دیوان عدالت اداری رأی خروج از ثبت ملی سرای دلگشا و تقاضای مالک برای افزایش ارتفاع را هیچ وقت به میراث فرهنگی اعلام نکرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ حاضر در محل "کیانوش تکلو" مدیر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در نشست خبری که صبح امروز در این اداره با حضور خبرنگاران برگزار شد درباره پرونده سرای دلگشا گفت: آنچه در پرونده ثبتی سرای دلگشا وجود دارد این اثر مربوط به دوره قاجار است.
 
وی افزود: در مقطعی آثار تاریخی به صورت سلیقه‌ای ثبت می‌شد باید این موضوع از میراث فرهنگی برچیده شود و در رابطه با ثبت یک اثر تعصب بیجا نداشته باشیم و منافع مردم را نیز به خطر نیاندازیم.
 
تکلو تصریح کرد: باید اصول قانونی در ثبت آثار از جمله شرایط احراز ثبت و ابلاغ آن به مالک در نظر گرفته شود.  اثری باید ثبت شود که به لحاظ حقوقی بتوانیم از آن دفاع کنیم.
 
مدیر حقوقی اداره میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد: به نظر من بخشی از ضعف‌هایی که در حوزه ثبت آثار وجود دارد مربوط به ضعف ساختاری و کارشناسی ما است.
 
وی اظهار داشت: مالک در سال 88 درخواستی مبنی بر خروج سرای دلگشا از ثبت ملی به دیوان عدالت اداری می‌دهد و سه تن از کارشناسان رسمی دادگستری ملک را بازدید وفضای آن را فرسوده و در حال تخریب اعلام می‌کند که اگر رسیدگی نشود باعث حادثه می‌شود.
 
تکلو تصریح کرد: دادگاه نیز به استناد نظر کارشناسان رای مبنی بر خروج از ثبت این اثر تاریخی را می‌دهد. متاسفانه دادخواست این تقاضا و خروج از ثبت سرای دلگشا به میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نگردیده است.
 
مدیر حقوقی اداره میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: مالک به استناد این رای سرای دلگشا را تخریب کرد. اما بحثی که هم اکنون وجود دارد در رابطه با ارتفاع سرای دلگشا بوده که قرار است مجتمع تجاری به جای آن ساخته ‌شود و مالک تقاضای  ارتفاع بیش از 10.5 متر را دارد.
 
وی افزود: در کمیسیون ماده 5 رعایت این ارتفاع از سوی مالک تصویب شد اما مالک دادخواست جدیدی به دیوان عدالت اداری برای ارتفاع بیش از 10.5 متر ارائه کرد که متاسفانه این  دادخواست نیز به میراث فرهنگی از سوی دادگاه ارائه نشد و میراث فرهنگی از طریق بخش حقوقی شهرداری متوجه این موضوع شد.
 
تکلو تصریح کرد: پس از این موضوع بخش حقوقی میراث فرهنگی استان تهران دادخواستی را مبنی بر اعتراض بر رای صادره به دیوان عدالت اداری فرستاد اما آنها مطرح کردند وقتی که ما رای را به شما ابلاغ نکردیم چرا اعتراض کردید.
 
وی افزود: استناد ما در مرحله تجدید نظر برای کاهش ارتفاع این بود که سرای دلگشا در عرصه بازار تاریخی تهران، حریم ارگ تاریخی و حریم بصری کاخ گلستان قرار دارد اگر بیش از 10.5 متر ساخته شود کاخ گلستان در فهرست میراث در خطر قرار خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.