رئیس‌جمهور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها:

دانشگاه نباید "دانشکاه" باشد/ هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی تبلیغ کند

رئیس‌جمهور گفت: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی فعالیت و تبلیغ کند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در  در اجلاس روساي دانشگاه‌ها و پارک‌هاي علم و فناوري که صبح امروز(سه‌شنبه)‌در دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار شد، گفت: قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامی در همه مقاطع دانشگاه جزو پيشتازان حرکت تثبيت و تکامل راه انقلاب بود و در دوران دفاع مقدس دانشگاهيان و ‌دانشجويان جزو گروه‌هايي بودند که نقش فعالي داشتند.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشته 35 سال ايثار، مجاهدت و ايستادگي ملت بزرگ ايران پشت سر انقلاب و‌ رهبري انقلاب، مسيري که مسير تکاملي انقلاب بوده ادامه دارد و در سرآغاز سي و ششمين بهار انقلاب هستيم.

وي گفت: دانشگاه ها در نهضت اسلامي و پيروزي انقلاب نقش بسيار بزرگي داشتند، از آغاز نهضت اسلامي از مهر 41 دانشگاه‌ها، ‌مردم، ‌جوانان و فرهيختگان همه باهم اين مسير را آغاز کردند.

رئيس‌جمهور افزود: در سال 42 به ويژه بعد از 15 خرداد در حرکتي که ميان جامعه مشاهده مي‌شد دانشگاهيان، حوزويان و مردم عزيز در صف مقدم بودند و آنوقت که امام(ره) از زندان آزاد شد فروردين سال 43، جشن بزرگي که در مدرسه فيضيه برگزار شد حضور دانشگاهيان پررنگ بود، ‌آن شب دو دسته گل بزرگ به مدرسه فيضيه وارد شد؛ ‌يک دسته گل مربوط به دانشگاه تهران و ديگري مربوط به بازار تهران بود و دانشگاه در آن جشن بزرگ نمود فراواني داشت.

دکتر روحاني گفت:‌ آبان 43 که امام(ره) دستگير شدند باز نقش دانشگاه پررنگ بود و در سال‌هاي پاياني دهه 40 نيز، ‌فيضيه قم و دانشگاه تهران که من شاهد بودم روزهاي پرفراز و نشيبي داشت و تا مقطع سال‌هاي 56 و 57 که اوج حرکت مردم و همه گروه‌ها و به ويژه دانشگاهيان بود.

وي افزود: بعد از عمليات والفجر 8 و فتح فاو دنبال پلي بوديم همانند پل خيبر که بوسيله انديشمندان صاحبنظران و اساتيد جهادي طراحي شد، نياز به پلي داشتيم که با بمباران خراب نشود و چنين پلي طراحي شد و طراحي، ‌اجرا و کارهاي عملياتي آن بر عهده انديشمندان، ‌صاحبنظران و استادان دانشگاه‌ها بود.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: در همه حوزه‌هاي علوم، ‌فناوري و تحقيقات و پيشرفت‌هاي علمي دانشگاه در صف مقدم بوده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد، امن یعنی همه باید احساس امنیت کنند، ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویانمان آماده کنیم، بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.

وی ادامه داد: البته که همه اساتید و دانشجویان ما، انقلابشان، کشورشان، فرهنگشان و اسلامشان را دوست دارند، یک عده شدند متولی همه مردم، مشکوک همه مورد تردید و مورد شک، شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید، با یک شعار آدم متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوز‌تر از دیگران هستید، بگذارید محیط باز ایجاد شود، مردم ما عاشق کشورند، عاشق اسلام، عاشق انقلابند، عاشق امامند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند، چرا ما به همه شک می‌کنیم؟ و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ در این زمینه محقق خوبی هستیم که تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم، تمام سخنرانی‌ها، تمام نوشته‌ها، تمام مقالات را بررسی می‌کنیم، یک نقطه ضعف پیدا می‌کنیم و سپس بزرگش می‌کنیم.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از کارهای جناحی و حزبی دست برداریم، گفت: این جناح و آن جناح بس است، یک مقدار هم به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.

*** دانشگاه مرکز هیچ حزب و جناحی نیست

وی ادامه داد: دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول جامعه‌پذیر آگاه باشد، تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک و شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی باخبر باشد، بلکه باید از منافع ملی‌اش و بدخواهان داخلی و خارجی هم برخوردار باشد، باید از مصالح علمی باخبر باشد، باید دنیا را بشناسد، شناخت جهان، شناخت سیاست باید در دانشگاه‌ها انجام گیرد، اما این معنایش این نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد، هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید برای ارتقای افکار اجتماعی و سیاسی دانشجو تلاش کنیم، ما باید برای آشنایی دانشجویانمان نسبت به حقوقشان و حقوق شهروندی تلاش کنیم، ما باید نسبت به آشنایی دانشجویان با فضای جهانی تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: جناح سر جای خود، اما از پول خودتان خرج کنید، ساختمان درست کنید و آنجا فعالیت کنید، این اقدام خیلی هم خوب است نه اینکه اشکال ندارد، بلکه ما استقبال می‌کنیم و لازم باشد دولت هم کمک می‌کند، اما دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست، کلاس دانشگاه برای همه است، حتما برخی از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نادرست است، بنده که باور ندارم کسی در یک سمتی باشد، جایگاهی داشته باشد، به عنوان استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه و بخواهد بین دانشجویان از این بابت که یک دانشجو از این جناح است و دانشجوی دیگر از آن جناح فرقی بگذارد.

*** باید فضا را برای رشد سیاسی دانشجویان فراهم کرد

دکتر روحانی تصریح کرد: اساتید ما، روسای دانشگاه ما و مسئولین وزارت علوم ما نباید این چنین باشند، بیایید هم‌قسم شویم شایسته سالاری صورت گیرد. هرکس عالم‌تر است، آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر است و برای کشور و ملت فداکار‌تر است را قدر و ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم، ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم، نه رشد جناحی، این وظیفه ماست، این برای کشور ما ضرورت دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه دانشگاه و دانشگاهيان نقش پر اهميتي را در توسعه كشور داشته‌اند اظهار كرد: دانشجويان و دانشگاهيان در پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس حركت به سمت پيشرفت و تعالي نقش بسيار پررنگ و پراهميتي را داشته‌اند.

 دکتر روحانی با تأكيد بر اينكه جشن انقلاب اسلامي جشن همه به خصوص دانشگاهيان كه نقش مهمي را در نهضت اسلامي داشته‌‌اند است، گفت: خوشحالم كه در طول 6 ماهه تشكيل دولت تدبير و اميد كه كار خود را آغاز كرده‌‌ايم در 6 نوبت و جلسه در جمع دانشگاهيان توفيق حضور پيدا كرده‌ايم.

رئيس‌جمهور افزود: توفيق اين حضور، توفيق الهي است و اين دولت برای دانشگاه و نقش دانشجو، محققان، دانشگاهيان، پارك‌هاي فناوري اهميت زيادي قائل است.

رئيس‌ قوه‌مجريه با تأكيد بر اينكه دانشگاه بايد استقلال آ‌كادميك داشته باشد، افزود: دانشگاه بايد آزادي آكادميك تحقيقي و آزادي توسعه علمي آزاد خود را بازيابد زيرا هيچ علوم و تحقيقي بدون محيط آزاد نمي‌توان يافت.


***
محیط دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی


وي اضافه كرد: ما نياز به محيطي امن در دانشگاه داريم اما نياز به محيط امنيتي نداريم و فضاي دانشگاه‌ها بايد فضاي علم و آرام باشد و نبايد فضاي سياست‌زدگي و فضاي خاموش باشد.

