهمن ماه تا پنج شنبه 17 بهمن ماه) در این حوزه منتشر  جریان ساز بوده در این گزارش به این عنواین پرداخته می شود.

دبير انجمن صنفي جایگاه دارانCNG گفت: موضوع افزایش نرخ کارمزد درجلسات مختلف مورد بررسي قرار گرفته این افزایش قیمت در انتظار تشکیل جلسه شورای اقتصاد است تا کلاف پیچیده باز شود.

ابراهيمي مقدم خاطرنشان كرد: با گذشت 3 ماه از ابلاغ رسمي افزايش قيمت کارمزد از طرف انجمن صنفي و وزارت نفت متاسفانه هنوز اين موضوع در شوراي اقتصاد مطرح نشده است.

دبير انجمن جایگاه دارانCNG تصریح کرد: موضوع افزایش نرخ کارمزد درجلسات مختلف در حال بررسی است و مورد تاکید مسولان وزارت نفت و ستاد هدفمندی یارانه ها قرار گرفته و این افزایش قیمت در انتظار تشکیل جلسه شورای اقتصاد است تا کلاف پیچیده باز شود.

مسئول طرح صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه نخستين پالايشگاه نفت خام فوق سنگين در قشم با طراحي پژوهشگاه صنعت نفت احداث مي شود، گفت: اين پالايشگاه با ظرفيت 30 هزار بشكه در روز به بهره برداري مي رسد.

تكنولو‍ژي فرآيند آسفالتين زدايي حرارتي در ادغام با تكنولو‍ژي تاپينگ، بسيار سود آور بوده و بازگشت سرمايه آن كمتر از دو سال برآورد شده است.

بيات گفت: حجم سرمايه گذاري براي اين فرآيند بسيار كم و در محدوده 500 الي 700 دلار به ازاي هر بشكه نفت خام است.

معاون سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت ایران گفت: تاسیس شرکت های جديد نفتی در داخل، شرکت ملی نفت ایران را به تحرک واداشته و بستر را براي توانمند سازی شرکت های داخلی هموار مي سازد.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌ نفتی گفت: در ده ماهه سال‌جاری 1.5 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌ نفتی در سطح منطقه همدان توزیع شد که از این میزان 23 درصد بنزین بوده است.

شرکت ملی گاز اعلام کرده است که در حال حاضر با مدیریت توزیع، هیچگونه قطعی گاز در مبادی مصرفی کشور گزارش نشده است، ولی با توجه به جو سرمای حاکم در کشور در صورت عدم رعایت اصول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان احتمال افت فشار و یا قطعی گاز در کشور وجود دارد.

سخنگوي شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران گفت: همزمان با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و در پی آن تعطیلات نوروزی، نخستين گروه اکیپ های کنترل جايگاه هاي مجاري عرضه سوخت در کشور اعزام شدند.

نخستین مرحله اکیپ های کنترل جایگاه ها از چهاردهم بهمن ماه از مقابل ساختمان های شرکت ملی پخش مراکز استان ها، به تمامی مجاری عرضه سوخت سراسر کشور اعزام شدند و مرحله دوم در نيمه دوم اسفند ماه اجرا مي شود.

رئيس امور حقوقي و قراردادهاي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: در 9 ماهه نخست سال جاري به منظور اجراي پروژه هاي اين شركت، 234 فقره پيمان‌ با شركت هاي داخلي به امضا رسيده است.

خویی گفت: در چند سال گذشته ایرادات متعددی از سوی اقتصاددانان و مجامع مختلف شرکت‌های بین المللی نفت و گاز مطرح بوده ضروری که فرایند اجرای قراردادهای نفتی در کشور بازنگری شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: امروز مصرف گاز کشور به 570میلیون مترمکعب گاز رسیده که از این میزان مصرف تهرانی‌ها 129 میلیون مترمکعب بوده است.

رییس انجمن جایگاه CNG کشور از قطعی گاز 360 جایگاه در کشور خبر داد و گفت: این موضوع تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده به طوریکه اکثر جایگاه‌داران از ارائه خدمات محروم هستند.

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی با بیان اینکه وضعیت ایمنی جایگاه‌های سی.ان.جی در پایین ترین سطح قرار گرفته است و اگر شورای اقتصاد اقدامی برای افزایش کارمزد این جایگاه‌داران انجام ندهد، اتفاق‌هایی همانند خیابان جمهوری رقم خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: به دلیل برودت سرما شبکه گاز استان با افت فشار مواجه شده است به همین منظور برای تامین گاز بخش خانگی گاز جایگاه های CNG و صنایع را قطع و یا محدود کردیم.

عرب‌علی از فعال بودن تمامی جایگاه‌های سوخت خبر داد و گفت: در حال حاضر 257 جایگاه در شهر تهران فعال هستند و تاکنون گزارشی از قطعی سامانه‌ی هوشمند سوخت گزارش نشده است.

بیژن حاج محمدرضا با اعلام این که گاز تمام جایگاه‌های سی.ان.جی در تهران و تمام مناطق سردسیر قطع شده است گفت: تصمیم هئیت عالی وزارت نفت براین است به دلیل تامین گاز بخش خانگی گاز سی ان جی ها و صنایع و مراکز صنعتی و تجاری قطع شود.

رئيس انجمن صنفي جايگاهداران سي ان جي كشور گفت: با اختصاص درآمد حاصل از فروش سی.ان.جی سالانه مي توان يك فاز پارس جنوبي را به بهره برداري رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار