به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تحولات بزرگ شگرفی در عرصه آموزش عالی کشور صورت گرفته است، چنانچه هم اکنون ایران در عرصههای مختلف فناوریهای نوین و آموزش و پرورش جزء کشورهای مطرح جهان شناخته شده است.
بنابر این گزارش، در ابتدای این گزارش، به بحث و رشد چشمگیر توسعه کمی مراکز آموزش عالی و تحقیقات اشاره میکنیم، چنانچه تعداد مراکز آموزش عالی رشد چشمگیری داشته است و هر روزه شاهد افزایش تعداد مراکز آموزش عالی در کشور هستیم که در این راستا اهمیت به دانشجویان به عنوان نیروهای بالقوه که موجب پیشرفت علمی کشور در ابعاد مختلف محسوب میشود از جمله اولویتهای این نظام محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، با توجه به رشد تعداد دانشجویان در عرصههای مختلف علمی میتوان به حضور فعال زنان در عرصههای علمی و اجتماعی را نیز اشاره کرد، چنانچه تعداد دانشجویان زن در مراکز آموزش عالی دولتی در سال تحصیلی ۱۳۸۵-۱۳۸۶ به هشتصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و نود و نه مورد اشاره کرد که طی ده سال گذشته تعداد دانشجویان زن در مقطع دکتری به بیش از ۲۶۷ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، این تحولات علمی در کشور موجب شد که در این میان دانشگاه پیام نور بیشترین بار آموزشی کشور را به دوش بکشد و هم اکنون معضل بزرگ کنکور که روزی واقعا یک معضل محسوب میشد تا اندازهای برطرف شده است، چنانچه گسترش چشمگیری در ایجاد رشتههای متنوع علمی و حتی بین رشتهای در مراکز علمی- پژوهشی سراسر کشور و تامین نیروهای علمی مجرب جهت آموزش دانش پژوهان صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش تعداد کل دانشجویان در سال ۱۳۵۷ صد و هفتاد و ۵ هزار و ششصد و هفتاد و پنج نفر بوده که در سال ۱۳۹۱ به ۴ میلیون و چهارصد سه هزار و ششصد و پنجاه و دو نفر رسیده است.
بنابراین گزارش، ما در سال ۱۳۵۷ هیچ رشته محلی در مقاطع مختلف تحصیلی نداشتهایم و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ به سی و پنج هزار و صد و چهل و هفت رسیده است.
بر اساس این گزارش، پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عنایت جدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفته است و بر این اساس تعداد کل دانشجویان در سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۱ با رشد ۲۵ برابر مواجه شده است و این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عال در سال ۱۳۵۷، ۲۷۳ واحد بود و هم اکنون با ۱۱ برابر افزایش به ۲ هزار و ۵۰۴ واحد رسیده است.
پیشرفت فرهنگی دانشگاهها طی ۳۵ سال
در ادامه این گزارش آمده است، در حوزهٔ عمرانی تعداد فضای آموزشی در سال ۱۳۵۷، ۱ میلیون متر مربع بوده و در سال ۱۳۹۱ به ۵ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۳۷ متر مربع رسیده است.
در ادامه این به بحث گسترش و اعتلای فرهنگ اسلامی در مراکز آموزش عالی اشاره میشود، چنانچه در سال ۱۳۵۷ هیچ معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجود نداشت و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ شاهد ۷۰ معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاهها هستیم و البته در سال ۱۳۵۷ هیچ انجمنهای علمی دانشجویی در سال در دانشگاههای کشور وجود نداشت، در حالی که هم اکنون ۶ هزار و ۳۲۴ انجمن علمی دانشجویی در کشور وجود دارد.
بر اساس این گزارش، راه اندازی شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، ایجاد شبکه دانشگاههای مجازی کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و راه اندازی مرکز منطقهای علوم و انتقال فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند در جمهوری اسلامی ایران از جمله دستاوردهای کشور در حوزه بین الملل محسوب میشود.
صعود رتبه علمی ایران در عرصه جهانی
در ادامه این گزارش، دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری اشاره شده و آمده است تعداد انجمنهای علمی کشور در سال ۱۳۵۷، ۷۸ مورد بوده و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ به ۳۰۱ مورد رسیده است. البته در این میان به رتبه ایران در تولید علم جهان در پایگاه ISI نیز میتوان اشاره کرد چنانچه در سال ۱۳۵۷ هیچ رتبهٔ تولید علمی از پژوهشگران ایرانی در پایگاه ISI ثبت نشده بود، در حالی که در سال ۱۳۹۱ رتبه ایران در تولید علم جهان در پایگاه ISI به عدد ۱۷ رسیده است و این شتاب در تولید علم، ایران را به رتبه اول در منطقه و هفده در دنیا ارتقا داده است.
افزایش تعداد دانشجویان بورس داخل و خارج کشور
در ادامه این گزارش به بورس دانشجویان داخل و خارج از کشور اشاره شده و آمده است در سال ۱۳۵۷ هیچ دانشجوی دکتری بورس داخل وجود نداشته است در حالی که در سال ۱۳۹۱، ۱۶۹۵ نفر بوده است البته تعداد دانشجویان دوره دکتری در بورس خارج نیز در سال ۱۳۵۷ وجود نداشته است در حالی که در سال ۱۳۹۱ به ۹۹ مورد رسیده است.
در پایان این گزارش آمده است، رشد علمی افزایش تعداد دانشجویان و مراکز آموزش عالی در کشور، رشد رتبه علمی ایران در سطح منطقه و جهان از جمله دستاوردهای ۳۰ ساله انقلاب اسلامی ایران بوده است که البته ترور شخصیتها و دانشمندان علمی ایران در این راستا حاکی از پیشرفت همزمان در عرصههای علمی است.
انتهای پیام/