دكتر روحاني تصريح كرد: نياز داريم در دانشگا‌ه‌ها آموزش، تعليم، پژوهش، تحقيق، بينش پژوهش، دانشوري و روشنفكري وجود داشته باشد و همچنين دانشگاه‌ها بايد اين موارد را در جامعه و فضاي جامعه تعليم دهند.

وي با تأكيد بر اينكه دانشگاه نبايد منزوي و جدا از جامعه باشد، گفت: دانشگاهيان نبايد در گوشه كنجي تحقيق كنند و به جامعه بازگردند و ما نيز به دنبال چنين دانشگاهي هستيم و به دنبال تحقيق تا تدوين مقاله نيستيم.

رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بايد چرخه علم و فناوري كامل شود، گفت: ما نياز به پژوهش توأم با اخلاق و همچنين پژوهشي كه اصيل باشد داريم و در اين زمينه نيز محققان بايد از تلاش خود مايه بگذارند.

*** نیاز به دانشگاهي داريم كه در آن "كارآفرين" تربيت شود نه "كارجو"

دكتر روحاني با بيان اينكه ما نياز به دانشگاهي داريم كه در آن "كارآفرين" تربيت شود نه "كارجو، افزود: ما نياز به دانشگاهي داريم كه در آن دانشجويان خلاق تربيت شوند كه داراي ذهني خلاق باشند نه ذهني كه پر از محفوظات و همچنين ما نياز به دانشگاهي داريم كه علم و پژوهش مكمل يكديگر باشند.

وي ادامه داد: ما نياز به دانشگاه‌هايي داريم كه قدرت تعامل با جهان و روند پيشرفت جهاني داشته باشند و همچنين به دانشگاه‌هايي نياز داريم كه اثرشان در توليد ثروت و قدرت باشد.

رئيس‌جمهور افزود: ما نياز به دانشگاهاني داريم كه مردم جامعه و ملت ما آثار آن دانشگاه را در زندگي خود لمس كنند و بايد فعاليت اين دانشگاه‌ها نيز منجر به بهبود زندگي جامعه شود.

وی وجود معلم، مدرس، محقق، پژوهشگر، روشنفكر، دانشور را در كنار يكديگر يك ضرورت براي دانشگا‌ه عنوان كرد و گفت: بسيار خوشحال مي‌شوم كه ما در كشور 30 هزار دانشجوي دكتري داريم اما آيا دانشگاه‌هاي بزرگ اروپا و آمريكا نيز همانند دانشگاه‌هاي ما دكتر دارند؟


رئيس شوراي انقلاب فرهنگي افزود: البته ما افتخار مي‌كنيم كه داراي مدرك phD‌ و محقق باشند، اما آيا كيفيت لازم در اين موضوع وجود داشته است؟

دكتر روحاني با بيان اينكه كميت با كيفيت بايد توازن داشته باشد، گفت: شما بايد دنبال شكوفايي ذهني، علمي دانشجويان باشيد زيرا شما ميراث گذشتگان را با بياني علمي و روز به جوانان منتقل مي‌كنید و آنها را با  علم ودانش در مسير رشد قرار مي‌دهيد و همچنين اين دانشجويان را با دانش و تحقيقات امروز مطلع مي‌كنيم.

رئيس قوه مجريه تصريح كرد: شما با محيط و امكانات علمي تنها به استاد نيازي نداريد بلكه شما يك محيط مناسب نياز داريد؛ به محيطي امن كه بتوانيد حرف خود را بزنيد و نظرتان را بگوييد.

دكتر روحاني با بيان اينكه علم و تحقيق مرز نمي‌شناسد، تأكيد كرد: علم و تحقيق خط قرمزهايي كه در جامعه ما معمول است نمي‌شناسد زيرا خط قرمز علم و تحقيق منافع ملي است و خواست و نياز مردم است، برخي از اين‌ها به هيچ عنوان خط قرمز نبوده و نيست بلكه خط راه است.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي، فرهنگي و هنري كشورمان گفت: چرا ما در علوم انساني پيشرفت نمي‌كنيم، زيرا در علومي همچون شيمي، فيزيك، پزشكي خط قرمز نداريم و راحت هستيم ولي هنگامي كه در علوم سياسي مي‌آييم برخي از اين خط قرمزها مشاهده مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت جسمي دانشجويان گفت: البته وضعيت جسمي دانشجويان از جمله ورزش وتندرستي آنها اهميت زيادي دارد و به دختران بايد توجه ويژه‌اي شود.

دكتر روحاني افزود: حفظ سلامت دانشجويان، تأمين خوابگاه و غذاي مناسب جزو وظايف آنهاست زيرا آن دانشجويان بايد نيرويي سالم براي توسعه كشور باشند.

*** دانشگاه "راه‌حل" است؛ مسئله نیست

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: اين دولت معتقد است دانشگاه را‌ه‌حل است و دانشگاه مسئله نيست زيرا بعضي‌ها استاد و دانشجو را مسئله مي‌دانند و آ‌نها نيز دانشگاه را مسئله و  دانشگاه و دانشجو را تهديد مي‌دانند.

دكتر روحاني تصريح كرد: از نظر دولت چون دانشگاه راه‌حل است پس بايد  دانشگاه نقد و اظهارنظر، كمك كند و راه‌حل بدهد.

رئيس دولت يازدهم با بيان اينكه ما نمي‌پذيريم كه دانشگاه مسئله است، افزود: دانشگاهيان ما بايد جهاني بيانديشند و فكر و تحقيق كنند اما ملي و محلي عمل كنند.

وي با طرح اين سوال كه چرا دانشگاه و دانشجويان با بازار كار تناسب ندارند، تصريح كرد: البته دولت به هر ميزان كه توان داشته باشند در دانشگاه‌ها هزينه كند البته معتقديم اين هزينه نيست بلكه درآمد محسوب مي‌شود.

دكتر روحاني خطاب به اساتيد و رؤساي دانشگاه‌ها  گفت: منتظر دولت نباشيد و حتماً بايد به دولت كمك كنيد زيرا اين دولت بايد دانش بنيان  و مدرن باشد و شما بايد به دولت در بخش اقتصاد،‌ سياست راه‌حل دهيد.

*** چرا دانشگاه و اساتید خاموش هستند؟

وي افزود: چرا دانشگاه و اساتيد خاموش هستند؟  ما شهامت سقراط وار مي‌خواهيم و از چه چيزي مي‌ترسيم. چرا برخي از اساتيد به صورت خصوصي براي رئيس‌جمهور نامه مي‌نويسند؟ چرا حرف خود را به زبان نمي‌آورند؟ توافق ژنو اولين گشايش براي دانشگاه و براي  پول دانشجويان  بود.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: فقط يك عده‌اي معدود از جاي معدود تغذيه مي‌شوند، بايد صحبت كنند، البته آنها  هم حق صحبت كردن دارند، نقد كنند و هيچ مشكلي نييست اما چرا عده‌اي بي‌سواد باید بيايند و حرف بزنند اما چرا  اساتيد دانشگاه ما و بزرگان به صورت خصوصي حرف مي‌زنند و وارد ميدان نمي‌شوند؟

رئيس قوه مجريه ادامه داد:‌ چرا ما تا يك قدم بر مي‌داريم صهيونيست‌‌ها روز و شب داد مي‌زنند، چرا برخي از كشورهايي كه از نظر جغرافيايي نزديك و همسايه ما هستند همه‌جا داد و فرياد مي‌زنند؟ معلوم است كار بزرگي انجام شده است. اين اقدام از آثار دانشگاه است.

دكتر روحاني تصريح كرد: آنهايي كه در مذاكرات  حرف مي‌زنند و تصميم مي‌گيرند تربيت شده دانشگاه‌ها هستند، چرا وارد جامعه نمي‌شويم و چرا با درياي خروشان مردم وصل نمي‌شويم؟ زيرا اكثريت جامعه ما خوب مي‌بيند و خوب مي‌فهمند.

وي گفت: محاسبه‌گري‌ها را كنار بگذاريم و همچنين اينكه ديگران ما را ملامت مي‌كنند كنار بگذاريم، بنده قصد نقد كردن ندارم بلكه خود دانشگاهيان بايد از خودشان نقد كنند.

رييس قوه مجريه تأكيد كرد: بحث من تنها سياست خارجي نيست آيا ما نمي‌خواهيم به دنبال آشتي برويم؟ آيا  ما مي‌خواهيم رودر روي يكديگر بايستيم؟ آيا ما مي‌خواهيم يك نقطه‌اي كه در گذشته كه دور يا نزديك بوده رها نكنيم؟ آيا پيغمبر(ص) اين طور عمل مي‌كرد؟ مگر ما تابغ پيغمبر اسلام نيستيم؟

وی با بيان اينكه اين انقلاب و 22 بهمن اسلام و اخلاق را در ایران حاكم كرد، خطاب به اساتيد و دانشجويان گفت: آيا شما نمي‌خواهيد پرچم‌دار آشتي باشيد؟ اعتدال‌گري كه عنوان مي‌شود يعني عقلانيت نسبت به منافع كشور، مدارا، فاصله گرفتن از افراط و تندروي‌هاي نابجا. چه كسي مي‌خواهد اين پرچم را به دوش بگيرد؟ شما بايد اين پرچم را به دوش بگيريد.

*** باید جهانی بیندیشیم و ملی و محلی عمل کنیم

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي افزود: ملت در 24 خرداد كار خود را انجام داد و شما بايد در مشكلات جامعه از جمله آلودگي‌هوا و محيط زيست وارد شويد و علمي و منطقي عمل كنيد،‌ امروز بايد در تمام استان‌ها جهاني بيانديشيم و ملي و محلي عمل كنيم زيرا مقاله به تنهايي به كارساز نيست بلكه بايد وارد زندگي مردم شود، دانشگاهيان و دانشجويان بايد خود وارد ميدان شوند و راه‌حل ارائه كنند.

رئيس‌جمهور با تأكيد بر لزوم شايسته‌‌سالاري و افزايش اهميت هيئت امنا در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه محل علم،‌ تحقيق و ايجاد ثروت است لذا دانشگاه بايد همواره دانشگاه باشد نه خداي ناكرده "دانشكاه" باشد.

دكتر روحاني گفت: دانشگاه را بايد مركز علم و تحقيق و پژوهش قرار دهيم و دانشجو را به عنوان كاردان و كارآفرين قرار دهيم.

وي تصريح كرد: خواهش مي‌كنيم همه عزيزان در كشور بگذارند وزارت علوم به وظايف قانوني خود عمل كنند، اگر وزير مسئول است بايد به مسئوليت خود عمل كند لذا دولت نسبت به انجام كار قانوني و اجراي مسئوليت قانوني احساس وظيفه مي‌كند.

*** باید در دانشگاه محیط مدارا ایجاد کنیم

رئيس قوه مجريه با بيان اينكه بايد در دانشگاه‌ها بايد فضاي تعامل را بالا ببريم، ادامه داد: بايد در محيط دانشگاه محيط مدارا ايجاد كنيم و زبان علم و عقلانيت را گسترش دهيم.

دكتر روحاني با اشاره به ايجاد كرسي‌هاي آزاد انديشي گفت:‌آن كرسي‌هاي آزاد انديشي كه مقام معظم رهبري تأكيد كرده‌اند يعني تضارب آراي آزاد كه بايد در دانشگاه‌ها محقق شود.

وي  خطاب به اساتيد و رؤساي دانشگاه‌ها اظهار داشت: بار بزرگي بر روي دوش شماست و دولت به دانشگاه، دانشجويان، فرهيختگان ، نخبگان احترام مي‌گذارد، رؤساي دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید به دنبال شايسته‌سالاري باشند و در راستاي پيشرفت دانشگاه‌ها قدم بگذارند و دنباله‌روي اين مسير باشند.


انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار