نیم میلیون نفر در کشور با سرطان زندگی می‌کنند و طبق پیش بینی‌ها تا ۲۰سال آینده سرطان در کشور ۲ برابر خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در حاشیه افتتاح کنگره ملی برنامه جامعه کنترل سرطان گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در بین ماست و مهم‌ترین عاملش شهرنشینی و عادت غربی است. 

وی ادامه داد: ۸ هزار میلیارد تومان برای بیماران سرطانی هزینه می‌کنیم اما وضعیت مطلوبی نداریم زیرا خوب برنامه ریزی نمی‌کنیم و عملکرد خوبی نداریم، میزان مرگ و میر در سال 0.73 است که متوسط جهانی0.57 است. 

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد جلو‌تر از سازمان‌های اجرایی به فکر سرطان هستند و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم به این گونه که، باید برنامه جامع ملی کنترل سرطان داشته باشیم و این باید نهادینه شود، کمیته راهبردی سرطان باید تشکیل شود زیر نظر متولی سلامت، وزیر بهداشت و درمان با استفاده از تجربیات سازمان‌های بین‌المللی. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کارهای ذکر شده انجام نشود در این صورت شبکه ملی سرطان باید اولویت‌های پژوهشی برای سرطان را مشخص کند، افزایش سواد سرطان بالا رود، اهمیت تشخیص بودجه به وجود آید، اهمیت ثبت سرطان مشخص شود و مهمتر از همه تدوین گاید لاین سرطان را داشته باشیم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار