رویترز می نویسد : با پایان گرفتن روز چهارشنبه ۱۶ بهمن، پنجم فوریه، دولت سوریه با تاخیر در انتقال سلاح‌های شیمیایی‌اش روبه‌رو شد؛ آنچه عملا نگرانی‌هایی را در مورد نابودی این جنگ‌افزارها در موعد مقرر، یعنی تا پایان ماه میلادی ژوئن به وجود آورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز ، این دیرکرد برنامه انتقال و نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را -که به کمک کشورهای غربی و در یک کشتی آمریکایی انجام می‌شود- با تاخیر روبه‌رو می‌کند.

جان کری،وزیر خارجه آمریکا ، یازدهم بهمن ماه در مورد دیرکرد سوریه در انجام تعهدات بین‌المللی خود برای نابودی جنگ‌افزارهای شیمیایی هشدار داده و گفته بود واشنگتن عمیقا نگران» است که آیا دولت سوریه موفق به انجام آن در زمان برنامه‌ریزی‌شده خواهد شد یا نه.

به گزارش رویترز بنا بر توافقی که در ماه اکتبر سال میلادی گذشته میان آمریکا و روسیه شکل گرفت، دولت سوریه متعهد شده بود تا پنجم فوریه (۱۶ بهمن)، تمام ذخیره سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل دهد. آنچه در آن زمان سبب شد تا رئیس‌جمهوری آمریکا طرح اقدام نظامی علیه دمشق را از روند رای‌گیری در کنگره آن کشور خارج کند.

روسیه روز سه‌شنبه گفته بود که دمشق به‌زودی مقدار بیشتری از سلاح‌های شیمیایی خود را برای نابودی انتقال خواهد داد .

مقام‌های آمریکایی گفته بودند بر هم‌پیمانان دمشق فشار می‌آورند تا دولت آن کشور را به همکاری بیشتر و افزایش روند جابه‌جایی سلاح‌ها فراخوانند. 

با این همه وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان این موضوع را که چنین چیزی به معنی شکست سیاست ایالات متحده در برابر سوریه است -آنچه برخی از منتقدان جمهوری‌خواه از آن گفته‌اند- رد کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار