روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آخرین باری که قدرتمندترین گروه حامی رژیم اسرائیل در زورآزمایی با کاخ سفید رقابت را واگذار کرد، زمانی بود که رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت با فروش هواپیماهای آواکس به عربستان سعودی موافقت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم"مارک لندلر" نوشت: اکنون آیپک یک بار دیگر خود را در مقابله با کاخ سفید در اوضاع دشواری یافته است. اولویت اول این گروه یعنی بررسی طرح افزایش تحریم های ایران به دنبال مقاومت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا متوقف شد و این گروه در یک عقب نشینی ضمنی از اعمال فشار بر دموکرات های سنا به منظور جلب رای مثبت آنها به این طرح دست برداشت. 

به نوشته این روزنامه، مقامات این گروه اصرار دارند که هیچگاه خواستار تصویب فوری این طرح نبوده‌اند و معتقدند اگر تلاش‌های اوباما برای دستیابی به یک توافقنامه هسته‌ای از طریق مذاکره با شکست مواجه شود یا اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، هنوز هم احتمال دارد که طرح افزایش تحریم های ایران به تصویب رسد. اما در حال حاضر اوباما با این استدلال که تصویب تحریم های جدید برضد تهران به مذاکرات هسته ای لطمه وارد می کند و آمریکا را در مسیر جنگ جدیدی قرار می دهد، به موفقیت دست یافته است. اوباما حتی کارآیی شیوه های آیپک و نقش آن را به عنوان قدرت چالش ناپذیر لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن زیر سوال برده است.  

سناتور "ریچارد بلومنتال" از حامیان سرسخت اسرائیل و یکی از 16 نماینده دموکراتی که طرح افزایش تحریم های ایران را امضا کرده است اکنون می گوید سنا باید رای گیری در مورد این طرح را متوقف کند تا اوباما فرصت پیدا کند دیپلماسی خود را پیش ببرد. 

روز دوشنبه 70 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان هم در نامه ای به اوباما از تلاش های دیپلماتیک وی حمایت و با افزایش تحریم های ایران مخالفت کردند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم مخالفت خود را با افزایش تحریم های ایران اعلام کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار