افسر اسدی، دانش‌آموخته رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او همسر اصغر همت است و تاکنون در آثار مختلف همچون هزاردستان، این شرح بی‌نهایت، وزیر مختار، روزگار وصل، دزدان مادربزرگ و تنها در تاریکی بازی کرده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بازی زیبای او در نقش یک زن آذری بی‌سواد در فیلم «عبور از غبار» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را از هشتمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد. او در سریال تلویزیونی «باغ سرهنگ» به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام (نقش شیرین)‌، مادر خانواده را بازی می‌کند. او بدون آن که فیلمنامه این سریال را بخواند به دلیل دوستی که با سام دارد، بازی در این سریال را پذیرفته است. با او درباره سریال باغ سرهنگ به گفت‌وگو نشستیم.

در سریال تلویزیونی باغ سرهنگ شما نقش مادر هادی و هدی را بازی می‌کنید، اما بیشتر مادری پسر دوست هستید و در نوع رفتار و دیالوگ‌هایتان بیشتر طرفدار هادی هستید. این مساله در فیلمنامه آمده بود یا این‌که شما با توجه به تم سریال که فانتزی و طنز است به عنوان چاشنی آن را به بازیتان اضافه کردید؟

از روزی که پخش سریال تلویزیونی باغ سرهنگ از شبکه تهران شروع شده، درگیر کار دیگری بودم و نتوانستم سریال را کامل ببینم و جسته گریخته آن را دنبال کردم. تصویربرداری این سریال از اسفند سال گذشته شروع شد و تا تیر ماه امسال درگیر آن بودیم. با توجه به این‌که مدت زمانی از تولید سریال گذشته، خیلی جزئیات نقش را به یاد ندارم، اما باور شخصی‌ام در زندگی این است که هیچ فرقی بین دختر و پسر وجود ندارد و برای فرزندانم در زندگی شخصی‌ام استثنا قائل نیستم.

شاید دیالوگ‌هایم در این سریال به گونه‌‌ای است که شما به عنوان بیننده این طور احساس کردید که به قول قدیمی‌ها مادری پسر دوست هستم، اما اگر هم این‌طور باشد که شما می‌گویید، حتما در فیلمنامه‌ای که فلورا سام نوشته، شخصیت مادر خانواده این‌گونه طراحی شده است.

اما دیالوگ‌هایتان به این سمت است که شما بیشتر هوای هادی را دارید و همسرتان که محمد مطیع نقش او را بازی می‌کند، طرفدار هدی است.

واقعاً برای یک مادر دختر و پسر تفاوتی ندارد. محور اصلی قصه سریال باغ سرهنگ حول مشکلات هادی می‌چرخد. با توجه به این‌که هادی درگیر ماجراهای زیادی می‌شود به همین دلیل مادر خانواده بیشتر هوایش را دارد. به نظرم الان نمی‌توان خیلی درباره شخصیت‌های این سریال صحبت کرد. باید بعد از پایان درباره آنها قضاوت کرد.

در طول سال‌های فعالیت بازیگری بارها نقش مادر را بازی کرده‌اید، اما در سریال باغ سرهنگ نقش مادر هادی و هدی را متفاوت از دیگر نقش‌هایتان اجرا کرده‌اید. برای این‌که نقش مادر را متفاوت کنید از چه راهکارهایی استفاده کردید؟

نمی‌دانم مادر هادی و هدی چقدر تفاوت با دیگر مادرهایی دارد که تاکنون بازی کردم، اما طبیعی است همه مادرها برای فرزندانشان مادری می‌کنند. مادر هادی و هدی هم از این قاعده مستثنا نیست و این طور نبوده که بخواهم رنگ و لعاب دیگری به این مادر بدهم.

تم سریال باغ سرهنگ، طنز است و در این سریال تعدادی بازیگر حضور دارند که قبلا هم نقش‌های کمدی و فانتزی را اجرا کرده‌اند و تعدادی دیگر هم مثل من بودند که بیشتر در کارهای جدی بازی کرده‌اند.

در مجموع هر بازیگر سبک و سیاق خاص خودش را برای اجرای نقش‌هایش دارد. گرچه برای من هم کمتر پیش آمده نقشی را بازی کنم که بار طنز داشته باشد، اما بی‌علاقه هم به ایفای چنین نقش‌هایی‌ نیستم.

با توجه به این‌که تم سریال باغ سرهنگ طنز و فانتزی است، بنابراین همه شخصیت خیلی واقعی نیستند و بازی شما هم به دور از این مساله نیست.

شخصیت‌های سریال باغ سرهنگ همه از یک جنس هستند. تلاش کردم نقش شیرین را همان‌طور که خانم سام از من می‌خواهند، بازی کنم و از ذهنیت ایشان فاصله نگرفتم. به همین دلیل شیرین مثل دیگر شخصیت‌های این سریال است. در کل وقتی متن را می‌خوانیم، برداشت دیگری داریم، اما هنگام اجرا باور‌هایمان به هم می‌ریزد، البته این را فقط درباره باغ سرهنگ نمی‌گویم. در بیشتر کارها نیز چنین است.

این انتقاد هم درباره این سریال دارید که آن چیزی که می‌خواستید در اجرا شکل نگرفت؟

حرف من کلی بود. در هر کاری ممکن است انتقاداتی وجود داشته باشد. همیشه رضایت کامل به دست نمی‌آید.

برایتان سخت نیست با وجود انتقادهایی که به نقش دارید آن را بازی می‌کنید؟

معلوم است که کار سخت‌تر می‌شود، اما این نوع اتفاقات در عالم بازیگری زیاد می‌افتد، اما چاره‌ای نیست. ما باید با فیلمنامه‌ای که در دست داریم، زندگی کنیم؛ اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و دست‌های ما در یک دایره محدود بسته است و جایی برای پرواز وجود ندارد.

البته این فقط حرف من نیست. شما سراغ هر بازیگر دیگری هم بروید، متوجه می‌شوید برخی مواقع نقش‌هایی را بازی کرده که بر خلاف میل باطنی‌اش است، اما بنا به هر دلیلی بناچار می‌پذیرد و بازی می‌کند. بدون تردید وقتی نقش برای بازیگر جذابیت نداشته باشد، خلاقیت هم کمتر خواهد شد. من سال‌هاست بازی می‌کنم، اما هنوز جرات نمی‌کنم بگویم بازیگر هستم، چون ادعای بزرگی است. در مجموع می‌توانم بگویم تعداد نقش‌هایی که من را راضی نگه داشته، خیلی کم بوده است. این طور نیست که همیشه نقش‌های خوب سهم بقیه شده است. این مساله گریبانگیر همه بازیگران است.

چقدر حضور بازیگران نقش‌های دیگر در کاری که انجام می‌دهید برایتان اهمیت دارد؟

خیلی مهم است افرادی که با هم در کاری شرکت دارند، انرژی‌‌هایشان با یکدیگر همخوانی داشته باشد و در اصطلاح انرژی منفی از هم نگیرند. خوشبختانه در سریال باغ سرهنگ همه ما از هم انرژی خوبی می‌گرفتیم و حس خوبی نسبت به نقش داشتیم.

شما در بیشتر سریال‌های فلورا سام بازی کرده‌اید. وقتی نقش شیرین (مادر هادی و هدی) را در سریال باغ سرهنگ به شما پیشنهاد کرد، نقش شما را جذب کرد یا همکاری با فلورا سام؟

من و خانم سام با یکدیگر همیشه همکاری خوب و صمیمانه‌ای داشتیم. زمانی که برای بازی در سریال باغ سرهنگ با من تماس گرفتند، بدون آن که فیلمنامه را بخوانم، قبول کردم. ایشان جزو دوستان خوب من است و از گذشته با هم دوست هستیم. به همین دلیل بازی در این سریال را پذیرفتم. بیشتر مراودات جامعه بشری نشات گرفته از قاعده دوستی‌ها و پیوندهای عاطفی است. من هم از این قاعده مستثنا نیستم. بعد از این‌که بازی در سریال باغ سرهنگ را پذیرفتم، فیلمنامه را خواندم و با نقش شیرین آشنا شدم.

معتقدم فلورا سام قلم شوخی دارد، ضمن این‌که قلم او سادگی خاصی هم دارد. وقتی بعضی بخش‌های فیلمنامه را می‌خواندم از موقعیت‌های طنز که دیگر شخصیت‌ها قرار می‌گرفتند، می‌خندیم.

پذیرفتن یک نقش بدون این که فیلمنامه را خوانده باشید، تصمیم خطرناکی است.

با توجه به شناختی که نسبت به خانم سام داشتم این کار را پذیرفتم. ممکن است در کارنامه من مثل دیگر بازیگران نقش‌هایی هم باشد که خیلی دوستشان نداشته باشم، اما خدا را شاکرم که به لطف نقش‌ها و کارهای دیگری که انجام دادم، توانستم آن را جبران کنم. در مجموع معتقدم در نهایت باید مخاطب ما را قضاوت کند و نظرش را بدهد.

آیا مخاطب خیلی راحت این مساله را می‌پذیرد که بازیگر ناخواسته چنین نقشی را بازی کرده است؟

بله، چون پیش می‌آید که بازیگر نقشی را دوست نداشته باشد، اما ناخواسته و بنا به هر دلیلی آن را بر خلاف میل باطنی‌اش بازی کند، اما این اتفاق فقط در زندگی بازیگران نمی‌افتد و در هر حرفه دیگری هم صدق می‌کند.

خوشبختانه مخاطب امروز ما هوشمند است و براحتی قضاوت می‌کند و چنین مسائلی را می‌پذیرد.

شما و مریم سعادت در این سریال نقش جاری را بازی می‌کنید، دو جاری که گاهی چالش‌هایی هم با یکدیگر دارند و اتفاقا مراودات خوبی هم بین تان شکل گرفته است. آیا از قبل یکدیگر را می‌شناختید و نسبت به جنس بازی یکدیگر شناخت داشتید؟

با خانم سعادت در دوران دانشگاه همکلاس بودیم و دوستی ما به سال‌ها قبل برمی‌گردد. ایشان را هم خیلی دوست دارم و بسیار با شخصیت هستند. بهتر است درباره این سریال چنین بگویم بیش از آن که از نقش خوشم بیاید و آن را دوست داشته باشم، افرادی را که در ساخت این سریال در کنارم بودند، دوست دارم. من و مریم سعادت سال‌ها پیش در تئاتری با یکدیگر همبازی بودیم و نسبت به یکدیگر شناخت داشتیم. شیرین و روح‌انگیز که با هم جاری هستند، اما با وجود اختلاف‌هایی که دارند سعی می‌کنند در نهایت با یکدیگر به توافق برسند.

مراوداتی که بین شما و مریم سعادت رد و بدل می‌شود فقط به متن خلاصه می‌شد یا بداهه هم داشتید؟

نه، فقط به متن متکی نبودیم و گاهی بداهه هم می‌گفتیم. به هر حال وقتی بازیگر در اثری بازی می‌کند، برای این‌که دیالوگ‌ها راحت‌تر در دهانش بچرخد در جملاتش یک یا دو کلمه را تغییر می‌دهد تا دیالوگ‌ها با شخصیتی که بازی می‌کند، جور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار